Jeg holder på å legge ytpappen på vår Attefallsstuga, og prøvde første dagen med en boks asfaltlim.
Det var det seigeste klisset jeg har jobbet med, og det var knapt mulig å smøre ut med spatel selv om jeg lot boksen stå i kokvarmt vann i en time og deretter prøvde å røre om.

Nå - for å gjøre livet mitt lettere å leve - tenkte jeg å kjøpe disse i stedet https://www.byggmax.se/asfaltklister#1252=55156

Mitt spørsmål er: går det virkelig å få ut klisset fra et enda smalere rør enn en åpen boks?
Det står dessuten i bruksanvisningen for disse at man skal bre ut massen med en hard pensel eller spatel...akkurat som det stod for boksen?

Svar JA! Hinkar er ørken! Du kan forvarme litt om det er kjølig ute.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svar JA! Bøtter er kjipt! Du kan forvarme litt om det er kjølig ute.
- Okey, så den er altså mer lettflytende i tuben enn i boksen da?
(som jeg også forvarmet..med halvdårlig resultat)

K Kalmarkille skrev:
- Okey, så den er altså mer lettflytende i tuben enn i boksen da?
(som jeg også forvarmet..med halvdårlig resultat)
Ja virkelig. Helt ulik

• Liker
Kalmarkille
  • Laddar…
Og fester helt annerledes. Klistret i boksen fester umiddelbart, mens tubens "dritt" kan ta opptil en uke.
Ligger pappen i bra skråning er tube dessverre ikke noen bra tips. Fungerer greit på underlagspapp som spikres.
Men slå ingen spiker i ytpapp bare.... ;-)

J Jan_G skrev:
Ligger pappen i bra lutning er rør ikke noe bra tips,
- Er det ikke den beste forutsetningen for rørkletet, nettopp at det er en bra helling på pappen?
Eller mener du at den fungerer dårligere ved kraftig takvinkel...i så fall hvorfor?

Tubelim er så utvannet med løsemiddel at det tar en god stund før det fester seg.
Overflaten vil rett og slett skli av.
Jeg har nettopp brukt 8 tuber på taket mitt på underlagsduk i renner og det fester seg knapt. Måtte legge trykk på i flere dager.

J Jan_G skrev:
Tubklister er så utspedd med løsemiddel at det tar en god stund før det tar tak.
Ytpappa kommer rett og slett til å gli bort for deg.
Jeg har nettopp brukt opp 8 tuber på taket mitt på underlagsduk i renner og det fester knapt. Måtte legge trykk på i flere dager.
- Gli bort? Pappen spikres vel i overkant og overlappes av den neste, som i sin tur overlappes osv. til mønepappen til slutt dekker.

Hmmm.
Ytpapp legges fra mønet og nedover, dvs vertikalt på taket. Ikke horisontalt.
Vi spikret alltid enden på rullen når vi limte ytpappen. 3 spiker så den ikke skulle skli mens limet kjølnet. Men lar man en bane henge med den gojan/glidemiddelet som jeg kjøpte på Byggmax, kan pappen rives opp og skli ned.
Nei, bruk forklistret papp og brenn den fast med så lite spikre som mulig. Eller hvorfor ikke shingel?

J Jan_G skrev:
Hmmm.
Ytpapp legges fra mønet og nedover, dvs vertikalt på taket. Ikke horisontalt.
Vi spikret alltid enden på rullen når vi limte ytpappen. 3 spiker slik at den ikke skulle gli mens limet avkjølte. Men lar man en våd henge med den gojan/glidmiddelet som jeg kjøpte på Byggmax, vil pappen revne og gli ned.
Nei, bruk forlimt papp og brenn den fast med så få spiker som mulig. Eller hva med shingel?
Nei/Nja. Man skal følge produsentens instrukser, ingenting annet.
I det minste hvis man vil kunne påberope seg noen form for garantier.

Mataki papp med ferdig limremse som jeg la på garasjen skal legges horisontalt. Med start med våden som går nærmest takfot og deretter overlapper av neste våd til man når mønet.

S
Apropos legging av overlagspapp kan det avhenge av takvinkelen. Klart man skal følge instruksjonene, men jeg vil huske at Trebolit, eller var det Mataki, skriver at det kan være vanskelig å legge overlagspappen horisontalt nettopp når taket har stor vinkel, fordi banen da lett kan skli ned i midten. Øker risikoen for at du ikke får banene rette og tette.

Når det gjelder asfaltlim på bøtte, har jeg brukt varmluftpistol når det har vært for kaldt. Gjetter at et vannbad ikke er nok.

S stugfar skrev:
Når det gjelder legging av overflatepapp kan det avhenge av takhellingen. Klart man skal følge instruksjonene, men jeg mener å huske at Trebolit, eller var det Mataki, skriver at det kan være vanskelig med å legge overflatepappen horisontalt nettopp når taket har stor helling, siden banen da lett kan skli ned i midten. Øker risikoen for at du ikke får banene rette og tette.

Angående asfaltlim på bøtte, har jeg brukt varmepistol når det har vært for kaldt. Gjetter at et vannbad ikke er nok.
- Jeg ruller ut takpappen, justerer den rett og setter et par spiker i overkant med kanskje en meters mellomrom. Så drar/rett jeg den ut fra den ene enden og setter en spiker nærmest takets kant. Så gjør jeg det samme på den andre siden.
Spikretter og enkelt å spikre klart resten.
Å legge takpapp vertikalt har jeg faktisk aldri sett.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.