Hei
Tenker å lage en bæring på ca. 170 cm mellom kjøkken og stue. Legger ved to bilder av plankeveggen det gjelder.
Huset er bygget 1944, teglfasade med trestamme (antar jeg nå i og med disse plankene).
Kjøkkenet ligger på entreplan, det finnes en kjeller under og et tomt loft over som har et tegltak over seg .
Takvinkelen er flatere enn 45 grader. Snølast 2 (Oslo). Veggen går fra yttervegg på huset og møter murpipa etter døråpningen, ca. 30 cm fra døråpning til murpipa. Total lengde fra yttervegg til murpipa er ca. 2 meter.
Plankene i veggen er 46 mm i tykkelse og strekken er 85 cm som utgår fullengdesplank som bærer opp loft og tak samt stumper over eksisterende døråpning som er ca. 85 cm bred.
Min plan for bæring:
1, Stolper som er 10x10, enten lime/skru sammen to stk. 2 toms 4. Eller kjøpe ferdig stolpe 10x10 cm (limtre?).
Er det betydelig forskjell i styrke på disse to variantene?
2, Når jeg har støttet opp de to undertakene og begynner å sage, ser jeg to mulige scenarier:
a, når jeg kapper ca. 10 cm under undertaket så sitter stumpene fast i ulike regelforsettelser rundt bjelken.
b, at de er halvveis løse og går an å få løs med litt krangel.
Er det mulig i fall a) å la stumpene sitte igjen, sette min bjelke under de i dag 6 plankene og binde dem sammen med en horisontal regel som også bindes sammen (flatjern?) med den nye bjelken under?
Eller må jeg erstatte hele veggplankene med den nye bjelken?
Tenkt bjelke; å lime/skru sammen to stykker 45x145 eller trenger jeg å gå opp til 45x175/195?
Ferdig dimensjon blir 90x145 ideelt, men gjetter at det er på grensen.
Har sjekket dimensjonstabellen på svensk tre, men får det ikke helt til. Ser ut som jeg ikke trenger det kraftigste limtreet uansett.
Nå har jeg funnet c35 klassifisert virke på Woodys og tenkte meg 45x170, lime og skru sammen to stykker.
Ellers er det c24 de store kjedene tilbyr som finnes i butikk.
Noen tanker, eller har du gjort en avstiving og hva var vanskeligst?
/Finnsnickarn
Hei
Tenker å lage en avveksling på ca 170 cm mellom kjøkken og stue. Legger ved to bilder av plankeveggen det gjelder.
Huset er bygget i 1944, teglfasade med trestamme (antar jeg nå iom disse plankene).
Kjøkkenet ligger på etasjeplan, det er en kjeller under og et tomt loft ovenfor som har et tegltak over seg .
Takvinkelen er slakere enn 45 grader. Snøsone 2 (Oslo). Veggen går fra yttervegg på huset og møter skorsteinen etter døråpningen, ca 30 cm fra døråpning til skorstein. Total lengde fra yttervegg til skorstein ca 2 meter.
Plankene i veggen er 46 mm i tykkelse og strekket er 85 cm som utgjør fullengdeplank som bærer opp loft og tak samt stumper over eksisterende døråpning som er ca 85 cm bred.
Min avvekslingsplan:
1, Stolper som er 10x10, enten limskruve sammen to stk 2 tom 4. Eller kjøpe ferdig stolpe 10x10 cm (limtre?).
Er det betydelig forskjell i bæreevne på disse to variantene?
2, Når jeg har stemplet opp begge undertakene og begynner å sage, ser jeg to mulige scenarioer:
a, når jeg kapper ca 10 cm under undertaket så sitter stumpene fast i forskjellige regelkonstruksjoner rundt bærelinjen.
b, at de er halvløse og går an å få løs med litt krangel.
Er det mulig å i tilfelle a) la stumpene sitte igjen, sette min bjelke under de idag 6 stk plankene og binde dem sammen med en horisontal regel som også bindes sammen (flatjern?) med den nye bjelken under?
Eller er det sånn at jeg må erstatte hele veggplanken med ny bjelke?
Tenkt bjelke; å limskruve sammen to stykker 45x145 eller behøver jeg å gå opp til 45x175/195?
Ferdig dimensjon blir 90x145 ideelt, men gjetter at det er på grensen.
Takknemlig for synspunkter.
/Finnsnickarn
[bilde] [bilde] [bilde]
Hei, hva gjorde du til slutt? Bjelke under bærelinjen eller under "stumpene". Hadde jeg sett ditt innlegg da det var aktuelt hadde jeg instinktivt sagt at best direkte under bærelinjen....
Hei, hva gjorde du til slutt? Bjelke under bærelista eller under "stumparna". Hadde jeg sett innlegget ditt den gang det skjedde, hadde jeg instinktivt sagt at best direkte under bærelisten....
Enig. Men, iom at jeg ikke ville rive mer tak/bjelker i både stue og kjøkken, ble det under stumparna. Doble 17cm planker på doble 2tom4.
Det er dog tight, stumparna er ordentlig klemt.
Husker ikke om jeg skrudde de som man kom til.
Helt enig. Men, iom at jeg ikke ville rive mer tak/bjelker i både stue og kjøkken så ble det under stumpene. Doble 17cm plank på doble 2tom4.
Det er dog tight, stumpene er ordentlig klemt.
Husker ikke om jeg skrudde de som man kom til.
Bra å vite at det kan funke!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.