Har revet ned en vegg i garasjen som leder til et gammelt "tørkerom", tanken er å gjøre garasjen større.

Tørkerommet hadde plastmatte, litt rester ser dere rundt sluken..

Uten å tenke meg om og begynte å google etter rengjøring av limrester etter plastmatte på betongplate, så dukket selvfølgelig massevis av tråder om asbest opp, og man begynte straks å overanalysere..
Byggeår 1976.
Hva tror dere om limet som er brukt?
Kan det inneholde asbest?

• Stige står mot grønn vegg i garasje. Gulvet har flekker med limrester rundt et sluk. Betongplaten er synlig etter fjerning av gammelt torkrum.
Magnus E K
Du kan være rolig. Det finnes ikke og har aldri eksistert noe som heter "asbets".

Om det er elendighet med annen staving du mener - eneste måten å vite sikkert er å sende inn for prøve (eller investere i egen prøveutrustning).

Mikael_L
I 1976 fantes det asbest i veldig mye og variert byggemateriale.
Så JA, limet kan ha inneholdt asbest...

Men hadde du et annet spørsmål, eller ville du bare vite?
Jobben synes jo å være fullført, og noen tidsmaskin finnes vel ikke (annet enn i julekalenderen).

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
1976 fantes det asbest i veldig mye og forskjellige byggematerialer.
Så JA, limet kan ha inneholdt asbest...

Men hadde du noe annet spørsmål, eller ville du bare vite det?
Jobben virker jo å være ferdig, og noen tidsmaskin finnes vel ikke (annet enn i julekalenderen).
Tenkte også på hvordan jeg tør prøve å fjerne limrestene på betongen.. da det er en del lukt av det.

Mikael_L
Det avhenger nok mest av hvor nervøs du er.
Jeg synes nok at du som minst bør kjøpe et bra munnbind, av riktig klasse. Så våttørke og lufte ut.

Så kan du øke graden av beskyttelse helt avhengig av hvor bekymret du er. Man kan jo alltid betale en masse penger og ta inn en asbestsaneringsfirma.

Men før du løper avgårde og gjør noe verre og dyrere av det hele, kan det være en idé å sende en liten prøve til asbest-analyse.

Selv ville jeg nok ignorert analysen. Gå med ansiktsmaske av rimelig kvalitet, litt gamle slitte klær som jeg kan kaste etterpå, alternativt en engangsoverall. Og så rydde opp etterpå, først med våttørking.
Men klart, det avhenger jo litt av hvor støvete og skittent jobben blir, skulle det generere ganske lite støv så kanskje jeg reduserer ambisjonene litt.

• Liker
Suomela og 1 annen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kommer nok mest an på hvor nervøs du er.
Jeg synes at du i det minste bør kjøpe et bra munnbind, av riktig klasse. Så våttørk og luft ut.

Så kan du øke graden av beskyttelse helt avhengig av hvor bekymret du er.
Du kan jo alltid betale veldig mye penger og hyre inn et asbestsaneringsfirma.

Men før du løper avsted og gjør noe verre og dyrere ut av det hele, kan det være en idé å sende en liten prøve til asbest-analyse.

Selv ville jeg nok droppet analysen. Brukt en ansiktsmaske av god kvalitet, litt gamle slitte klær som jeg kan kaste eller en engangsoveral. Og så rengjøre etterpå, først med våttørking.
Men selvsagt, det kommer litt an på hvor støvete og skittent arbeidet blir, hvis det ville generere ganske lite støv så ville jeg kanskje redusere ambisjonsnivået litt,
Prøver meg frem litt så får vi se, takk for tipsene

S Suomela skrev:
Prøver meg fram litt så får vi se, takk for tipsene
Lim med asbest kalles for svartlim og er svart i fargen. Jeg synes ikke at det ser ut som svartlim på bildet ditt. Så det er nok antagelig ikke asbest.

Selv om det er asbest så skal du ikke være for bekymret over det. Skal legge ved en lenke til deg straks som kanskje er en beroligende lesning.

• Liker
Suomela
  • Laddar…
S Suomela skrev:
Har revet ned en vegg i garasjen som leder til et gammelt "tørkerom", tanken å gjøre garasjen større.

Tørkerommet hadde plastmatte, litt rester ser du rundt sluket..

Uten å tenke meg om og begynte å google etter rengjøring av limrester etter plastmatte på betongplate så dukket naturligvis mange tråder om asbest opp og man begynte direkte å overanalysere..
Byggeår 1976.
Hva tror dere om limet som er brukt?
Kan det inneholde asbest?
Lesing om asbest:
http://www.amm.se/wp-content/uploads/2016/12/Faktablad_Asbest.pdf

tldr; om du ikke river asbest daglig så trenger du ikke være særlig bekymret.

• Liker
M_Lind og 2 andre
  • Laddar…
S SomePenguin skrev:
Lesing om asbest:
[lenke]

tldr; om du ikke river asbest daglig så trenger du ikke være særlig bekymret.
Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.