Martin_B
For hvis man nå skal ha doble vindsperrer, dvs. både asfaboard og vindsperreduken, så føles det bedre om det er litt avstand imellom, som 45 mm i dette tilfellet, en spalte som man i tillegg isolerer.

I sammenligning med at begge vindsperrene ligger tett sammen, fordi det føles som at eventuell fukt lettere kunne "feste seg" imellom, eller rettere sagt at vanndamp "bindes" mellom lagene dersom de ligger litt for tett.

Omtrent som to våte håndklær. De tørker jo fortere hvis de henges opp med mellomrom enn om de henger tett sammen.

Tror ikke det spiller så stor rolle hvor det ekstra laget ligger.
Alle 3 tilfellene bør fungere.
Løsningen din gjør at det ikke føles like mye "kake på kake", men om det i praksis gjør noen forskjell mot de andre alternativene er jeg litt tvilende til. Har dog ikke noe substansielt å henge det på.

• Liker
Martin_B
  • Laddar…
Hei,

Står foran det samme valget når vi skal bytte panel på huset vårt til våren. Jeg har kommet fram til å bruke Asfa (eksisterende) samt diffusjonsåpen vindsperre, hovedsakelig for å kompensere for eksisterende skader mm, men også for å beskytte mot ytterligere skade og for å få et helt vindtett hus, når vi først er i gang. Jeg planlegger å sette den direkte på asfan, og jeg bekymrer meg ikke spesielt for fukt.

• Liker
Martin_B
  • Laddar…
Gtbg er jo et sted der det er vesentlig å ha bra vind- og fuktighetsbeskyttelse ja, så det høres helt riktig ut. :)

• Liker
Martin_B
  • Laddar…
Fant denne tråden fordi det blir aktuelt for meg. Jeg holder på å rive yttervegger og vurderer å gjenbruke asfaboarden. Men siden den er gammel med småhull, tenker jeg å komplettere med vindsperre utenpå. Etter å ha lest tråden, så får det nok bli så.

Ja, det er jo enklest å la asfaboarden sitte igjen og bare komplettere med et lag asfapapp/vindskydd.

Det var så jeg hadde tenkt å gjøre når jeg byttet panel på en sørvestgavl. Dog, hadde asfaboarden nærmere 40 år på nakken, samt at det var iblant umulig å ikke skade den med brekkjernet når panelet ble brutt bort. (Panelet satt tett inntil asfaboarden, dvs ingen spiklekter.)

Den gamle asfaboarden var sprø. Den brøt lett i stykker når man tok i den og bøyde litt lett. Ikke i nærheten av samme seighet som den nye, Imidlertid ikke noe problem så lenge den sitter montert på veggen. Hvordan som helst, den gamle var altfor skadet for gjenbruk og fikk derfor reisepass til åvc, og ny ble innkjøpt.

Fordelen med å måtte fjerne den gamle asfaboarden var at underliggende konstruksjon (stamme og svill) kunne inspiseres. Det var deilig å se at svillen lå på svillpapp og var helt frisk. Likeledes at lekter og isolering, først og fremst under vindu, også var helt ok. Ingen nevneverdig fuktinntregning gjennom asfaboardens skjøter altså. Det hadde man ellers kunne forvente seg iom at det ytre panelet var så dårlig dekkende på grunn av at det hadde skjevt og skrudd seg skikkelig og dermed hadde lange gliper inn til asfaboarden rett under. Så, til tross for kopiose mengder med slagregn over årene så hadde asfaboarden klart brasene med glans.

For min del så passet jeg på å tilleggsisolere fasaden med 45 mm. Erstattet den gamle asfaboarden med asfapapp, nettopp som forsterket vindskydd. Deretter på med 45 mm lekter og isolering, og utenpå det ny asfaboard. Alle skjøter av asfaboarden ble gjort over lekt, og dessuten ble smale remser (5-10 cm) med asfaboard spikret opp over skjøtene.

Den nye panelet sitter med 12 mm luftspalte. Det bør minske påkjenningene på asfaboarden. Fullt tilstrekkelig i en vindfull posisjon der vinden presser luften gjennom hver eneste bordsammenføyning, men likevel tilstrekkelig for at ingen nevneverdig mengde fritt vann skal renne på boarden.

Tiden får vise hvor bra det fungerer i forskjellige henseender.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.