Sitter og skisserer på kommende hus og planløsning.
2-etasjers hus. Hvordan ser selskapet på å ha bad (WC, dusj, badekar) over kjøkken?
Har dere egen erfaring?
Det er jo da lyd fra avløp jeg funderer over.
Går det an å "bygge bort" lyden i etasjeskillet? Etasjeskillet vil bli bygget i tre.

Åsa Lund
Det er nok ingen stor risiko for at det er fullsatt på kjøkkenet og badet samtidig?

Åsa Lund skrev:
Det er nok ingen stor risiko for at det er fullt i kjøkkenet og badet samtidig?
Jo dessverre kan det være slik. 3 barn med venner, gjester osv...
Jeg er egentlig ikke så følsom. Men har jeg sjansen til å påvirke ved nybygget så vil jeg gjøre det.

tullemannen skrev:
Jo dessverre kan det være så. 3 barn med venner, gjester osv...
Jeg er egentlig ikke så følsom. Men har jeg sjansen til å påvirke ved nybygget så vil jeg gjøre det.
Isoler avløpsrørene så bør det ikke være noen større bekymringer. Det høres som regel når det renner nedover. Det røret bør jo havne i en eller annen sjakt som kan isoleres ganske solid.

falkn skrev:
Isoler avløpsrørene så bør det ikke være noen større bekymringer. Det pleier å lage lyd når det renner nedover. Det røret bør jo ende opp i en slags sjakt som kan isoleres ganske godt.
Avhengig av tykkelsen på bjelkelaget (som jeg ikke vet ennå) vurderer jeg å sette kortlinger under avløpsrørene (ikke i kontakt med hverandre) og deretter sette flere lag med gips mellom bjelkene. På den måten kunne det bli 4-5 lag med gips totalt under avløpsrørene (inkludert innertaket).
Har sett at det finnes "lydisolerte" avløpsrør å kjøpe også. Sammen med mineralull burde det bli ganske stille. Men jeg vil ikke ha en masse skvalping i kjøkkentaket.

Lyddempede plastavløpsrør pleier ikke å være særlig stille likevel. Rehaus raupiano plus med gummiopphengning er en god start. Men man må sørge for at det monteres i henhold til anvisningene og ikke har kontakt med bjelkelaget.

https://www.rehau.com/se-sv/bygg-och-anlaggning/tappvatten-och-spillvattensystem/avloppsror#tab1

Siden plastrørene er såpass lette blir det mye skvulping likevel, så man må øke vekten på dem med bitumen eller noe annet tungt.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Smaltfolie-Bitumen-4-st-2000021214/

Et frithengende undertak med tre lag gips på det burde være nok.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.