Gjør-det-selv-bygger
· BOLLNÄS
· 4 innlegg
Hei!
Jeg vurderer å bygge ut mitt nåværende hus med en vinkel i 2 etasjer. Utbyggingen er ca. 6x9 meter. Altså 54 kvadratmeter ganger 2 etasjer.
I underetasjen har vi ingen innervegg som kan gi støtte til bjelkelaget for mellomplanet. Vi ønsker at gulvåsene på mellomplanet skal være ca. 200 mm da vi skal bygge det sammen med vårt gamle tømrede hus som har lav takhøyde og gulvhøyde.
Ifølge mine beregninger kan jeg bruke 200-mm lettbjelker hvis jeg har 3 støttesteder. (Til og med lavere hvis det er så, det har jeg ikke helt bestemt ennå), dels de bærende veggene samt en søyle i midten, her kommer min bekymring!
Kan man komplettere med en langsgående HEA-bjelke ELLER en annen bjelke som støtte i midten? Den skal klare et spenn på 9 meter og hvile på de bærende kortveggene.
MVH Anton
Jeg vurderer å bygge ut mitt nåværende hus med en vinkel i 2 etasjer. Utbyggingen er ca. 6x9 meter. Altså 54 kvadratmeter ganger 2 etasjer.
I underetasjen har vi ingen innervegg som kan gi støtte til bjelkelaget for mellomplanet. Vi ønsker at gulvåsene på mellomplanet skal være ca. 200 mm da vi skal bygge det sammen med vårt gamle tømrede hus som har lav takhøyde og gulvhøyde.
Ifølge mine beregninger kan jeg bruke 200-mm lettbjelker hvis jeg har 3 støttesteder. (Til og med lavere hvis det er så, det har jeg ikke helt bestemt ennå), dels de bærende veggene samt en søyle i midten, her kommer min bekymring!
Kan man komplettere med en langsgående HEA-bjelke ELLER en annen bjelke som støtte i midten? Den skal klare et spenn på 9 meter og hvile på de bærende kortveggene.
MVH Anton
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Legg gjerne ut en enkel forklarende skisse på dine funderinger så letter det litt
Gjør-det-selv-bygger
· BOLLNÄS
· 4 innlegg
Gjør-det-selv-bygger
· BOLLNÄS
· 4 innlegg
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Hvordan ville det vært å snu bjelkelaget og bruke innerveggen som bærende, og en kortere tverrgående stålbjelke over det større rommet?
Gjør-det-selv-bygger
· BOLLNÄS
· 4 innlegg
Jo det er mye mulig! Men lengden er snarlik. Da har vi en lengde på 5.5 til 6 meter. Hvilken bjelke skal man bruke da?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Et problem som oppstår i det første tilfellet er at hvis man legger en 9m lang bjelke med en støtte ~2-3m fra den ene enden, vil bjelken løfte seg ved ytterveggen, og for å holde tilbake denne blir det store løftekrefter. Man bør da dele bjelken ved veggen for å motvirke dette. Vender man bjelken, blir spennet ~5,5m i stedet for ~7m. Dette gjør at nedbøyningen i prinsippet halveres.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Balkdimensjon får jeg komme tilbake med om ingen rekker det før.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du har åpenbart ikke lest min artikkel om ulike måter å bygge på ved følgende lenke: https://www.byggahus.se/olika-satt-att-bygga-till-huset-guide-och-jamforelse
På denne måten tvinges du til å gi tilbyggingen for dårlige høyder og kan heller ikke velge optimale dimensjoner på mellomgulvet. Det er å sløse med pengene. En limtrebjelke med dimensjonen 215x225 tåler 6 m spennvidde uten mellomstøtte.
På denne måten tvinges du til å gi tilbyggingen for dårlige høyder og kan heller ikke velge optimale dimensjoner på mellomgulvet. Det er å sløse med pengene. En limtrebjelke med dimensjonen 215x225 tåler 6 m spennvidde uten mellomstøtte.
Klikk her for å svare