Var helt overbevist om at det var Asfa ELLER utegips ELLER spikerbånd+vindpapp som gjaldt, men min far vil ha på plass vindpapp innenfor Asfaboarden. Riktig eller unødvendig, hva sier forsamlingen?
Jeg hadde bare tenkt å tette de vannrette asfa-skjøtene med vindpapp og asfaltlim...
Og sette diagonale spikerbånd til tross for asfan for sikkerhets skyld, men det er kanskje også overkill?

Asfaboard, hvor fukttett er den? Noen som vet?

I Norge er det vanlig med doble vindskjermer på grunn av det ekstreme klimaet som ofte råder der. Din far har kanskje erfaring derfra.

Unødvendig med doble, synes jeg. Derimot hadde jeg kjørt med spikbånd pluss asfan.
Asfan er "tilstrekkelig" vanntett, dvs den tåler litt sprut bak panelet.

Takk, da tolker jeg det som jeg ikke er helt feil ute i alle fall! Kanskje jeg setter inn et lag med vindtett papir mot nord siden jeg har litt til overs uansett...

Med fukttett mener jeg:
-Er den tilstrekkelig diffusjonsåpen for å passe ytterst på en vanlig trekonstruksjon?

Hvis du mener under panelet så ja.

Vanlig konstruksjon utenfra og inn
Panel
Spikerlekt
Asfa
Regelstamme med isolasjon i rommene, for eksempel 195X45
difftett plast
regelstamme 45X45. Her trekker man elen blant annet
Gips
Tapet

Perfekt Mikalel_L, akkurat hva jeg tenkte på... -Gikk det bra på eksamen ;)

Mikael_L
Det der er bare et dokument google fant for meg. :)

• Liker
Jonas12456
  • Laddar…
J
Der jeg bor kjører alle med både Asfaboard og vindsperre, men her blåser det mye.

Bor man der det ikke blåser mye så burde enten det ene eller det andre være nok.

Martin_B
Og for å gjøre det enda litt mer komplisert:

1. Som komplettering til Asfaboard: Vindsperre eller Vindsperreduken?
2. Vindsperre utenpå Asfaboard, eller innenfor?
3. Hvis det er Vindsperreduken, utenpå eller innenfor Asfaboarden?
4. Hvorfor ikke tape Asfaboardskjøter med for eksempel Sitko Flex tetningsteip? Eller fester det ikke bra på Asfaboarden? Kanskje løsner det med tiden?

Martin_B
Ingen svar ennå, så jeg stiller et spørsmål.

Om man også har et ytre isoleringslag, dvs et tynnere isoleringslag utenfor stenderverket, kunne man ikke montere på følgende måte med ønskede resultater?:

Innenfra og ut, og jeg hopper over alt innenfor stenderverket:
1. Stenderverk, f.eks. 145 mm stendere, med 145 mm isolasjon da.
2. Vindtett duk
3. Ytre isoleringslag 45 mm
4. Asfaboard
5. Luftspalte 28 mm
6. Panel

Den vindtette duken ville i så fall fungere som et ekstra vindsperre, mellom den tykkere isolasjonen og den tynnere ytre isolasjonen. Deretter har man asfaboarden som tar de første luftstrømmene.

Bør vel være ekstra bra, eller?

Heftig trådheis ;), men spørsmålet er fortsatt aktuelt.

Så lenge asfan er skjøtet over bjelke bør den tåle vindbelastning godt nok. For vanninntrenging sammen med vind så er det vel en viss risiko for at det blir litt fuktig i skjøtene, men tror ikke at det egentlig er noe nevneverdig problem.

Har asfaboard bak vår panel. Ved demontering av vindu og panel fra tidlig 80-tall så var skjøtene nederst mot svillen, (i linje med ytterkantene av vinduet), litt kjeksete men ingenting som hadde noen funksjonell betydning. Det var for øvrig åpenbart at det hadde trengt inn vann bak vindusfôringen og rent innenfor panelet/langs med asfans skjøter, så dette var et verst tenkelig scenario. Bak panelet ellers nede ved svillen var det ingen ting å bemerke. Under vinduet er alltid et svakt sted, og åpenbart unødvendig å skjøte asfan akkurat der, (selv om det var enklest).

I garasjen over garasjeportene er det uisolert og asfan skjøtet uten bjelkestøtte på et sted. Der har det trengt inn litt fuktighet når vestavinden og regn har spilt sammen, med vekt på litt. Hadde det vært enten en bjelkebit, og/eller fullt med isolasjon og en tett veggbekledning på innsiden så tviler jeg på at det hadde blitt noen inntrenging.

Et ekstra lag vindtetting ser jeg bare som et pluss som forbedrer/forsterker og fungerer som 2. forsvarslinje når 1. feiler, noe som den normalt alltid gjør over tid. I vårt hus og økonomibygninger så finnes det mye bevis på div skader på asfan, som spikerhull, hammermerker/bommerter, transport/håndteringsskader osv som alle er inngangsportaler for ytterligere ødeleggelse ved at insekter og gnagere setter tennene i minste fnasethet/hull/skade. Jeg tviler på at det finnes mange hus uten en eneste mindre defekt av denne typen. Og selv om nye hus har en fullgod beskyttelse mot gnagere og insekter og fuktighet så blir det ofte åpne sår med tiden, slik som ved fasaderenoveringer, om-/ut-/tilbygginger, vindusskift osv.

• Liker
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Oldboy Oldboy skrev:
Et ekstra lag vindtetting ser jeg bare som et pluss som forbedrer/forsterker og agerer 2. forsvarslinje når 1. fallerer, hvilket det normalt alltid gjør over tid. I vårt hus og økonomibygninger så finnes det masser av evidens på div skader av asfaboard, så som spikerhull, hammerslag/feiltreff, transport/håndteringsskader osv som alle er inngangsporter for ytterligere ødeleggelse gjennom at insekter og gnagere setter tennene i minste flis/hull/skade. Jeg betviler at det finnes mange hus uten en eneste liten defekt av dette slaget. Og selv om nye hus har en fullgod beskyttelse mot gnagere og insekter og fukt så blir det oftest blottlagt med tiden, så som ved fasaderenoveringer, om-/ut-/tilbygninger, vindusbytter etc.
Hva mener du om mitt eksempel da? Dvs. at man har asfaboard ytterst, og vindsperreduken 45 mm innenfor med 45-isolering imellom da jo. Siterer mitt eget innlegg:

"Innenfra og ut og jeg hopper over alt innenfor stenderverket:
1. Stenderverk, ja, si 145 stendere for eksempel, med 145 isolering da jo.
2. Vindsperreduken
3. Ytre isolasjonssjikt 45 mm
4. Asfaboard
5. Luftspalte 28 mm
6. Panel"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.