Bowser
Dette materialet har sittet bak en ovn i en hytte bygget på 70-tallet.
Jeg gjetter på asbest pga. bruksområdet samt fibrene som synes hvis man ser på de brukne kantene.
Ikke jeg som har revet ned dette, men skal bare hjelpe til med å rydde bort avfallet.
Hva tror dere andre?

Edit: selve platen er som en sementplate.

• En hånd i hanske holder en flat, grå plate med synlige fiber i kantene. Bakgrunnen er uskarp, og platens tekstur minner om sement.
  • En nærbilde av en grå plate med fibrøs tekstur, muligens asbest, brukt bak en ovn i en 70-talls hytte. Synlig fiberstruktur på den brutte kanten.
Ja, det er jo ikke utenkelig. Håndter det som om det inneholder asbest eller send det til analyse for sikkerhet.

Beste svar

Høy risiko for at det er asbest.
Et par ekstra tips i tillegg til det vanlige med munnbind osv:
Å fukte det før du håndterer det binder støvet midlertidig. Ikke bruk støvsuger. Tørk vått over hele rommet.
Og ikke bekymre deg unødvendig.

• Liker
Rickard.
  • Laddar…
Bowser
Det ligger utendørs og under en press og er vått som bare det. Er ikke bekymret for asbesten som så, men nå ble det mye mer kronglete å ta hånd om søppelet:confused:.

Bowser Bowser skrev:
Det ligger utendørs og under en presenning og er vått som tusan. Er ikke bekymret for asbesten som så, men nå ble det bra mye mer komplisert å ta hånd om søppelet:confused:.
Sjekk med gjenvinningsstasjonen i din kommune, i vår kommune kan du levere det på søppelfyllingen gratis som privatperson.

• Liker
Bowser
  • Laddar…
Det er gratis å kaste i vår kommune også, samt andre kommuner jeg har hatt å gjøre med. Så det er nok relativt vanlig at det er så.

Sjekk det opp, trenger jo ikke innebære problemer.

• Liker
Bowser
  • Laddar…
Staffans2000
Eller bryt den i mindre biter og grav den ned.

• Liker
Bowser
  • Laddar…
Bowser
Ja der ser man!!
Det var gratis å dumpe av den på gjenvinningen her i Norrtälje!
I min kommune var jeg tvunget til å pakke sammen alt i plastposer og forsegle med tape, møte opp en gravemaskin som satt i sin hytte med ansiktsmaske, legge posen i hans skuffe som han så kjørte avgårde og dumpet i et hull og gravde over.

• Wow
Anna_H
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.