Bakerst i mitt garasje, bygget direkte på asfaltert oppkjørsel en gang på 70-tallet, finnes det et snekkerverksted som er isolert. I disse dager tok jeg fatt på å bryte opp gulvet der siden det har sviktet alarmerende i lang tid. Det viste seg å være helt ødelagt som fryktet, og superekle bjelkene var helt råtne, og rett på asfalten lå det gul glava-isolasjon med plast på toppen. Isolasjonen var helt gjennomvåt (kondens muligens?) asfalten under var derimot ikke våt merkelig nok. Til mitt spørsmål: Hvordan kan jeg gjøre dette bra og billig?
Ville det fungere å legge trykkimpregnerte bjelker, Platon-matte (under bjelkene?) og deretter isolasjon (hvilken type? XPS? Rockwool?) og det burde vel ikke være plast på det siden???
Hvordan ville dere gjort det?
Ville det fungere å legge trykkimpregnerte bjelker, Platon-matte (under bjelkene?) og deretter isolasjon (hvilken type? XPS? Rockwool?) og det burde vel ikke være plast på det siden???
Hvordan ville dere gjort det?
Å bytte grunn i en eksisterende bygning er jo ingen helt triviell oppgave. Har du flere bilder av hvordan det er bygd? Viktigst er at alt kommer opp fra asfalten. Er gulvet bygd etter bygningen slik at veggene står på en stabil grunn? Siden det er plan asfalt under trengs kanskje ikke så mye luft. Noen marksten kanskje holder. Deretter bjelker som man fester lister til å legge en trossbottenskive på. Deretter isolasjon og gulv. Men om asfalten er plan og alt finnes inne i garasjen slik at det ikke kommer inn vann kanskje du kan legge platonmatte og cellegummi på asfalten og deretter sponplater.
A Avemo skrev:Å bytte fundament i en eksisterende bygning er jo ingen helt triviell oppgave. Har du flere bilder av hvordan det er bygget? Det viktigste er at alt kommer opp fra asfalten. Er gulvet bygget etter bygningen slik at veggene står på et stabilt fundament? Siden det er plan asfalt under trengs det kanskje ikke så mye luft. Noen marksteiner kan kanskje være nok. Deretter bjelker som man fester lister for å legge en trossbottenskive på. Deretter isolasjon og gulv. Men hvis asfalten er plan og alt er inne i garasjen slik at det ikke kommer inn vann, kan du kanskje legge platonmatte og celleplast på asfalten og deretter sponplater.
Å i kjellere å sette opp spiler og isolere oppå den støpte betongplaten pleier å anses som en risikokonstruksjon som skal unngås og fjernes når man finner den. Det blir nok ikke bedre fordi det er asfalt i et garasje. Men så råttent som det er på bildene har jeg vanskelig for å tro at det bare er kondens eller fukt fra bakken. Kan det renne inn vann i garasjen? Kan snø som smelter av en bil som er parkert i garasjen gjøre at vann renner inn under rommet? Litt uvanlig også å ha asfalt innendørs.
Klikk her for å svare