Hei jeg lurer på om det finnes noen tabell på hva f.eks en 145*45 regel tåler, ved bygg cc 60, har tenkt å lage et gulv og lurer på hvilken dimensjon jeg skal ha,

Dette er en hel vitenskap. Valg av regel avhenger av type tre, antall kvister, bolig/kontor, hvor mye svikt man kan akseptere, etc...

Heldigvis finnes det en oversiktsdimensjonering hos.
http://www.traguiden.se/
Logg inn og sjekk under prosjektering.
Man kan også lese og lære mye om tre generelt.
Lykke til.
/CC

• Liker
nissjohan
  • Laddar…
oi oi det virker klurigt?

For meg også, men man kan jo stikke ut haka ;)
Om du har to faste punkter med cc600 mellom, og stiller en regel/råplan 145x45 på høykant der over, så tror jeg at du kan laste på 1 tonn på regelen, uten at den knekker.
Kanskje noen vil øke på litt :)

Fortell om hvilken spennvidde du skal ha, så er det nok noen her som raskt svarer på hvilken dimensjon du trenger på treverket!

/Ingenjören

• Liker
Sandsjöberg
  • Laddar…
Spennvidden vet jeg ikke. ville bare sjekke generelt. men si at det er 5m 4m 3m 2m?

Det er jo ikke bruddstyrken man dimensjonerer mot, men det handler om hvor mye utbøyning man tillater. Man vil jo ikke at et gulv skal svikte så mye, og før man har belastet en bjelke så den knekker, har man jo en halfpipe i rommet.

Om vi sier at vi har en utbredd last over bjelken så ser formelen for utbøyning ut ifølge følgende:

5 * Q * L³
f =     ___________

384 * E * I

f = utbøyningen (m)

Q = Den utbredte lasten ( N/m )

L = Bjelkens lengde ( mm )

E = Elastisitetsmodulen for materialet ( N/mm² ) = 7,0 * 10³ for K12 konstruksjonsvirke

I = Treghetsmomentet (mm^4)  = ( Bredden * Høyden ³ ) / 12

Noe i den stilen har jeg for meg, glasklart ikke sant? :D

(Formel og verdier er tatt fra mitt teflonbelagte hode så sats ikke hele huset på at det stemmer ;))

• Liker
UppGiven
  • Laddar…
Formelen for utbøyning av utbredt last skal være:
                 4
     5 x q x L
f = ------------
     384 x E x I

E = 5,2 N/mm[sup]2[/sup] for K12, lasttype A, klimaklasse 0
Ut bøyingen bør ikke være større enn L/300 for total last (L/500 for bare variabel last)

Dessuten pleier man å sørge for at utbøyningen av en punktlast på 100kg (P = 1kN) er mindre enn 1,5mm for å unngå at bjelkelaget oppleves svaiende.

3
    P x L
f = ------------
   48 x E x I

Disse formlene fungerer ved større spennvidder da nedbøyningen som regel er avgjørende.
De sier imidlertid ikke noe om fastheten som må sjekkes separat (Moment-, tverrkraftkapasitet, opplag, innfestninger mm avhengig av konstruksjon).
Verdiene på E varierer også med trevirkets fasthetsklasse, klimaklasse og lasttype. E=5,2N/mm[sup]2[/sup] gjelder for lasttype A, K12 og klimaklasse 0 eller 1 altså vanlig konstruksjonsvirke klass K12, innemiljø og bolighuslast (bundet lastdel).

/Ingeniøren

Oi oi, jeg som bare ville vite hvilke dimensjoner man vanligvis bruker ved ulike bygg? Si at jeg kjøper treverket på byggmax, skal ha et bærende gulv, og lengden skal være 5m 4m 3m 2m 1m?

Hva skal man ta da?

2 x 6" pleier jeg å ha i bjelkelag, har fungert finfint hittil iallfall ::)

Ved små spv kan du kanskje gå ned i dimensjon, men det er mye enklere å kjøre samme dimensjon gjennomgående.

Man beregner nedbøyningen for hver lastekategori for seg og legger sammen de ulike nedbøyningene. For et gulvbjelkelag i en bolighus finnes normalt 3 lasttyper P=egentyngde, A=nyttig bundet last, B=nyttig fri last. E-modulen varierer med lasttypen.

Ved sviktberegning får man ta i betraktning samvirkningen med gulvsponplate hvis den er skrudd eller spikret til gulvbjelkene. Ved beregning av nedbøyning pleier man ikke ta i betraktning samvirkningen. Også lastfordeling sideveis kan man ta i betraktning ved sviktberegning.

Eksempel
Gulvbjelke 45*220, K24, senteravstand 60cm, bolighus innendørs, normal egentyngde, lagt på to støtte i endene. 22mm gulvsponplate. Ingen vippefare. Ingen hulltaking i bjelken. Skjærdeformasjoner tas ikke i betraktning.

Skrudd gulvsponplate. Ingen lastfordeling sideveis. Maks spennvidde 3,1m. Svikt avgjørende for spennvidden.

Skrudd gulvsponplate. Lastfordeling sideveis (sponplaten). Maks spennvidde 3,3m. Svikt avgjørende for spennvidden.

Skruvd limt gulvsponplate. Ingen lastfordeling sideveis. Maks spennvidde 3,8m. Svikt avgjørende for spennvidden.

Skruvd limt gulvsponplate. Lastfordeling sideveis (sponplaten). Maks spennvidde 3,9m. Nedbøyning avgjørende for spennvidden (permanent skade, maks nedbøyning L/300 eller maks 20mm).

det virker vanskelig dette. jeg har tenkt å bygge ut ca 3,5m og det skal være overetasje også, hadde tenkt å ta 145*45 eller 170*45 holder det eller? det blir ingen bærende vegger på 3,5m?

Hei! Jeg fortsetter her.
Jeg har et prosjekt der jeg har tenkt å feste en 45x195 regel som er 5 meter i begge endene. Hvor mye kan jeg da belaste på regelens midt?
/Anton

thorstis skrev:
Hei! Jeg fortsetter her.
Jeg har et prosjekt der jeg har tenkt å feste en 45x195 regel som er 5 meter i begge endene. Hvor mye kan jeg da belaste på regelens midt?
/Anton
Det trengs mer informasjon for å kunne besvare spørsmålet?
Belaste til hva skjer? Regelen knekker, bøyes til en viss grense, får permanente skader? Hva er regelen laget av? Klassifisering?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.