Hei!
Jeg har tenkt å bygge en terrasse på gavlen av huset som er 8,6 meter lang.
Terrassen vil bli ca 4-5 meter bred/dyp, og det er her jeg lurer på hvilken dybde som blir mest optimal med tanke på antall bjelkelag.
Tanken er å feste en bjelke til huset (om det går, ellers en søyle veldig nær huset) og kanskje 1-2-3 rader til med bjelker i samme retning som gavlen på huset.
Deretter legger man 45x145 gulvbjelker "på tvers" av disse med cc600, og oppå dette altså terrassebord 28x120.
Jeg har sett at xlbygg har 45x145 i lengder 4,2 og 4,8 meter. Hvis disse målene ligger til grunn for terrassens dybde, hvor mange bjelker trenger man da ha hvis dimensjonen på bjelken er 45x195, og hvor tett mellom søylene omtrent?
Jeg har tenkt å bygge en terrasse på gavlen av huset som er 8,6 meter lang.
Terrassen vil bli ca 4-5 meter bred/dyp, og det er her jeg lurer på hvilken dybde som blir mest optimal med tanke på antall bjelkelag.
Tanken er å feste en bjelke til huset (om det går, ellers en søyle veldig nær huset) og kanskje 1-2-3 rader til med bjelker i samme retning som gavlen på huset.
Deretter legger man 45x145 gulvbjelker "på tvers" av disse med cc600, og oppå dette altså terrassebord 28x120.
Jeg har sett at xlbygg har 45x145 i lengder 4,2 og 4,8 meter. Hvis disse målene ligger til grunn for terrassens dybde, hvor mange bjelker trenger man da ha hvis dimensjonen på bjelken er 45x195, og hvor tett mellom søylene omtrent?
Om planen er å kjøre med 195 og 145 som reglar og du klarer det høyde-messig, så klarer en 45x145 C24 en åpen spennvidde på 2,28 m. C14 litt kortere på 1,74 m.
Blir plattingen 5 meter dyp, så klarer du deg således med en bærline i veggen og to til hvis du bruker 45x145 C24 med litt overheng utenfor ytterste bærline.
195 som bærline gir jo bare lengre mellom plinter - Du kan jo velge tynnere virke og tettere mellom plinter - Personlig så liker jeg å overdimensjonere og min er satt med 195 bærliner og 120 reglar - Men da har jeg bare ca 1,7 m mellom bærlinene og spennvid på en 120 C24 er hele 1,93 m.
Blir plattingen 5 meter dyp, så klarer du deg således med en bærline i veggen og to til hvis du bruker 45x145 C24 med litt overheng utenfor ytterste bærline.
195 som bærline gir jo bare lengre mellom plinter - Du kan jo velge tynnere virke og tettere mellom plinter - Personlig så liker jeg å overdimensjonere og min er satt med 195 bærliner og 120 reglar - Men da har jeg bare ca 1,7 m mellom bærlinene og spennvid på en 120 C24 er hele 1,93 m.
dette beregnet med 45x195 som bærende bjelker altså?huggan skrev:
hvor tett skal plintene sitte under disse bjelkene?
sannsynligvis må jeg montere plinter også nærmest huset, så jo færre plinter per meter jo bedre (altså finnes det noen fordel med å bruke grovere bjelker så gjør jeg det)
det er planen å bruke disse dimensjonene, men er andre dimensjoner mer fordelaktig så er jeg fleksibel!slacker skrev:Om planen er å bruke 195 og 145 som bjelker og du klarer det høydemessig så klarer en 45x145 C24 et åpent spenn på 2,28 m. C14 litt kortere på 1,74 m.
Blir terrassen 5 meter dyp så klarer du deg således med en bærende linje i veggen og to til hvis du bruker 45x145 C24 med litt overheng utenfor ytterste bjelken.
195 som bjelke gir jo bare lengre mellom søyler - Du kan jo velge tynnere trelast og tettere mellom søylene - Personlig så liker jeg å overdimensjonere og min er satt med 195 bjelker og 120 bjelker - Men da har jeg bare ca 1,7 m mellom bjelkene og spennvidde på en 120 C24 er hele 1,93 m.
har høydeutrymmet, ca 70-80 cm gjetter jeg (og også gravemaskin
så å regne ut hva som blir "billigst" er altså hva denne tråden egentlig burde hett
Avhengig av løsning kan jeg synes det er enklere å sette bjelkelager i svillen, dels fordi mine pilar hadde kranglet med dreneringen. Setter man den i svillen skal man være nøye med drenering så man slipper vanntrykk mot svillen.
Beregning skjer egentlig helt uavhengig av hvilken type bjelkelager når man ser på bjelker - Der er det avstanden mellom bjelkelagrene som styrer - Således kommer valget av bjelkelager inn når man vil vite hvor tett (Eller glissent) du vil ha mellom pilar. En 45x195 C24 har en fri lengde på 3.07m så du trenger jo ikke ha direkte tett mellom pilarene under en 195 av den klassen. En 45x195 C14 klarer derimot kun 2.34m fri lengde så det avhenger av trevalg helt enkelt.
