Hei!
Vi holder på å bygge til vårt fritidshus og har et spørsmål:
Det er en 1-plans tilbygg i tre som står på pilar direkte på berget.
På grunn av at pilarene allerede er satt og litt sene endringer, vil vi gjerne flytte en yttervegg ca. 90 mm utover.
Det gjør at ytterveggen ikke vil stå direkte over bærelinjen, men 90 mm utenfor. Er dette OK?
Bjelkelaget er 45x190 mm, 600 cc, c24.
Bærebjelkene er doble 45x220 mm, c24. Avstand mellom bærebjelkene er ca. 2,5 m.
Hei!
Vi holder på å bygge om vårt fritidshus og har et spørsmål:
Det er en 1-plans tilbygg i tre som står på pilarer direkte på fjellet.
På grunn av at pilarene allerede er satt og noen sene endringer, vil vi gjerne flytte en yttervegg ca 90mm utover.
Det gjør at ytterveggen ikke vil stå direkte over bærelinjen, men 90mm utenfor. Er dette OK?
Bjelkelaget er 45x190mm, 600cc, c24.
Bærelinjene er doble 45x220mm, c24. Avstanden mellom bærelinjene er ca 2.5m.
[bilde]
Kommer til å fungere men ikke ok. Så kommer det an på hvor mye last du har på veggen.
Hva blir det for tak på og vil veggen ta opp last fra takstolene?
Jeg har et overheng bevisst på mitt bjelkelag på ca 90mm for å få plintene under huset og ikke utenfor fasaden.
Tanken er at bjelkelaget skal ta opp lasten fra takstolene, men slik det er tegnet er det bjelkelaget utenfor bjelkelaget som gjør det. Hvis du har en kvalitetsansvarlig, vil han sannsynligvis si at det ikke er ok. Som du har beskrevet, stemmer ikke tegningen din, og veggen står vel nesten inntil bjelkelaget? Uansett vil det fungere.
Tanken er at bæringen skal ta opp lasten fra takstolene men slik det er tegnet er det bjelkelaget utenfor bæringen som gjør det. Om du har en kvalitetsansvarlig så vil han sannsynligvis si at det ikke er ok. Som du har beskrevet så stemmer ikke tegningen din og veggen står vel nesten inntil bæringen? Uansett vil det fungere.
Takk, jeg sjekker med min KA.
Du har rett, sentrumsforskyvningen er 90mm, men på min tegning er avstanden overdrevet. Der bæringen slutter, begynner i prinsippet veggen.