Vi skal bygge ut vår villa og i den nye delen havner vår nåværende utepeis. Utbyggingen, som er ca. 35 kvm i en rektangel utenfor utepeisen, havner en spiseplass og noen sofaer. Tanken er å renovere utsiden av skorsteinen (som nå havner innendørs) og få til en pen ildsted i skorsteinen. Den nåværende utepeisen stenges igjen. Vi vil helst få opp ildstedet i høyden og få det sentrert.

Spørsmål: vet noen om det er lett eller vanskelig for en dyktig murer å åpne skorsteinen, bære av vekten ovenfor, for deretter å installere en innsats i hullet? Og i så fall, hvordan løser de dette teknisk?

• Utespis i rød murstein på en treplatting, ved siden av en grill dekket med et svart trekk. Veggen har skyvedører og taket er bølgeblikk.
  • Tegning av kanaler i en murstock: 1. pannrum, 2. tvättstuga, 3. vardagsrummet, 4. utespis.  Skala 1:20.
Jeg tror din murpipe er for liten til å kunne åpne den og montere en innsats i den. Den lille ildstedet dere har tyder på at røkrøret for utepeisen er rett over peisen.

Vanligvis monterer man en ny ytre ramme/omramming som innsatsen står i. Den går da til taket i rommet som bygges.
Den omrammingen kan være en teglvegg som er 20-30 cm utenfor eksisterende skorstein, eller gips/mineritplater.

Se gjerne på bildene og målskissen på en innsats for montering i eksisterende eller for frittstående montering.
https://jotul.com/se/produkter/murspisar-och-kassetter/i-620-serien/jotul-i-620-fr
https://eldabutiken.se/produkter/contura-i7/

Enig, det positive blir jo at det ikke blir så mye å bære av, så jobben bør være lett for en bra murer og dessuten burde det ikke være vanskelig å få det penere enn i dag. :)

Takk for svar. Utfordringen jeg har er at jeg ikke vil ta for mye plass av rommet da det risikerer å havne for nær møblementet. 20 cm utenfor er helt ok, men drar det seg opp mot 40-50 cm så blir det litt trangt. Har sett en del på tegningene på innsatsene og det føles som de fleste bygger 40-50 cm i dybden. Eller tenker dere at man likevel åpner/bærer slik at man kan "forsenke" den inn i eksisterende murstock? Det blir da et relativt stort hull som må åpnes i murstocken (ca 50x80 cm), eller tenker jeg feil?

Typ så, avbæringen trenger ikke være så kraftig, i prinsippet en vinkeljern 50*50 eller tilsvarende.
Det er eventuelt byggemeldingspliktig avhengig av kommune.
Men et firma som selger og monterer ovner pleier å ha all kompetanse i sine tilbud.

Mure igjen og sette inn en peisovn i stedet?

Vedovn var ingen dum idé... Det er klart, jeg synes nok det er penere å få en integrert innsats, men det vil nok bli betydelig rimeligere kostnad med en frittstående vedovn. Fikk en indikativ tilbud på å forlenge pipen 1 meter i høyden (ca 10 skift muring) og tette fire røykganger. Bare den delen ville koste rundt ca 85.000kr. Med kostnaden for en innsats og plukke og trikse med å åpne opp, samt mure til, så går det sikkert med ytterligere 60-70 tusen før man er ferdig, gjetter jeg.. Kanskje kan man kutte bort 40-50 tusen ved å gå vedovnsveien..

I den situasjonen hadde jeg nok valgt vedovn :).
Et tips, nå vet jeg ikke hvor du bor, men min lokale forhandler innen peiser har ovnens dag nå den 5. oktober og han har rimelige kampanjer på utvalgte ovner vet da ikke om det inkluderer alle forhandlere for contura.. har selv bestilt en contura 520T men monterer selv så slipper ganske billig prismessig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.