Beregning skjer egentlig helt uavhengig av hvilken type bjelkelager når man ser på bjelker - Der er det avstanden mellom bjelkelagrene som styrer - Således kommer valget av bjelkelager inn når man vil vite hvor tett (Eller glissent) du vil ha mellom pilar. En 45x195 C24 har en fri lengde på 3.07m så du trenger jo ikke ha direkte tett mellom pilarene under en 195 av den klassen. En 45x195 C14 klarer derimot kun 2.34m fri lengde så det avhenger av trevalg helt enkelt.
Kan anbefale en app til telefonen som heter "Svensk Trä" - last ned den og trykk på så får du et tydeligere bilde.
generelt, tettere mellom bjelkelag = tynnere bjelker.
Bjelkene skal man ha flest av, så det kan helt klart være verdt å klemme inn en bjelke til og redusere bjelkene i dimensjon, den eneste ulempen er jo da gravingen....
EDIT: Fant også denne: http://www.byggbeskrivningar.se/altan
generelt, tettere mellom bjelkelag = tynnere bjelker.
Bjelkene skal man ha flest av, så det kan helt klart være verdt å klemme inn en bjelke til og redusere bjelkene i dimensjon, den eneste ulempen er jo da gravingen....
EDIT: Fant også denne: http://www.byggbeskrivningar.se/altan
Sist redigert:
Har kikket litt på dimensjonering og kommet fram til at gulvbjelkene blir 45x145 og bjelkene blir 45x195 på ca 2,2 meters avstand fra hverandre
Men jeg har ikke funnet noe sted for hvor tett pilarene skal sitte under 45x195 bjelken
Noen som vet maksavstanden?
Men jeg har ikke funnet noe sted for hvor tett pilarene skal sitte under 45x195 bjelken
Noen som vet maksavstanden?
Oi oi, du har jo svart på det slacker.. Er det 3,07 meter altså? Det høres langt ut synes jeg..
Om min terrasse blir 8,4 meter lang klarer jeg meg altså med 4 pilar per bjelke?
Altså 12 pilar totalt om jeg ikke kan feste noe i veggen?
Om min terrasse blir 8,4 meter lang klarer jeg meg altså med 4 pilar per bjelke?
Altså 12 pilar totalt om jeg ikke kan feste noe i veggen?
Prinsippet er det samme som for en regel og det samme som du ser i programmet - Fri lengde gjelder også på bjelker så i teorien skulle det holde med 3.07m mellom søylefundamentene på en 45x195 C24.
Dette til tross ville jeg satt dem tettere bare for å være på den sikre siden, tror mine står på cirka 2.3-2.4 meter mellom under en 195 bjelke. Valgte å korte ned avstanden også mellom bjelkene da jeg uansett har en kortere terrasse og kunne dermed velge et 120 regelverk med 2 rom.
4 søyler til på dine 12 gjør ikke terrassen så mye dyrere... Skruer er pokker meg det som koster mengder!
Min er testet med 32 personer i hvert fall!
Dette til tross ville jeg satt dem tettere bare for å være på den sikre siden, tror mine står på cirka 2.3-2.4 meter mellom under en 195 bjelke. Valgte å korte ned avstanden også mellom bjelkene da jeg uansett har en kortere terrasse og kunne dermed velge et 120 regelverk med 2 rom.
4 søyler til på dine 12 gjør ikke terrassen så mye dyrere... Skruer er pokker meg det som koster mengder!
Min er testet med 32 personer i hvert fall!
Takk for bra svar!
Blir terrassen 8,4 meter blir avstanden mellom søylene 2,8 meter for 4 per bjelkelag og 2,1 meter for 5 søyler per bjelkelag.
Føles 2,8 litt på grensen? Jeg mener, c24 vs c14 er jo ikke alltid å stole på merking...
Blir terrassen 8,4 meter blir avstanden mellom søylene 2,8 meter for 4 per bjelkelag og 2,1 meter for 5 søyler per bjelkelag.
Føles 2,8 litt på grensen? Jeg mener, c24 vs c14 er jo ikke alltid å stole på merking...
Kikk på regellengdene dessuten - En skjøt på bjelken midt mellom to stolper ser jeg som en ganske dårlig løsning. Mine er skjøtet midt på stolpene og generelt slik jeg pleier å bygge altaner.camaro1969 skrev:
Flytter gjerne inn ytterste bjelken dessuten og flytter inn stolpene på endene på bjelken for å få et penere utseende på hele altanen.
Passer også på å nevne noe jeg har skrevet et par ganger før hva gjelder stolpene - Beste alternativ, ifølge meg, er å ta 45x95 eller 45x120 til stolper og sette dem ifølge et tips i en annen tråd:
https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/235913-nytt-hus-ska-fa-ny-altan.html?perpage=30#post2014142
Klikk her for å svare