Jeg har en gammel skorstein der en gasskjele tidligere har vært tilkoblet. Skorsteinen brukes ikke lenger – verken i etasjen under eller over.

Planen er å fjerne en del av den, slik at jeg får et 90-graders hjørne i rommet. Den høyre siden av skorsteinen kan jeg dermed beholde.

Så vidt jeg kan se har skorsteinen ingen annen funksjon, f.eks. at den skulle bære opp bjelkelaget. Når jeg har lest om hvordan man gjør det, virker det som at prosessen ligner å rive en bærende vegg – man må avlaste på en eller annen måte.

Mine spørsmål er:
  • Hvordan ser arbeidsflyten ut i praksis?
  • Begynner man med å rive tegl overfra midten og deretter støtte opp de øvre radene?
  • Hvordan lager man en permanent avlastning før man setter opp nytt innertak?
Murvegg som skal rives, delvis dekket av fliser, med rør og elektrisk ledning synlige. Skadet puss på venstre side, med åpen takstruktur over. Gammel murmurt skorstein med eksponerte mursteiner, delvis demontert med murbrott på gulvet. Toalettsstatett og verktøy ved siden. Gammel mursteinsskorstein delvis revet, viser isolasjon og treverk bak. Skorsteinen har rester av murpuss, omgitt av trebjelker. Brattervegg av murstein ved siden av åpen isolasjon og trebjelker i et rom under renovering.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.