Dere som har bygget trehus og brukt asfaboard som "vindskive", har dere på noen måte tettet skjøter som oppstår mellom platene. Da mener jeg de skjøtene man får når man bygger oppover med asfaboard, i sidelengs hamres (skrus?) de i bjelkene.
Det jeg lurer på er altså om det blir feil å ikke tette skjøter som finnes i asfaboarden eller om det ikke er nødvendig i det hele tatt (i forhold til isolering).
Det jeg lurer på er altså om det blir feil å ikke tette skjøter som finnes i asfaboarden eller om det ikke er nødvendig i det hele tatt (i forhold til isolering).
Har tilbragt dagen med å ringe rundt til forskjellige byggefirmaer og også produsenter av asfaboard. Ingen hadde engang tenkt tanken på å tette skjøtene. Muligens hvis man skulle få en skjøt som var veldig utett, en eller et par centimeters glippe, kunne man tette den med en teipremse.
Så da kan jeg altså være rolig.
Byggerne har jo allerede rukket å kle veggen utvendig med panel samt innvendig med isolasjon.
Det ville vært litt slitsomt å rive ned en masse.
Takk for rask respons.
//Magnus
Så da kan jeg altså være rolig.
Byggerne har jo allerede rukket å kle veggen utvendig med panel samt innvendig med isolasjon.
Det ville vært litt slitsomt å rive ned en masse.
Takk for rask respons.
//Magnus
Kjørte med et system fra Gullfiber, der var det skjøter av plast.
http://www.gullfiber.se/produkter/visa_produkt.asp?id=2180&typ=bygg
Vet ikke om det går å få tak i disse skjøtene separat.
Eller hvor nøye man skal være.
Masonit går å kutte til uten at man trenger å skjøte.
Med en stiftepistol med stort trykk så kan den festes uten å måtte styre med spikring.
Hovedsaken er vel at ikke kaldluften blåser inn i isolasjonen.
http://www.gullfiber.se/produkter/visa_produkt.asp?id=2180&typ=bygg
Vet ikke om det går å få tak i disse skjøtene separat.
Eller hvor nøye man skal være.
Masonit går å kutte til uten at man trenger å skjøte.
Med en stiftepistol med stort trykk så kan den festes uten å måtte styre med spikring.
Hovedsaken er vel at ikke kaldluften blåser inn i isolasjonen.
Hei ! Jeg trodde asfaboard var ute, hvem bruker denne? Ingen byggere så vidt jeg vet. UTV gips med plastlister. Hvor lenge holder tape?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 255 innlegg
Asfaboarden kanskje var inne på den tiden tråden skevs?

asfa eller gips, det får tiden vise.
men.
jeg valgte asfa fordi platene er veldig lette og dermed lettere å sette opp (spesielt hvis man bygger høyere hus)
asfa sies å isolere noe.
asfa puster bedre enn gips.
jobbet på en byggeplass en gang i tiden med å sage ut for vinduer der gips ble brukt. fy hva det støvet, fikk dette støvet i øynene og håret.
negativt med asfa er når det regner, en del mørk farge renner av og farger grunnmuren pluss at den bøyer seg noe hvis man ikke har spikret den tilstrekkelig.
noen som har statistikk på hvor vanlig det er med mugg på asfa i vegger?
men.
jeg valgte asfa fordi platene er veldig lette og dermed lettere å sette opp (spesielt hvis man bygger høyere hus)
asfa sies å isolere noe.
asfa puster bedre enn gips.
jobbet på en byggeplass en gang i tiden med å sage ut for vinduer der gips ble brukt. fy hva det støvet, fikk dette støvet i øynene og håret.
negativt med asfa er når det regner, en del mørk farge renner av og farger grunnmuren pluss at den bøyer seg noe hvis man ikke har spikret den tilstrekkelig.
noen som har statistikk på hvor vanlig det er med mugg på asfa i vegger?
En gipsplate på utsiden stabiliserer vel huset før innvendige plater er montert, så stenderne ikke beveger seg så mye når man holder på og legger rupanel på taket. Hvordan er det med asfabord stabiliserer det også stenderne? eller ? eller er det risiko for at platene sprekker hvis man ikke diagonalt stabiliserer veggene med midlertidige bord.