Så var det avvekslinger igjen.
Holder på å renovere eller rettere sagt totalt bygge om overetasjen.
Har forsøkt å lete etter en konstruktør lenge!
Bor midt i Skåne (snø sone 1.5) men her ser det ikke ut til å finnes noen. Pratet med en i Lund men de skulle ha 5000 bare for å komme ut og se OM de kunne hjelpe til, og ingenting ville komme ut av det for den kostnaden. Det føltes også som han jeg pratet med var nyutdannet.
Nåvel, er det noen som kjenner en byggkonstruktør i mitt Skåne så takker jeg allerede nå for det tipset.
Så jeg prøver og håper på BH teamet i stedet.
Har et litt uvanlig hus uten direkte bjelker noe sted, men det er stående 22x170mm planker på 20cm CC. Jo, det er riktig skrevet, planker! ikke lekter. Så hver 120cm har man lagt doble 22x170 planker.
Ikke engang yttertaket er støttet av lekter, men det er planker på 20cm CC også der og så råspont som overflate. Dog tror jeg at råsponten er nylagt. Vet at det var tegltakstein tidligere, men nå er det shingel. Dog skulle jeg ønsket å bytte tilbake en gang i fremtiden.
Takformen er også uvanlig. "Teltak", dvs skråner til alle fire sider.
Huset er bygd i 1952, to etasjer med tykke yttervegger i betong. Huset er helt kvadratisk, 9x9m, med en stor skorstein i midten. Så ser det som en "toplans funkis med teltak".
Mellometasjen er også av liknende planker som overetasjen. Disse ligger imidlertid i samme retning (på tegningen nedenfra og opp) over hele flaten med 20cm CC og støttes av to solide betongvegger på tvers midt i huset. Finnes rett under vegg A og C.
Originalisolasjonen i overetasjens tak er av spon, og så har man lagt til over hele flaten veldig små celleplastkuler. Overetasjens tak med sine planker ligger litt hulter til bulter. Dvs til begge retninger avhengig av hvor de er.
Det er de brune strekene som er takplankens omtrentlige plassering og retning
Dagens vegger (lys blå)
Vegger (A & C) er av stående 50x170 spontet materiale
Vegger (B & D) er av 35mm reisverk med stående 22x170 spontet på begge sider
Vegger E er fjernet
Underetasjens vegger går fra ytterveggene til skorsteinen. Som et + men litt forskjøvet
Vegg A, C & D står over henholdsvis betongveggene i underetasjen.
Vegg B er litt merkelig da underetasjens vegg er 1 meter til høyre. Dvs på linje med skorsteinens venstre kant, som døren nærmest skorsteinen.
Den hvite firkanten er en støttende ramme på loftet for yttertaket (se bilde). Planker også der men smalere ca 22x70 men noen uvanlige mål
Det vi vil gjøre er en mye mer åpen planløsning
Den røde burde være en trebjelke. 225x45 burde holde
Så de andre er et godt spørsmål. Avhenger jo av hva man må ha.
Jeg har noen ideer om hvordan jeg kunne gjort for å skjule så mye som mulig
Hva tror dere?