Hei...Jeg har lest om asbest og virkelig blitt bekymret nå. Jeg bodde i en leilighet i Argentina i ca. 4 år. Naboleiligheten over holdt på å demolere typ alt i leiligheten...altså både fliser hele badet og kjøkkenet...bygningen var fra 50-tallet tror jeg. I vår gang var det ikke et vanlig stengt og fullisolert tak, men det var som et tak som så ut til å være i glassfiber...men hmmm nå slår det meg at det kan jo ha vært asbest i det også (et tak som vi senere fjernet). Uansett, siden vi bodde under og det var åpent i taket på sidene, så kom det jo inn støvpartikler fra naboens riving og oppussing. På den svarte kommoden vi hadde der i gangen, husker jeg at det var som små glitrende typ tynne tråder lyse som falt ned hver dag...undret hva det var. Kan det ha vært asbest? Synes asbestfiber? Nå er jeg i hvert fall fullstendig bekymret da vi jo bodde der mens naboene der oppe ikke bodde der under oppussingen som pågikk i ca. 2 år. Har jo levd i det der og har visse klær fortsatt fra da jeg bodde der, og har nå en liten baby her i Sverige...Kan asbestfiber finnes igjen i de gamle klærne etter så lang tid???? Og om det nå har vært asbest hos naboen, er det da slik at jeg kommer til å bli syk???? Er så utrolig bekymret nå og kan jo ikke få dette ugjort. Jeg spurte min daværende svigerfar om han visste om det fantes asbest i bygningen eller ikke, men han sa nei det burde jo ikke finnes...men husker at de mest så på meg og syntes jeg var overdreven. De er jo ikke så bevisste som vi her om sånt her.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
gjort er gjort. Ingenting du trenger å bekymre deg over i dag. Selv om det nå var asbest så er det så små mengder at det i alle fall ikke kan måle seg med de nivåene du uansett puster inn i den normale luften.
Hva da uansett puste inn i den vanlige luften???? Det kan nok være ganske konsentrert uansett hvis man tenker at vi bodde under og det da har støvet ned til oss og inn i vår leilighet. De som utførte renoveringen og rev alt det gamle så jeg aldri bruke beskyttelsesmaske engang...men de visste nok ikke engang de om hva asbest er dessverre men vet du om asbestfibre kan sees med det blotte øye? Nå er jeg bekymret for følgesykdommer og får angst bare av å tenke på det. Spesielt bekymret for lungekreft da man jo kan få det av asbest.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
med riktige målemetoder finner du det meste som finnes på jorden også i luften du puster inn. Asbest er uansett et naturprodukt om enn farlig å inhalere i lange perioder. Det er ikke noe radioaktivt altså som gjør en syk for den minste partikkel. Hver eneste menneske har antagelig håndtert asbest uten å vite om det på en eller annen måte i sitt liv.
Lungekreft kan man få av bilavgasser også.........
Lungekreft kan man få av bilavgasser også.........
Du hadde altså ikke bekymret deg så mye.? Kan jo alltid håpe at dette ikke fører til noe alvorlig. Som sagt kan man jo ikke gjøre det gjorte ugjort. Men tror du jeg må kaste alle klærne derfra? Fibrene burde jo rimeligvis allerede ha falt av i så fall etter at de allerede har ligget i koffert...brukt og det noen har blitt vasket. Begynte å lese nå i helgen om asbest da jeg bor i en leilighet fra 60-tallet der den ene vindusbrettet har gått i stykker på midten samt i et annet rom har det blitt revet opp fra veggen nær vindusrammen eller hva man skal si....derfra har det løsnet en bit og smuler som jeg støvsugde opp...ser porøst ut nesten som murpuss...da kom jeg til å tenke på asbest og leste hele helgen om hvor det finnes og slik og da begynte jeg også å bekymre meg for det med naboens oppussing i Argentina. Slik ser vindusbrettet som er ødelagt ut. Har nettopp lest at det er vanlig med asbest i vindusbrett fra 60-tallet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Altså jeg tar din bekymring på alvor, men for mange mennesker blir bekymringen farligere enn den eventuelle risikoen asbesten ville ha medført. Det er ikke slik at man blir syk av asbest av bare en partikkel. Det er ikke slik det fungerer. Du trenger ikke kaste noe og du trenger ikke gjøre noe som helst. Fortsett å leve og slipp det der. Vinduets frynse trenger du nok ikke tenke på i det hele tatt. De vindusfrynsene som inneholdt asbest er som oftest svarte.
Du har gode grunner til å være bekymret. På den andre siden kan man ikke gjøre noe med det som allerede er gjort. Det eneste du kan gjøre er å være veldig forsiktig med lungene dine i fremtiden. Pass deg for tobakk og dieseleksos og steinstøv.
Når noen i industrien har blitt utsatt for en eller annen ulykke og fått i seg en masse asbest, pleier de å bli sendt på lungediagnostisering og undersøkelse for å avgjøre hvor ille det er. Hvis det er alvorlig, pleier det å bli regelmessige undersøkelser resten av livet for å oppdage eventuell kreft i tide. Hvis du er bekymret, kanskje du kan få lungene dine undersøkt.
Har man gjort alt man kan gjøre, så er det bare å ta resten som det er.
Når noen i industrien har blitt utsatt for en eller annen ulykke og fått i seg en masse asbest, pleier de å bli sendt på lungediagnostisering og undersøkelse for å avgjøre hvor ille det er. Hvis det er alvorlig, pleier det å bli regelmessige undersøkelser resten av livet for å oppdage eventuell kreft i tide. Hvis du er bekymret, kanskje du kan få lungene dine undersøkt.
