86.311 lest ·
29 svar
86k lest
29 svar
Bæreevne i treverk
Hei, jeg skal veksle av for dør i mitt 50-talls steinhus. Ytterkarmmål = 100 cm. Hullet skal tas opp i grunnmur, yttervegg og bærende. Grunnmur består av lettbetongblokker. Bredde 200 mm. Jeg har en støpt armert terrasse ovenfor som bør fordele ut trykket, synes jeg. Huset er 1-etasjers med kjeller, og dette er altså på kjellernivå. Tror dere det holder med 2 stk 90x90 sperrer ved siden av hverandre som avveksling med et opplag på 20 cm på hver side.
Takknemlig for raskt svar/ p
Takknemlig for raskt svar/ p
Medlem
· västra götaland
· 372 innlegg
hei, jeg har bekymringer med takstoler og håpet på at det finnes noen her som kunne hjelpe meg?
jeg bygger en garasje der tanken er å kunne lage en leilighet på loftet, jeg har fått to priser på takstoler som skiller seg ganske mye.
den ene og dyreste tilbudet er med en 45x300 kertobjelke i takstol og mellomgulv.
det andre tilbudet er en 45x220 C24 eller C30 regel både i takstol og mellomgulv.
så spørsmålet er, klarer man seg med en 45x220 regel? ytterkantene på platen er 5,4 m spennvidden mellom veggene burde bli 4,95 m (pluss veggene som er 17 cm tykke)
noen her som kan hjelpe meg tro?
jeg bygger en garasje der tanken er å kunne lage en leilighet på loftet, jeg har fått to priser på takstoler som skiller seg ganske mye.
den ene og dyreste tilbudet er med en 45x300 kertobjelke i takstol og mellomgulv.
det andre tilbudet er en 45x220 C24 eller C30 regel både i takstol og mellomgulv.
så spørsmålet er, klarer man seg med en 45x220 regel? ytterkantene på platen er 5,4 m spennvidden mellom veggene burde bli 4,95 m (pluss veggene som er 17 cm tykke)
noen her som kan hjelpe meg tro?
Medlem
· västra götaland
· 372 innlegg
om man legger doble 45x220 ved hver takstol funker det da?
hvor stor bjelke trenger man da? stålbjelke eller trebjelke?
bjelkens lengde trenger å være ca 10 meter.
hvor stor bjelke trenger man da? stålbjelke eller trebjelke?
bjelkens lengde trenger å være ca 10 meter.
Låner denne tråden
Jeg bygger en terrasse, hittil gravd ned 19 plinter på 1,5m avstand. I plintrene sitter 95x95 stolpe, i disse 45x170 C14, oppå disse skal 45x145 regel cc60 (antar C14 også?) før terrassebordene.
Hvor langt ut kan jeg la 45x145 reglene gå utenfor siste 45x170 regel uten å risikere at det gir etter? 1m? 0,5m?
Jeg bygger en terrasse, hittil gravd ned 19 plinter på 1,5m avstand. I plintrene sitter 95x95 stolpe, i disse 45x170 C14, oppå disse skal 45x145 regel cc60 (antar C14 også?) før terrassebordene.
Hvor langt ut kan jeg la 45x145 reglene gå utenfor siste 45x170 regel uten å risikere at det gir etter? 1m? 0,5m?
Medlem
· västra götaland
· 372 innlegg
Jeg gjorde som deg for noen år siden, men jeg kjørte 45x170 rett gjennom og jeg lot det gå ut ca 150 cm fra siste pilar, ble stabilt som bare det og ingen svikt.biggles34 skrev:Låner denne tråden
Jeg bygger en terrasse, hittil gravd ned 19 pilarer på 1,5m avstand. I pilarene sitter 95x95 stolpe, i disse 45x170 C14, oppå disse skal 45x145 regel cc60 (antar C14 også?) før terrassebordene.
Hvor langt kan jeg la 45x145-reglene gå utenfor siste 45x170-regelen uten at det risikerer å svikte? 1m? 0,5m?
Ingen dum idé i det hele tatt faktisk, nå som jeg har tenkt på det en stund
. Den ene delen kan jeg nok ikke endre høyden på, men den andre der jeg ville trengt den delen utenfor kan jeg nok endre. Med ca 45 kvm terrasse kan det nok også bare bli litt mer interessant med litt avdeling i form av mindre høydeforskjell, og om jeg gjør den vinklet, blir vel risikoen for at folk snubler mindre?
jeg antar at det er fordi takstolen er, nettopp en takstol.
fritt rom er 4,2 eller 4,4 meter i midten på takstolen. (husker ikke hvilket)
fritt rom er 4,2 eller 4,4 meter i midten på takstolen. (husker ikke hvilket)
Det er herlig når man kan fortsette på riktig gamle tråder, så her kommer et gjenopplivningsforsøk
Jeg har tenkt å bygge et enklere loft i vår carport, hensikten er å slenge opp litt virke, takboks og annet skrot, ingenting veldig tungt. Bilen står under så jeg vil ikke at noe skal brase ned
Carporten er 3,3m bred og jeg tenkte at loftet skulle være 3 meter dypt. Vurderer nå dimensjoner. Holder det å skru 45x145 C24 cc 60? Spennvidden er altså 3,3m. Som gulv blir det rupanel.
//Tobbe
Jeg har tenkt å bygge et enklere loft i vår carport, hensikten er å slenge opp litt virke, takboks og annet skrot, ingenting veldig tungt. Bilen står under så jeg vil ikke at noe skal brase ned
Carporten er 3,3m bred og jeg tenkte at loftet skulle være 3 meter dypt. Vurderer nå dimensjoner. Holder det å skru 45x145 C24 cc 60? Spennvidden er altså 3,3m. Som gulv blir det rupanel.
//Tobbe
Klikk her for å svare