Jeg vet ikke om dette egentlig er riktig forumdel, men jeg tror det... :-)

jeg skal legge nytt avløp fra overetasjen ned i kjelleren. problemet oppstår når jeg skal ta meg gjennom kjellertaket. for min kjeller består av støpte hvelv. hvordan skal jeg gjøre da? finnes det noen type hullsag som skjærer gjennom betong? leie en maskin? pigge? bore mange små hull og på en eller annen måte slå ut kaken som blir?? Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal gå frem...?

takk så lenge.

Ja du har jo selv alle svarene. Det finnes ingen hullsag for betong som du selv kan bruke.
Enklest blir det om du leier inn en betonghullsager og billigst blir det om du sirkelsager og pigget.

I
Det dyreste og peneste alternativet er å kjerneborre hullet. Men siden det bare er ett hull som skal tas vil det koste skjorta, og ingen garantier finnes for at boringen ikke går rett gjennom en strømledning.

Jeg foreslår at du leier en borhammer på Bauhaus eller hos noen andre. Merk ut hvor du skal ha hullet med en passer og bor med et 12-14 mm SDS-bor umiddelbart innenfor sirkellinjen, så tett som du kan få dem. Så tar du en flat meisel og fjerner skilleveggene mellom hullene med en håndslegge til hjelp. Da får du ut hele 'proppen' i ett stykke stort sett. Deretter kan du banke av restene av skilleveggene mellom hullene til en jevn kant, dra i røret og støpe igjen rundt det med ferdigblandet sementmørtel som du kjøper i sekk hos byggevarehuset (tilsett bare vann). Da må du støtte opp med en trebjelke under, og legge en remse avispapir på trebjelken slik at ikke sementvellingen renner ned på gulvet.

Mitt tips er å bore med en mindre borr, si 6-8 mm først. Da kan man sette hullene tettere, og når man så bytter til den større, får man bort mellomstykkene automatisk. Men jeg kom sånn i etterkant på at jeg aldri har testet det på betong, bare på tre og metall.

Takk for deres svar. jeg mistenkte at det var slik at jeg kunne bruke en mindre borr og bore mange hull. så blir det med det. lysende.
takk...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.