38.916 lest ·
19 svar
39k lest
19 svar
Asfaboard i yttervegg?
Asfaltplaten stabiliserer også den, men kanskje i noen mindre grad enn gipsen. Gipsen føles kanskje også mer solid på grunn av sin høyere vekt; det demper bevegelsene i huset.snubben11 skrev:En gipsplate på utsiden stabiliserer vel huset før inneplatene er montert, så ikke reisverket beveger seg så mye når man holder på og legger rupanel på taket. Hvordan er det med asfabord stabiliserer det også reisverket? eller ? eller er det risiko at platene sprekker hvis man ikke diagonalt stabiliserer veggene med midlertidige bord.
Men jeg kompletterer likevel alltid med stålbånd som diagonaforsterkning. Og jeg lar de midlertidige diagonalsstøttene sitte igjen så lenge som mulig. Om ikke annet fordi det er ubehagelig å være på et tak hvis man føler det svaier.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Når vi fikk materialspecen fra snekkeren som skal gjøre vår utbygging, hadde han skrevet opp asfa-board og ikke gips...
Jeg brukte silver tape mellom plateskjøtene, (selvfølgelig forskutte skjøter) og "luftlekter" på langs over skjøten. Så vanlig låspanel.Balzary skrev:Dere som har bygget trehus og brukt asfaboard som "vindskive", har dere på noen måte tettet skjøtene som oppstår mellom platene.
Da mener jeg de skjøtene man får når man bygger oppover med asfaboard, i sidelengs spikres (skrues?) de i bjelkene.
Det jeg lurer på er altså om det blir feil å ikke tette skjøtene som finnes i asfaboarden, eller om det ikke er nødvendig (isoleringsmessig).
Trådheis 
Om man vil få tett når man setter opp asfaboard kan man ikke da dra en streng monteringslim på veggskinnene og så spikre fast platen så limstrengen havner i klem? Det burde vel tette best?
Og hva skal man ha for monteringslim i så fall?
Om man vil få tett når man setter opp asfaboard kan man ikke da dra en streng monteringslim på veggskinnene og så spikre fast platen så limstrengen havner i klem? Det burde vel tette best?
Og hva skal man ha for monteringslim i så fall?
Klikk her for å svare