Hei!
Flink Byggahus-leser her, takknemlig for all hjelp man kan få og finne.
Jeg har akkurat revet oppregulerte trevegger og et tregulv i kjelleren på mitt hus fra 30-tallet. Mistenker at veggene og gulvet kom til på 70-tallet. Under gulvet ligger det en tykk svart matliknende struktur, som jeg mistenker er asfalt eller bitumen. Har dog ingen erfaring og ved søk på forumet synes jeg at de fleste asfaltbilder er "tynnere". Er det noen vennlig sjel som vet og kan opplyse? Hva kan man gjøre for å få bort det? Forsøke rive selv eller ta inn hjelp med sandblåsing? Eller helt enkelt bare la den være?
Gulvbjelkene har ligget direkte på "matten" som også har hatt en liten oppvikk på kantene rundt rommet. Legger ved bilder.
Takknemlig for deres hjelp!
Flink Byggahus-leser her, takknemlig for all hjelp man kan få og finne.
Jeg har akkurat revet oppregulerte trevegger og et tregulv i kjelleren på mitt hus fra 30-tallet. Mistenker at veggene og gulvet kom til på 70-tallet. Under gulvet ligger det en tykk svart matliknende struktur, som jeg mistenker er asfalt eller bitumen. Har dog ingen erfaring og ved søk på forumet synes jeg at de fleste asfaltbilder er "tynnere". Er det noen vennlig sjel som vet og kan opplyse? Hva kan man gjøre for å få bort det? Forsøke rive selv eller ta inn hjelp med sandblåsing? Eller helt enkelt bare la den være?
Gulvbjelkene har ligget direkte på "matten" som også har hatt en liten oppvikk på kantene rundt rommet. Legger ved bilder.
Takknemlig for deres hjelp!
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 innlegg
Hvorfor vil du fjerne det da? Lukter det?
Var ikke i det hele tatt uvanlig å bruke tettsjiktsmatte ikke langt fra takpapp som tettsjikt innendørs før i tiden, ekstra vanlig i store mer kommersielle rom som garderober og vaskerom men det forekom også i villabad.
Er det brukt under et tregulv, er vel tanken bak som fuktspærre, noe som kanskje er litt unikt, men jeg vet ikke. Er pappen fra 30-tallet kan det være steinkulltjære, noe som ikke er særlig sunt, men er det fra 70-tallet så er det bitumen og ufarlig.
Kan du støpe eller flytesparkle over det?
Er det brukt under et tregulv, er vel tanken bak som fuktspærre, noe som kanskje er litt unikt, men jeg vet ikke. Er pappen fra 30-tallet kan det være steinkulltjære, noe som ikke er særlig sunt, men er det fra 70-tallet så er det bitumen og ufarlig.
Kan du støpe eller flytesparkle over det?
Takk for svar! Rommet var opprinnelig oppbevaring for brensel til fyren ifølge 30-talls tegningene. En gang senere har det blitt et innredet rom i tre, tenker 70-tallet på grunn av forrige eiers alder (død nå, så dessverre ikke mulig å spørre). Virket jeg rev ut føltes ikke eldgammelt heller, hadde røde “maskinelle” merker på kortsidene, slik virke har også nå.Rickard. skrev:
Var ikke uvanlig at man brukte tetteskiktsmatte ikke langt ifra takpapp som tetteskikt innendørs tidligere, ekstra vanlig i store mer kommersielle rom som garderober og vaskerom, men det forekom også i villabaderom. Er det brukt under et tregulv var nok ideen som fuktbeskyttelse, noe som kanskje er litt unikt, men jeg vet ikke. Er pappen fra 30-tallet kan det være stenkulltjære, noe som ikke er særlig sunt, men om det er fra 70-tallet, er det bitumen og ufarlig.
Kan du støpe eller bruke flytsparkel over det?
Det er ganske tykt, dessuten lagt i baner, noe som gjør det ujevnt der to baner ligger oppå hverandre. Tror det blir vanskelig for meg å få det fint med det stående. Satser nok på å rive det ut med maske på, og prøve å pusse til gulvet under.
Litt tilbakemelding på hvordan det ble, for sakens skyld og som takk for hjelpen Rickard.
Jeg plastet inn, leide en støvfelle/luftrenser og skapte undertrykk ved hjelp av utblås. Så rev jeg opp asfalten/takpappen manuelt med brekkjern og barksparkel. Slitsomt som tusan, men det tok noen timer. Nå er det små rester igjen, men ingenting tykt. Tenker at jeg burde kunne legge fliser relativt enkelt på det nå.
Jeg plastet inn, leide en støvfelle/luftrenser og skapte undertrykk ved hjelp av utblås. Så rev jeg opp asfalten/takpappen manuelt med brekkjern og barksparkel. Slitsomt som tusan, men det tok noen timer. Nå er det små rester igjen, men ingenting tykt. Tenker at jeg burde kunne legge fliser relativt enkelt på det nå.
Klikk her for å svare