Jeg skulle trenge å vite hvor mye man kan belaste en 220mm K24 som er 215cm lang. Finnes det en tabell å kikke i et sted? Kan ikke finne noe.

Bøyemomentet i midtpunktet av lasten P er M=PL/2, der L er lengden.

Bøyspenningen er S=M/W, der bøyemotstanden W=bh^2/6. b og h er bjelkens bredde og høyde.

Altså, S=3PL/bh^2. P i Newton og alle målene i millimeter så får du bøyspenningen i Megapascal (MPa). S skal være mindre enn bjelkens bøyestyrke.

S = 24
L = blir 2150 mm
b = 45 mm
h = 220 mm

24=(3*P*2150)/(45*220^2)
24=(3*P*2150)/2178000
24*2178000=3*P*2150
52272000/2150=3*P
24313/3=P
8104=P

Altså tåler en bjelke belastningen 810 kg på midten med en spennvidde på 2150 mm.
Om du vil vite hvor mye det tåler per m^2 så ganger du bare 810 med antall bjelker og deler med kvadratmålet på taket. Kjører du cc 600 mm tåler taket en belastning på 690 kg per kvm.

• Liker
Gabsson
  • Laddar…
Var akkurat inne for jeg hadde samme fundering og fant denne tråden øverst på siden. Takk for formelen og utregningen! Den kan jo brukes uten større problemer. Jeg har dog tre ekstra spørsmål:
1. Finnes det noe smart gratis program likt dem som finnes for Limträ og Kerto å bruke for beregninger av "vanlige" bjelker?
2. Finnes det noen standard for hvor mye et bjelkelag skal tåle i kg/kvm i villa vs fritidshus?
3. Hvilken kvalitetsklasse regner man med at uspesifisert virke på byggemarkedet har?

250kg snølast skal et tak tåle minst.

S for furu og gran er 87 hhv. 75.

Takk huggan! Vet du hva et gulvbjelkelag også skal tåle av last?

menhir skrev:
Takk huggan! Vet du hva et gulvbjelkelag også skal tåle for last?
Jeg er ikke helt sikker men jeg tror meg å huske at man ofte regner med 200kg/m2

Kommer an på hvilken snøsonen, men jeg regner alltid med 250 kg så vet man at det holder. Men i dette tilfellet har han jo ingen problemer med å ligge for lavt uansett.

Snøsonen påvirker vel ikke hva en gulvbjelkelag skal klare? Eller? Føler meg litt forvirret, men jeg tolker deres svar som at:
- et tak skal dimensjoneres for å tåle 250kg snølast /kvm
- et gulvbjelkelag skal dimensjoneres for å tåle 200kg/kvm
Er det riktig oppfattet av meg?

Regneeksempelet i innlegg #2 gir vel bruddlasten?
-Ved bjelkelag pleier vel tillatt belastning oftest å begrenses av nedbøyningen?
=> Maksimal tillatt nedbøyning bestemmer tillatt belastning... (ofte)

Bruk programmet "dimensionering" på:
http://www.byggbeskrivningar.se/

Sist redigert:
Nei det gjør det ikke. Jeg så litt feil der. Jeg snakker tak han snakker gulv. Det er riktig oppfattet.

Interessant beregning. Nå er jeg ute på veldig tynn is, men etter min mening høres 810kg ut som en lav belastning til brudd. Stemmer det virkelig? Jeg ville gjettet at man kan belaste en såpass kort spennvidde med vesentlig mer før den knekker.

Programmet Dimensjonering på byggbeskrivningar.se kjente jeg ikke til fra før. Det var et kjempebra tips! Synd bare at man ikke kan regne på uspesifisert virke, men forsåvidt forståelig ettersom man ikke har en definitiv verdi for slikt virke som kan garanteres.

huggan skrev:
Bøyningsmomentet i midten av lasten P er M=PL/2, der L er lengden.

Bøyespenningen er S=M/W, der bøyemotstanden W=bh^2/6. b og h er regelens bredde og høyde.

Altså, S=3PL/bh^2. P i Newton og alle målene i millimeter, så får du bøyespenningen i Megapascal (MPa). S skal være mindre enn regelens bøyestyrke.

S = 24
L = blir 2150 mm
b = 45 mm
h = 220 mm

24=(3*P*2150)/(45*220^2)
24=(3*P*2150)/2178000
24*2178000=3*P*2150
52272000/2150=3*P
24313/3=P
8104=P

Altså klarer en regel belastningen på 810kg i midten med et spennvidde på 2150 mm.
Hvis du vil vite hvor mye det klarer per m^2, så ganger du bare 810 med antall regler, så deler du med kvadratmålet på taket. Kjører du cc 600 mm, klarer taket en belastning på 690 kg per kvm.

Vil bare kommentere at momentet av en punktlast midt på en fritt opplagt bjelke er IKKE PL/2, men PL/4.
Tillatt dimensjonerende bøyespenning på K24 (C24) innendørs i sikkerhetsklasse 3 er 12,4MPa.
Dette gir en tillatt punktlast på 8,4kN = 840kg som hovedlast, noe som tilsvarer en vanlig last på ca 650kg.

Ser man på hva den kan belastes med før den går i stykker (ingen sikkerhetsfaktorer på verken last eller materiale), havner man på 1600kg.

Prøv likevel ikke å belaste en ustagaet bjelke med denne lasten, for da vil den vippe langt tidligere.....

Som noen nevnte, pleier det å være relativt uinteressant hvor mye du kan belaste en gulvbjelke, ettersom svai og nedbøyning normalt dimensjonerer fritt opplagte gulvbjelker.

/Ingeniøren

Takk så mye for hjelpen. Regelen i spørsmålet er en av bjelkelagsreglene i et gulv som jeg vil sette en ovn på. Om jeg tolker beregningene korrekt betyr det at jeg lett kan plassere en ovn på 1000 kg hvis jeg kan fordele vekten på 2 av reglene? Krysslekt og gulvspon vil vel fordele vekten litt ytterligere.

Stemmer min tolkning av deres beregninger?

ronolo skrev:
Takk så mye for hjelpen. Regelen det gjelder er en av bjelkelagsbjelkene i et gulv som jeg vil sette en peisovn på. Hvis jeg tolker beregningene korrekt, betyr det at jeg lett kan plassere en peisovn på 1000 kg hvis jeg kan fordele vekten på 2 av bjelkene? Krysslekting og gulvspon vil vel fordele vekten litt ytterligere.

Stemmer min tolkning av deres beregninger?
Det der får noen annen svare på... men husk at gulvsponplatene ikke tåler ubegrenset... hvis du installerer en peisovn som er liten/smal nok til å havne mellom bjelkene osv... gulvsponen tåler "bare" 2-300 kg...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.