Vi har en diskusjon hjemme angående renovering av bad. Kona mener at hennes venninne har fått det gamle badet sitt renovert med fibercement og dermed også fått en våtromsattest utstedt. Dette er jeg veldig tvilende til..Men uansett det er jeg interessert i å forstå hvordan fibercement påvirker alternativt ikke påvirker tetthetslaget...? Blir det et "bedre" (tetter) bad ved å kle det inn med fibercement eller er det kun kosmetikk...?

I en periode var det ikke tillatt å bruke vanlig kartongbelagt gips ved baderomsrenovering. Da ble det krevd en annen type plate, og initialt ble fibercementplater brukt, for senere å bli erstattet av andre våtromsplater, bl.a. gipsplater med fiberbelegg.

Det har aldri påvirket tetningssjiktet.

Mikrosement skulle det tydeligvis være (ikke fibercement)....men funderingen er den samme, påvirkes tettesjiktet (positivt)?

Microcement er et ytskikt og ikke et tettesjikt og bør derfor ikke påvirke sertifiseringen overhodet er min gjetning i hvert fall...

Sant. men det ser ut som at man legger en membran oppå gamle fliser og flis og så påfører mikrocement. Og da blir det godkjent membran.

• Liker
bifrost
  • Laddar…
S sepani skrev:
Sant. fast det verkar som man sätter ett tätskikt ovanpå gamla klinker o kakel o sen kör på med mikrocement. Och då blir det godkjent tätskikt.
Da blir det doble tätskikt.

Høres galskap ut med nytt tetningssjikt på flisene for deretter å legge nytt overflatesjikt

Men kanskje ikke hvis man har et "gammelt" bad med dårlig tettesjikt? Og uten våtromssertifikat?

Nei, man legger ikke nytt tettesjikt på allerede flislagt område, mistenker man at tettesjiktet er ødelagt river man ned alt før og begynner på nytt. Akkurat som vanlig i et gammelt bad. Det finnes ingen forskjeller mellom fliser eller mikrosement i den prosessen.
Man tar ikke sjansen med risikoen for å få doble tettesjikt.
Som sagt ovenfor, mikrosement påvirker ikke våtromsertifikatet verken mer eller mindre sammenlignet med fliser/klinker.

• Liker
Bagarn1
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.