Hei på dere. Jeg skal bygge en balkong mellom to søyler som er under tak. Avstand mellom vegg og søyle: 2200mm og avstand mellom søyler: 5100mm.
Jeg har tenkt å ha bæringen mellom søylene. Gulvbjelker tenkte jeg bruke C24 45x120 cc400 og limtrebjelke som bæring. Nå til spørsmålet:
I henhold til dimensjoneringsprogrammet trenger bæringen være 90x315, noe som jeg synes er veldig stort (hadde tenkt meg 56x225). Jeg hadde tenkt å ha bæringen på utsiden av søylene men vil ikke at det skal stikke ut 90mm fra dem, det kommer til å se rart ut synes jeg. Kunne jeg legge bæringen i bjelkesko mellom søylene og deretter kle inn en ramme rundt balkongen? Hva er den minste dimensjonen jeg tør å gå ned på for bæringen?
Beklager dårlig grammatikk og håper dere forstår hva jeg mener. Jeg er litt trøtt etter 2 års nybygg og inspeksjon overimorgen (dog trenger ikke balkongen være klar til da heldigvis)
//Jonas
Jeg har tenkt å ha bæringen mellom søylene. Gulvbjelker tenkte jeg bruke C24 45x120 cc400 og limtrebjelke som bæring. Nå til spørsmålet:
I henhold til dimensjoneringsprogrammet trenger bæringen være 90x315, noe som jeg synes er veldig stort (hadde tenkt meg 56x225). Jeg hadde tenkt å ha bæringen på utsiden av søylene men vil ikke at det skal stikke ut 90mm fra dem, det kommer til å se rart ut synes jeg. Kunne jeg legge bæringen i bjelkesko mellom søylene og deretter kle inn en ramme rundt balkongen? Hva er den minste dimensjonen jeg tør å gå ned på for bæringen?
Beklager dårlig grammatikk og håper dere forstår hva jeg mener. Jeg er litt trøtt etter 2 års nybygg og inspeksjon overimorgen (dog trenger ikke balkongen være klar til da heldigvis)
//Jonas
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 052 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.052 innlegg
Kan du ikke sette bærbjelken oppå stolpene? Vi har akkurat samme balkongkonstruksjon, men med 3400 mellom stolpene og tenkte å bruke 315x66. Jeg er enig med deg at det ikke er pent å feste noe bredere enn 66 mm utenfor stolpene.
Kan du ikke ha flere stolper da?
Har du virkelig lagt inn alt riktig i beregningsprogrammet? Du er vel klar over at man skal regne med en nyttelast på 3,5 kN/m2 på balkonger, jeg synes at selv 315x90 høres litt spinkelt ut. Når jeg legger inn dine tall i mitt beregningsprogram får jeg at du trenger minst 360x90 limtre (Nedbøyning: L/315 utnyttelsesgrad: 60%) bjelker 145x45 cc400 (nedbøyning: l/303 utnyttelsesgrad 58%), dette for snøsone 1...
PS: Har du konstruert alt selv?
Jeg er ikke ingeniør og ønsker ikke å skape følelsen av at du må ha en... er bare generelt nysgjerrig.
Kan du ikke ha flere stolper da?
Har du virkelig lagt inn alt riktig i beregningsprogrammet? Du er vel klar over at man skal regne med en nyttelast på 3,5 kN/m2 på balkonger, jeg synes at selv 315x90 høres litt spinkelt ut. Når jeg legger inn dine tall i mitt beregningsprogram får jeg at du trenger minst 360x90 limtre (Nedbøyning: L/315 utnyttelsesgrad: 60%) bjelker 145x45 cc400 (nedbøyning: l/303 utnyttelsesgrad 58%), dette for snøsone 1...
PS: Har du konstruert alt selv?
Jeg er ikke ingeniør og ønsker ikke å skape følelsen av at du må ha en... er bare generelt nysgjerrig.
Stolpene går helt opp til taket, og jeg vil helst ikke ha flere stolper under hvis det går an å unngå. Ettersom balkongen kommer til å være under tak, blir det ikke noe snø på den. Ifølge moelven beregningsprogram innendørs kan man klare seg med 56x270. Da kanskje man kan lage et opplag i stolpene (stolpene er 160x160)?
P.S Jo, jeg har konstruert alt selv.
P.S Jo, jeg har konstruert alt selv.
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 052 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.052 innlegg
Jeg vet faktisk ikke hvorvidt man skal regne inn snølast på balkongen, man burde jo rimeligvis kunne anta at man ikke er full bemanning (350 kg/m2) samtidig som det ligger flere dm snø på balkongen...
Uansett så burde du sette ytterligere to stolper mellom de andre for å løse problemet. Setter du stolpene 1400-2300-1400 så klarer du deg med den tenkte bjelken, du kan til og med velge en spinklere bjelke! 120x45 (C30 -> L/290 utnyttelsesgrad: 55%) klarer jeg ikke å få godkjent selv om jeg setter egenvekten til 0 og ser bort fra ev. snølast.
Edit: Rakk ikke se svaret ditt. Kanskje en stolpe kan løse det?
Du kan absolutt gjøre et opplag i/på stolpene!
Uansett så burde du sette ytterligere to stolper mellom de andre for å løse problemet. Setter du stolpene 1400-2300-1400 så klarer du deg med den tenkte bjelken, du kan til og med velge en spinklere bjelke! 120x45 (C30 -> L/290 utnyttelsesgrad: 55%) klarer jeg ikke å få godkjent selv om jeg setter egenvekten til 0 og ser bort fra ev. snølast.
Edit: Rakk ikke se svaret ditt. Kanskje en stolpe kan løse det?
Du kan absolutt gjøre et opplag i/på stolpene!
Sist redigert:
Ifølge tabellen klarer 120x45 spennvidde på 1,9 m cc60, med cc40 10% mer, altså omtrent 2,1m. Forslag: Jeg lager en opplegg i stolpene og bruker 56x270, noe som ville fungere innendørs. Deretter kler jeg kun sidene på balkongen.
Mener dere altså at 120x45 er for tynt?
Mener dere altså at 120x45 er for tynt?
Klikk her for å svare