Skal bygge et gitter i gulvet i eksisterende trappehull til overetasjen (trappen skal rives). Har vurdert gitterrist, men tror det blir ubehagelig å gå barbeint på. Så nå er tanken å legge furutre på høykant med sprekker på ca. 1,5-2 cm. De skal bære ca. 50 cm. Hvilken dimensjon ville vært nødvendig for dette, tykkelsen på pløyd planker pleier vel å være 21-22 mm, men hvilken høyde er spørsmålet. Det må tåle hoppende lekende barn og voksne mm.
 
Om du unnskylder så synes jeg ikke det er en fornuftig konstruksjon du skisserer.

spalter på ca1,5-2cm
hoppende lekende barn

Jeg ser for meg mange brutte tær og også en del fingre når barna leker på dette gitteret :thumbdown:

Kanskje du skulle satse på en plate makrolon/polykarbonat i stedet.
Med noen antihalk-striper påklistret.
 
  • Liker
fahlis
  • Laddar…
Hva er formålet med gitteret?
 
Kan vel hende at jeg gjør litt mindre springor som en trall omtrent.
Spørsmålet var hvilken dimensjon dere tror kreves for å sammenligne med vanlig trallvirke som ligger på cc60.
Det skal holde for gangtrafikk.
 
Om det er luftveksling som gitteret skal sikre så kan kanskje en plate med X antall borede hull fylle samme funksjon?
 
useless skrev:
Hva er formålet med gitteret?
Varmeforflytning. Utnytte eksisterende trappehull, slippe å bytte tak i rommet nedenfor. Slippe vifter for å flytte varmen (som jeg innbiller meg ikke klarer å flytte like mye luft som eksisterende trappehull).
 
vanpire skrev:
Om det er luftutveksling som gitteret skal sikre, så kan kanskje en plate med X antall borede hull fylle samme funksjon?
Det har jeg også tenkt på, men hva skulle det være for en plate og hvor mange hull kan man bore før det blir for svakt? Tanken har også slått meg å legge furugulvet som kommer legges på overetasjen over hullet og så ta opp flere runde ventiler med gitter i. Men jeg vet ikke om det svekker gulvet for mye.
 
Om det skal holde å gå på så må du jo uansett sette opp et bjelkelag, sjekk spennviddetabeller. Da er det heller ingen problemer å ta opp noen hull for ventilgitter, men blir det ikke penere å sette rektangulære og da inntil en vegg?
 
mexitegel skrev:
Om det skal holde å gå på så må du jo uansett legge opp et bjelkelag, sjekk spennvindsstabeller. Da er det heller ingen problemer med å ta opp noen hull for ventilgitter, men blir det ikke penere å sette rektangulære og da inntil en vegg?
Ja om jeg legger gulvet over får det bli ekstra bæreregler i hullet. Gulvet blir 25x158mm furu. Var da inne på å ta opp x-antal runde ventiler(100mm i diameter). Om man borer hullene så at sentrum blir i skjøten mellom to gulvbord. Deretter i med gitter av støpejern og forsenke sargen på gitteret i nivå med gulvet.
 
Sist redigert:
Holder gjør det sikkert med 30mm men 28x70 og 5mm sprekk burde fungere, kanskje blir penere med 45x120 bjelker. Føles stabilt uansett.

Kanskje hadde bygget en ramme med gjærede hjørner og så skrudd utenfra inn i bjelkene. Bygget en ramme under for å sette gitteret på. Alt i 45x120
 
Johannes Carlsson skrev:
Heller gjør det sikkert med 30mm men 28x70 og 5mm sprekk burde fungere, kanskje blir det penere med 45x120 reglar. Føles stabilt iallfall

Kanskje hadde bygd en ramme med girar hjørner og så skrue utenfra inn i reglene. Bygd en ramme under å stille gitteret på. Alt i 45x120
Du forstår hvordan jeg har tenkt. Geraisert ramme rundt hadde jeg også tenkt. Å bygge gitteret av 45x120regler blir jo stabilt, derimot reduserer man mengden luft da reglen opptar mer overflate.
 
takk for synspunktene. Flere ideer mottas med takk
Kanskje er en helt gal idé, men jeg liker gamle hus med litt rare løsninger :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.