Jeg har et hus fra 1930-tallet hvor jeg vil rive en kattvegg. Veggen som avlaster takstolene er skrå med en ca 45 graders vinkel. Veggen er bærende. Jeg lurer på hvordan man avlaster et skråtak? Sag jeg ut en tilpasset del for hele veggen som skal være mellom limtredrageren og taket, eller åpner jeg opp taket og eksponerer hver takstol og deretter skjærer ut spor i limtredrageren for hver takstol? (Den siste varianten føles litt sånn der).
Om du har en opprinnelig seksjonstegning samt en plantegning over loftsetasjen så er det det beste underlaget. Fortell også om hvordan du ønsker å bruke rommet når du fjerner kneveggen. Opplysning om snøsonen er også viktig.
Problemet med avveklinger er at taklastene skal føres ned til grunnlaget en annen vei, noe som kan føre til ganske omfattende tiltak.
Man kan gjøre det på tre forskjellige måter. En, avveksle kattvindveggen med en bjelke. Bjelkens ender må hvile på søyler eller eksisterende vegger slik at lastene kan føres ned til grunnmuren. To, forsterke takstolenes høye ben slik at de klarer den forlengede spennvidden som blir tilfelle. Tre, erstatte veggen med søyler midt på hver gulvbjelke. Toeren er en bedre løsning fordi taklastene blir jevnere fordelt og forsterkningen inngriper mindre på den frie høyden i rommet. Treeren er uten sammenligning billigst og minst inngripende.
Takk så mye for svarene! Jeg tenkte meg alternativ 1, hvordan fester jeg bjelken oppover mot den skrånende veggen? Som jeg viste på bildet i mitt første innlegg.