Hei, jeg planlegger å sette opp en bokhylle på en vegg som er 13 mm gips og 12 mm obsplater. Jeg vil bruke spax skruer som vil være 25 mm (+ konsoldybde) og 4-5 mm i omkrets
Hyllen er 200 cm lang, 19 mm tykk og bæres opp av 4 stykker konsoller med 18 cm dybde samt 18 cm høyde. Hver konsoll bæres opp av to skruer.
Vil denne hyllen klare å brukes som bokhylle?
Hvordan regner jeg ut hvor mye vekt den vil kunne tåle?
Se bilde.
Takk for innspill!
Hei, jeg planlegger å sette opp en bokhylle på en vegg som er 13 mm gips og 12 mm obs plate. Jeg kommer til å bruke spax skruer som vil være 25 mm (+ konsolldypt) og 4-5 mm i omkrets
Hyllen er 200 cm lang, 19 mm tykk og bæres opp av 4 stykker konsoller med 18 cm dybde samt 18 cm høyde. Hver konsoll bæres opp av to skruer.
Vil denne hyllen klare å brukes som bokhylle?
Hvordan regner jeg ut hvor mye vekt den vil kunne tåle?
Se bilde.
Takk for input!
[bilde]
Ja. Den vil kunne bære alle bøkene du får plass til.
Dimensjonering for hyllen kan du regne ut med sagulatoren, men konsollene sitter så tett at det burde gå uansett. En m4 mollyplugg i enkelgips tar 18kg, en treskrue med diameter 4-5mm klarer mer enn det, en hyllemeter bøker veier ca 20kg.
For best festing, forbor med en bor 0,5 mm mindre enn skruens kjerne. Når man skrur direkte i OSB splittes det gjerne ut på baksiden, og skruen drar dårligere enn den kan gjøre.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.