Mikael_L
menhir skrev:
Programmet Dimensionering på byggbeskrivningar.se kjente jeg ikke til fra før. Det var et kjempebra tips! Synd bare at man ikke kan regne på uspesifisert virke, men for øvrig forståelig fordi man ikke har en definitiv verdi for slikt virke som kan garanteres.
C14 (K12) kan du nok bruke som relativt likverdig med fint og rett trelast uten vankanter, sprekker mye med kvist eller andre defekter. Virke som er dårligere, dvs har en del av disse defektene, skal nok ikke brukes i bærende deler. :)

Hei,

Jeg låner tråden litt for et lignende spørsmål.

Skal bygge en ny leilighet på loftet. Gulvbjelker 75*230 cc60. Lengste spennvidde ca. 5m. Hvor mye, omtrent, kan jeg belaste dette med før jeg får problemer med nedbøyninger? Tenker spesielt på risikoen for sprekker i innertak i leiligheten under og risikoen for sprekker i bad/konstruksjon i badet på loftet.

Veldig takknemlig for et overslag.

Hilsener,
Johan

Mikael_L
5 meter spennvidde høres i mine ører som for langt.

Jeg tviler litt på at det klarer kravene til Boverket med normal last (= lett vanlig leilighetslast).
Jeg ville sørge for å få det besiktiget (over hvilken tilstand det er i) og deretter beregnet om det trenger forsterkning. Jeg ville ikke våget å legge klinker på dette bjelkelaget.

Bruker du limtre, cc30 og limt gulvsponplate så kan det funke. Men jeg ville absolutt la en ekspert uttale seg.

Hei,

Takk for raske svar. Bjelkelaget er altså allerede på plass, så dette er forutsetningene. Dimensjonert for loftsbod. Hus fra 1939. Spørsmålet er da om man relativt enkelt kan forsterke bjelkelaget? I dag ligger det spon mellom bjelkene og planker oppå.

Hilsen,
Johan

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.