Har man gjort alt man kan gjøre, så er det bare å ta resten som det er.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 innlegg
Man skal til å begynne med være klar over at de som HAR blitt rammet av asbestrelaterte skader, i hovedsak er mennesker som i årevis arbeidet på industrier med asbest. De kunne stå og sage eternit hele dagene (asbestholdige sementplater), i skyer av asbeststøv, og de manglet hver form for verneutstyr.
I den gruppen har man funnet en høy andel som har fått visse spesifikke kreftformer som nesten bare rammer asbestarbeidere. Men de har altså langvarig fått i seg millioner ganger høyere doser enn hva du kan ha fått som nabo til en renovering. Det har blitt renovert 100 000-talls boliger med asbestholdige materialer bare her i Sverige, oftest uten noen spesielle sikkerhetstiltak. OM det fantes en målbar risiko med å være i nærheten av en slik renovering, da skulle det ha funnet mange tilfeller av disse spesielle kreftformene blant "vanlige folk", som ikke har noen historikk av å arbeide med asbest.
Det som gjør at man vil forsøke å holde eksponeringen så lav som mulig i hele befolkningen, er at rent teoretisk så skal det veldig lav eksponering for å bli syk, så det er bra å unngå eksponering. Men sannsynligheten for å bli rammet etter en lav, eller til og med høy eksponering over kortere tid, er så utrolig liten at man må lete etter det der "usannsynlige tilfellet" i hele befolkningen på et kontinent, da kan man finne enkelte tilfeller der man ikke finner noen historikk av arbeid med asbest, eller annen varig høy eksponering.
Men også i den del av disse sjeldne tilfellene, så finnes det i visse tilfeller trolig en høy eksponering i historikken, som man bare ikke finner, typ at en person daglig har stått og ventet på bussen utenfor en ventilasjonsutblåsning fra en eternittfabrikk, for 30 år siden.
I den gruppen har man funnet en høy andel som har fått visse spesifikke kreftformer som nesten bare rammer asbestarbeidere. Men de har altså langvarig fått i seg millioner ganger høyere doser enn hva du kan ha fått som nabo til en renovering. Det har blitt renovert 100 000-talls boliger med asbestholdige materialer bare her i Sverige, oftest uten noen spesielle sikkerhetstiltak. OM det fantes en målbar risiko med å være i nærheten av en slik renovering, da skulle det ha funnet mange tilfeller av disse spesielle kreftformene blant "vanlige folk", som ikke har noen historikk av å arbeide med asbest.
Det som gjør at man vil forsøke å holde eksponeringen så lav som mulig i hele befolkningen, er at rent teoretisk så skal det veldig lav eksponering for å bli syk, så det er bra å unngå eksponering. Men sannsynligheten for å bli rammet etter en lav, eller til og med høy eksponering over kortere tid, er så utrolig liten at man må lete etter det der "usannsynlige tilfellet" i hele befolkningen på et kontinent, da kan man finne enkelte tilfeller der man ikke finner noen historikk av arbeid med asbest, eller annen varig høy eksponering.
Men også i den del av disse sjeldne tilfellene, så finnes det i visse tilfeller trolig en høy eksponering i historikken, som man bare ikke finner, typ at en person daglig har stått og ventet på bussen utenfor en ventilasjonsutblåsning fra en eternittfabrikk, for 30 år siden.
Nå, riktig så enkelt er det ikke.
Mormors bror strøk med på grunn av asbestkreft. Han hadde vært arkitekt som tilbrakte mesteparten av tiden på arkitektkontor, men tydeligvis var asbesten han fikk i seg da han besøkte bygg for å ta livet av ham mange år senere. For ett eller to år siden så jeg statistikk som fortalte at asbestrelatert kreft øker i Sverige fordi en yngre generasjon av renovere ikke beskytter seg.
Som så mye annet her i livet er det en statistisk risiko. Noen reagerer ved å overbevise seg selv om at det ikke rammer dem og at det for øvrig er nesten ufarlig. Andre jager seg opp og blir hysterisk nervøse. Sannheten ligger et sted midt imellom.
Mormors bror strøk med på grunn av asbestkreft. Han hadde vært arkitekt som tilbrakte mesteparten av tiden på arkitektkontor, men tydeligvis var asbesten han fikk i seg da han besøkte bygg for å ta livet av ham mange år senere. For ett eller to år siden så jeg statistikk som fortalte at asbestrelatert kreft øker i Sverige fordi en yngre generasjon av renovere ikke beskytter seg.
Som så mye annet her i livet er det en statistisk risiko. Noen reagerer ved å overbevise seg selv om at det ikke rammer dem og at det for øvrig er nesten ufarlig. Andre jager seg opp og blir hysterisk nervøse. Sannheten ligger et sted midt imellom.
Å stille spørsmålet her med en masse glade amatører som mener det ene eller det andre er kanskje ikke det beste for å dempe bekymringen.
Les i stedet fakta, f.eks. https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/huvudsakliga-risker-med-asbest/
Kontakt lege hvis du tror at du har utviklet noen sykdom!
Ikke lytt til alle "synsere" her!
Les i stedet fakta, f.eks. https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/huvudsakliga-risker-med-asbest/
Kontakt lege hvis du tror at du har utviklet noen sykdom!
Ikke lytt til alle "synsere" her!
Klikk her for å svare