Skal flytte mitt kjøkken i den villaen jeg pusser opp. I mine opprinnelige planer har det hele tiden vært med at jeg må legge om avløpet gjennom gulvbjelkelaget, fordi punktet hvor det kommer opp fra kjelleren, som jeg ikke kan flytte, ikke passer den nye plasseringen.
Dette har vært helt greit da det har vært en ganske liten flytting, og trolig bare tvers over et par bjelker, med resten langs bjelkelaget.

Nå har jeg derimot funnet en ny plassering av kjøkkenet som blir mye mye bedre, men da havner en god bit fra der avløpet kommer opp.

Er det en vanlig ingeniørfirma man skal vende seg til for å se om det er mulig å føre avløpet gjennom disse bjelkene ved hjelp av en form for forsterkning eller annen konstruksjon? Kan de slike ting, eller er dette overkurs?

Problemet er jo at jeg må ha fall, og da havner ikke hullene i sentrum av bjelkene, men i begynnelsen og slutten, laveste og høyeste punkt, altfor nær kantene.

Har du kjeller så er det vel bare å dra ned det hvor som helst og deretter gå med utenpåliggende rør langs kjellerveggene eller i kjellertaket?

En stor fordel med kjeller er jo nettopp at det er så lett å endre husets infrastruktur, uansett om det gjelder vann, avløp, strøm, varme eller annet.

Så kunne man jo tro i teorien men med en innredet kjeller så er det ikke alltid så enkelt. Visst kan jeg trekke avløp i taket men da kan jeg jo ikke åpne dører osv. Dessuten er det svært stygt.

Min kjeller er mer av en bi-del, ikke fullhøyde i taket, da huset ikke er nedgravd mer enn ca 40 cm under bakken.

Så nei, det hadde vært som å trekke avløpet i taket på første etasje i et 1 1/2-planshus.

[Edit]
Det der var ikke helt sant. Det finnes en liten bit jeg kunne trekke i kjelleren men jeg har fortsatt ~5 meter som det må gå i bjelkelaget.

Sist redigert:
Å trekke avløpsrør gjennom gulvbjelker kan være vanskelig. Spesielt hvis det innebærer hulltaking i bjelkenes over- eller underside eller nær bjelkenes opplegg, noe man rett og slett ikke har lov til å gjøre. Det er også tvilsomt med moderne avløpsrør som går lange veier i trebjelkelag uten inspeksjonsmulighet. Den beste løsningen er å trekke dem i bakkanten av underskapene, kanskje i kombinasjon med PNO:s forslag, delvis i kjelleren. Eventuelt må du justere på kjøkkenets planlegging så det lar seg gjøre. Eller så må du pigge opp kjellergulvet.

Det er dessverre ingen føringsvei som tar meg gjennom underskap. Dagens avløp sitter midt i huset og benkene havner ved en vegg på kortsiden så jeg må krysse halve huset.

Det ville vært verdt veldig mye å kunne ha kjøkkenet der, men ikke så mye at jeg river et nyoppusset gulv i kjelleren. Rør i taket i kjelleren går dessverre ikke om jeg ikke drar det midt i taket, noe som ikke vil se pent ut (spesielt med fall). Dører i veggen kan ikke åpne dersom jeg fortsatt vil kunne åpne dem...

Gjenstår spørsmålet om det er et ingeniørfirma jeg skal sjekke med for å se om det finnes noen mulighet for å løse dette. Med all respekt for dette eminente forumet og dets medlemmer, så kjenner jeg jo ikke personene bak tastaturene, så jeg kan ikke selv avgjøre om dere virkelig vet hva dere snakker om eller ikke.

Dette spørsmålet er riktig nok litt motsatt av dette, men jeg ville jo ikke for eksempel sette opp en bjelke som noen på forumet har sagt at den ville holde før jeg har sjekket det.

I dette tilfelle er det jo jeg som vil gjøre noe galt og dere som stopper meg, men jeg føler at dette er verdt mye, så jeg vil diskutere alle mulige løsninger med noen som har peiling. For eksempel kunne man redusere risikoen for lekkasje ved å bruke riktig PVC som man limer i stedet for rør med muffe (men vet jo ikke om det er tillatt...).

Du har helt rett i at du alltid må tenke selv og ikke slavisk kan følge rådene du får på Byggahus. Men kostnaden for ingeniørfirmaet kan du spare inn, har de noen kompetanse så sier de som jeg sa tidligere. Et råd om ikke å gjøre noen slike hulltakinger som du har tenkt deg, kan neppe forårsake noen skade.

