Våger jeg flislegge badet, eller er risikoen for setninger for stor?
Har bygd en Attefalls som jeg holder på og innreder. Den delen der badet skal være er grunnlaget støpte pilarer. Ca. 1 m dype hull med 10 cm singel i bunnen, deretter en 40x40x4 cm hageplate og støpt 15 cm diameter stolper på det (dvs. ca. 90 cm lange stolper under bakken. Er i midtre del av Sverige så ikke sikkert det er til frostfritt. Grunnen består i prinsippet til 100 % sand. Det er veldig bra drenert, dog ligger bygget i en senkning på tomten. Så under våte perioder, vår/høst stiger "grunnvannet" til omtrent bakkenivå (15 cm under trossbotnen).
Badet er solid fastskrudd i hovedbygningen som ble bygget for ca. 8 år siden og har sunket noen centimeter. Den er dog bare satt på leca-blokker etter å ha gravd ut ca. 10-20 cm og hatt singel.
I badet har jeg satt 12 mm osb, kryssfiner ved dusjdelen. Deretter har jeg skrudd stålvinkler langs alle gulv og hjørnevinkler for å unngå bevegelser der. Deretter gips. Spørsmålet er om det er risiko for at bygningen synker, at jeg derfor burde ha våtromsmatte i stedet for flislagt?
Ville helst flislegge, dels fordi jeg liker det mer. Har allerede en del material og kan da også gjøre arbeidet selv.
Har bygd en Attefalls som jeg holder på og innreder. Den delen der badet skal være er grunnlaget støpte pilarer. Ca. 1 m dype hull med 10 cm singel i bunnen, deretter en 40x40x4 cm hageplate og støpt 15 cm diameter stolper på det (dvs. ca. 90 cm lange stolper under bakken. Er i midtre del av Sverige så ikke sikkert det er til frostfritt. Grunnen består i prinsippet til 100 % sand. Det er veldig bra drenert, dog ligger bygget i en senkning på tomten. Så under våte perioder, vår/høst stiger "grunnvannet" til omtrent bakkenivå (15 cm under trossbotnen).
Badet er solid fastskrudd i hovedbygningen som ble bygget for ca. 8 år siden og har sunket noen centimeter. Den er dog bare satt på leca-blokker etter å ha gravd ut ca. 10-20 cm og hatt singel.
I badet har jeg satt 12 mm osb, kryssfiner ved dusjdelen. Deretter har jeg skrudd stålvinkler langs alle gulv og hjørnevinkler for å unngå bevegelser der. Deretter gips. Spørsmålet er om det er risiko for at bygningen synker, at jeg derfor burde ha våtromsmatte i stedet for flislagt?
Ville helst flislegge, dels fordi jeg liker det mer. Har allerede en del material og kan da også gjøre arbeidet selv.
Observer at det var bare hovedbygningen som ble bygget for 8 år siden.Jonatan79 skrev:
Den delen med badet ble bygget for ca. 1 år siden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.091 innlegg
Kan man ikke tenke seg at badet sitter godt fast langs en eller to vegger, men at støtten under forsvinner under ett eller to hjørner og det da blir store bevegelser i vinklene mellom forskjellige vegger?Jonatan79 skrev:
Hvor tett er det reglet?J J0naz1 skrev:
Ja, det er mulig å kontrollere saken og også å løfte en del av bygningen hvis den har sunket før flislegging hvis det virkelig er nødvendig.BirgitS skrev:
Det er avstivet med ca 30-40 cc.BirgitS skrev:
Den er en vegg som er sammenbygd med den gamle delen så som du sier burde ikke den synke, men kanskje den andre langsiden, to hjørner. Skulle det synke mye, kunne det bli store bevegelser i de vinklene du beskriver.
Akkurat nå er rommet fylt med byggesaker, men skal rydde ut etter hvert når jeg skal begynne med jobben. Da sjekker jeg om det allerede har sunket kan jeg antakeligvis løfte med en jekk og stive opp under ved søylene.
Klikk her for å svare