Har i dag en søyle midt i en åpning som er totalt 5 m lang (spennvidde 2500 mm x2)
Vurderer om man skulle fjerne søylen, noe som gir en total spennvidde på 5000 mm.
Går det an å få til en smidig løsning på den spennvidden tror dere? Ønsker helst at det skal bygge så lite som mulig i høyden. Er det stålbjelke som gjelder da? Limtre har en tendens til å bli ganske høyt med lengre spennvidder? Hvilken dimensjon kreves på en slik bjelke tror dere?
Kommer til å kontakte bygg.ing. som kan beregne dimensjoner i løpet av høsten, men er litt nysgjerrig allerede nå for å se for meg hvordan løsningen kommer til å bli.
Ok, vedlegger en skisse som jeg håper gir svar.
huset er 2 etasjer + kaldloft. bjelken skal plasseres for å bære opp bjelkelag mellom entreplan og overetasje. over halve bjelken er det et bad, over andre halvparten er det et soverom.
jeg har bare 2350 i takhøyde i mitt hus fra 30-tallet, så det blir veldig lave åpninger med såpass høye bjelker dessverre.
kanskje må det bli en stålbjelke for å få det til å fungere?
Ahh, det høres jo interessant ut.
feller man da inn den ved å kutte ut i limtrebjelken for bjelkene i mellombjelkelaget, eller kapper man bjelkene i mellombjelkelaget og fester dem med bjelkesko i limtrebjelken?
Kjennes jo spontant som at man vil ha limtrebjelken upåvirket i størst mulig grad for å beholde bæreevne!?
Stålbjelke ser ut til å være et bedre alternativ enn limtre med tanke på byggehøyden. Spontant burde en HEA 180 eller 200 fungere. Vi satte en HEA 160 for å bære 480 cm, men da var det ingen overetasje, bare loft.
Leste i en annen tråd her på forumet der prisen for et lignende inngrep som det vi planlegger ble anslått til 25-30 000 SEK. Høres dyrt ut synes jeg, og med den kostnaden blir det ikke aktuelt.
Synes jeg har sett priser på en 6m lang HEB 200 til ca 4000 SEK på nettet, er det noe jeg går glipp av da? Tilkommer det noe som ikke er med i disse standardprisene?
Vekten på bjelken har jeg forstått som at den vil ligge på 250-300 kg, er man en gjeng karer så burde man vel kunne håndtere det, eller har jeg gått glipp av noe også her?
Planlegger at bjelken skal ligge på stolper i tre som jeg fester inn i eksisterende plankvegg/yttervegg, dessuten er veggen jeg skal avbære en gammel yttervegg så jeg har grunnmur under som stolpene vil stå på, fungerer det eller må man også kjøpe stolper av stål som bjelken legges på?
Skal selvfølgelig la en konstruktør regne på dette så jeg får riktig dimensjoner på bjelke og stolper, samt at riktig innfesting brukes. Tar gjerne imot tips på konstruktør som jeg kan ansette for dette oppdraget i sørlige Stockholm/Huddinge!
Har nå latt konstruktør regne på bjelke, og fått svar at med 5300 mm spennvidde så lander det på en HEA200 som gir 13,8mm nedbøy, alternativt HEA180 som gir 20,3mm nedbøy. Med tanke på flislagt bad på overetasjen så er det nok mest fornuftig å gå for HEA200 tenker jeg.
Har stilt spørsmålet men ikke fått svar om hvor lange opplag som kreves på begge sider, samt om en trestolpe kan brukes til å legge opp bjelken på eller om stål er et must.
Noen her som kan svare på disse spørsmålene??
Med 4800 mm spennvidde og HEA160 anga vår konstruktør to sammen-spikrede 45x145-bjelker som søyler. Det som avgjør i ditt tilfelle er nok hvor mye plass du kan tillate at søylene tar. Stålsøyler blir jo betydelig slankere.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.