Når du snakker om limmet PVC så er du inne på et annet spor som nok er verdt å undersøke. Hvis du bruker et tett rørsystem som dessuten tåler litt trykk, finnes det nok muligheter for å dra det på en måte som ikke skader bjelkelaget. Hulltakinger på bjelkenes midt, både i høyde og i lengde, er et mindre problem. Det VVS-messige er ikke mitt kompetanseområde, men jeg har selv en avløpspumpe som flytter avløpsvann fra en pumpegrop til en høyere beliggende infiltrasjon. Jeg vet at det finnes lignende løsninger for innendørssituasjoner. Vil du ha mer konkrete råd bør du legge ut en planløsning, der begge planene synes.

Takker!
Håper du/dere ikke tok det ille opp og trodde jeg stilte spørsmål ved kompetansen, noe jeg ikke mente. Ser imidlertid ut som du forstod hva jeg mente.

Har dessverre ingen fornuftige tegninger (hus fra 30-tallet). Litt overraskelser nå og da når man river i huset...
Nesten alt jeg vet om huset er ting jeg har sjekket/målt selv.

Høres ut som jeg burde sjekke med en VVS-firma om det finnes noe som kan hjelpe meg.

N Nizztos skrev:
Høres ut som jeg burde sjekke med et VVS-firma om det finnes noe som kan hjelpe meg.
Jeg tror det er en utmerket idé.

Om huset er bygget på 1930-tallet er det stor risiko for at gulvbjelkene er av dimensjonen 3x7 tommer, dvs ca 75x175 mm, samt med varierende c/c avstand. Brede men ikke så høye. Da kan et 50 mm hull være følsomt.

Det er 2x9 tommer men unektelig med litt varierende cc.
Råspont på begge sider, men kommer til å rive oversiden og erstatte med gulvplater.

Ja, 2x9 tommer gir mye bedre forutsetninger. Men kjør VVS-sporet først.

Legg det i et bjelkelagsfag ut til en yttervegg da, om det letter noe? Man pleier jo ikke å ha masse dører i ytterveggene? Men i sak er jeg enig - trist med en masse utenpåliggende rør også langs kjellerveggene. Har nettopp selv avsluttet et kjempearbeid med å grave ned det meste av avløpsrørene under kjellerplaten i stedet, og felle inn de fleste vannrørene i bjelkelaget.

Har man som jeg veldig tykke kjellervedder, men tynne vegger fra første etasje og oppover så går det jo også an å lage en løsning der man legger avløpet i bjelkelaget langs svill så bjelkene kan krysses der de fortsatt har støtte under. Det bør gi litt mer frihet i hvordan bjelkene krysses.

PNO PNO skrev:
så att bjelkene kan passeres der de fortsatt har støtte under
Det kan virke som en god idé, men fra et styrkesynspunkt er det mindre vellykket. En hulltaking midt på bjelkene (halve spennvidden altså) er faktisk mindre sårbar (om den ikke går for nær kantene). Så tror jeg at TS har en plankevegg som kjemper om plassen ved svillen.

Idéen med å gå gjennom ytterveggen er kreativ. Det er jo en løsning som noen ganger brukes for en del andre rørleggingsbehov.

Tenkte mer sånn:
Skjematisk tegning av en bjelke med et avløpshull i enden, hviler delvis på en mur, merket "faktisk upplag".
Da er jo hullet i den frie enden. Men helt fri er den selvfølgelig ikke...

Om du snakker med en VVS firma og/eller konstruktør, så vil de ha forslag. Alt går, men i verste fall blir det veldig dyrt.

Det er ikke noe problem å ha rør som ikke er inspiserbare, avløpsrør ligger ofte uten inspeksjonsmulighet, og det er normalt ikke noe problem. En gang om 50 - 70 år så kanskje det blir problemer, alle rør trenger å byttes en gang.

Nå vet vi ikke hvordan det ser ut hos deg (legg opp en tegning). Men oftest går det å legge rørene enten i en sokkel under skapene et stykke (eller i veggen bak skapene). Så ned i bjelkelaget og langs et fag, for så å komme ned synlig et stykke på tvers til stammen. Den biten kan kanskje skjules i en innervegg i kjelleren?

PNO PNO skrev:
Tänkte mer så här:
Det var precis så jeg tenkte at du tenkte. Den delen av en bjelke er utsatt for tverrkrefter og skjærspenninger, da trengs mye materiale. På bjelkens midt er det yttröghetsmomentet som har størst betydning, og det påvirkes bare marginalt av et hull i tyngdpunktslinjen. Jeg skriver dette i litt allment opplysningsøyemed.

H hempularen skrev:
Det är inget problem att ha rören icke inspekterbara
Det holder jeg med om, men det vi diskuterte helt hypotetisk, var å legge rørene med lav helning i store svinger gjennom hull i flere bjelker som beveger seg ulikt. Det mener jeg man bør unngå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.