Skal bygge et gitter i gulvet i eksisterende trappehull til overetasjen (trappen skal rives). Har vurdert gitterrist, men tror det blir ubehagelig å gå barbeint på. Så nå er tanken å legge furutre på høykant med sprekker på ca. 1,5-2 cm. De skal bære ca. 50 cm. Hvilken dimensjon ville vært nødvendig for dette, tykkelsen på pløyd planker pleier vel å være 21-22 mm, men hvilken høyde er spørsmålet. Det må tåle hoppende lekende barn og voksne mm.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Om du unnskylder så synes jeg ikke det er en fornuftig konstruksjon du skisserer.
spalter på ca1,5-2cm
hoppende lekende barn
Jeg ser for meg mange brutte tær og også en del fingre når barna leker på dette gitteret
Kanskje du skulle satse på en plate makrolon/polykarbonat i stedet.
Med noen antihalk-striper påklistret.
spalter på ca1,5-2cm
hoppende lekende barn
Jeg ser for meg mange brutte tær og også en del fingre når barna leker på dette gitteret
Kanskje du skulle satse på en plate makrolon/polykarbonat i stedet.
Med noen antihalk-striper påklistret.
Det har jeg også tenkt på, men hva skulle det være for en plate og hvor mange hull kan man bore før det blir for svakt? Tanken har også slått meg å legge furugulvet som kommer legges på overetasjen over hullet og så ta opp flere runde ventiler med gitter i. Men jeg vet ikke om det svekker gulvet for mye.vanpire skrev:
Om det skal holde å gå på så må du jo uansett sette opp et bjelkelag, sjekk spennviddetabeller. Da er det heller ingen problemer å ta opp noen hull for ventilgitter, men blir det ikke penere å sette rektangulære og da inntil en vegg?
Ja om jeg legger gulvet over får det bli ekstra bæreregler i hullet. Gulvet blir 25x158mm furu. Var da inne på å ta opp x-antal runde ventiler(100mm i diameter). Om man borer hullene så at sentrum blir i skjøten mellom to gulvbord. Deretter i med gitter av støpejern og forsenke sargen på gitteret i nivå med gulvet.mexitegel skrev:
Sist redigert:
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 293 innlegg
Holder gjør det sikkert med 30mm men 28x70 og 5mm sprekk burde fungere, kanskje blir penere med 45x120 bjelker. Føles stabilt uansett.
Kanskje hadde bygget en ramme med gjærede hjørner og så skrudd utenfra inn i bjelkene. Bygget en ramme under for å sette gitteret på. Alt i 45x120
Kanskje hadde bygget en ramme med gjærede hjørner og så skrudd utenfra inn i bjelkene. Bygget en ramme under for å sette gitteret på. Alt i 45x120
Du forstår hvordan jeg har tenkt. Geraisert ramme rundt hadde jeg også tenkt. Å bygge gitteret av 45x120regler blir jo stabilt, derimot reduserer man mengden luft da reglen opptar mer overflate.Johannes Carlsson skrev:
Klikk her for å svare
