Jeg sammen med min samboer og vår nyfødte sønn bor i et flerfamiliehus fra 56- eller 58- hvor det for tiden pågår bytte av ytterdører til sikkerhetsdører. I forbindelse med disse byttene har vi begynt å tenke på om det kan være noen risiko for at det finnes asbest rundt de gamle dørene, for eksempel i den isolasjonen mellom dørkarmen og veggen som rives ut?
Noen som har erfaring med dette og kanskje vet noe mer?
Ingen på et forum kan gi svar på spørsmålet om det finnes asbest i en bygning, men jeg tror at du ikke skal begynne å bekymre deg for ting unødvendig og heller anta at håndverkerne vil påpeke for sin arbeidsgiver eller bestiller at det kan finnes asbest hvis de mistenker dette og da la det skje en sanering. Det finnes en arbeidsmiljølov som gjør at en ansatt ikke får jobbe med slikt uten at det skjer under kontrollerte former, og hvis det oppdages mens man jobber, stopper man normalt jobben og bestilleren må betale for en sanering, så det er ingen større grunn til å prøve å skjule det.
De har minst samme interesse som deg og kanskje til og med en større interesse i å ikke bli syke siden de jobber med dette hele tiden noe du ikke gjør.
Hvis du skal bekymre deg for en isolering rundt døren kan du like gjerne begynne å bekymre deg for PCB eller kvarts i bygningen, for PCB fantes i mange tetningsmasser i løpet av 50-70-tallet, og dette er også kreftfremkallende. Slike masser finnes i fugene rundt prefab betongelementer, dører og vinduer. Kvarts finnes i mye byggemateriale der man har brukt ulike steinmaterialer på samme måte som fra støv fra f.eks. en singelhaug med nyknust singel eller fra gatefeiing som gjøres i byene.
Men det går ikke an å hele tiden bekymre seg, for til slutt blir bekymringen et større problem enn risikoen for å få en sykdom på grunn av de materialene som en gang i tiden ble ansett som ufarlige. Og hva vet vi om det vi monterer i dag og som skal være ufarlige; de kanskje ansees som farlige om 30 år...
Men en kvalifisert gjetning er at det ikke finnes noe i dørene eller rundt dem som er av asbest, for det pleier å være isolering av typen glassull, og i eldre bygninger var isoleringen ofte laget av lin som kunne være tjæret eller ren uten tjære. Så murte man kanten med normalt murbruk, meget tidlig kalkbruk med kuhår i senere KC-mørtel. Ingenting av dette er farlig så jeg tror du kan være ganske rolig.......
Igjen takk til de av dere som har gitt saklige svar. Hyggelig av dere å ha tatt dere tid.
Når det gjelder diskusjonen rundt asbesthysteri kan jeg informere dere om at jeg som lege er temmelig godt kjent med hvilke faktiske risikoer asbesteksponering medfører. En risiko som jeg tror mange grovt undervurderer. Odjurets resonnement om at man ikke trenger å bekymre seg for eventuell asbesteksponering fordi det finnes farligere ting, er for meg helt ulogisk. Hvorfor vaksinere deg når du reiser til utlandet når det er mye større risiko for at du dør av et hjerteinfarkt? Dessuten krever asbest ca. 150 liv per år (men selvsagt hovedsakelig ved yrkeseksponering) mens ca. 250 dør i trafikken så forskjellene er ikke så store som du synes å tro.
Igjen takk til dere som har gitt saklige svar. Veldig hyggelig av dere å ta dere tid.
Når det gjelder diskusjonen rundt asbest-hysteri kan jeg informere dere om at jeg som lege er nokså godt innsatt i hvilke faktiske risikoer asbesteksponering innebærer. En risiko som jeg tror mange grovt undervurderer. Odjur's resonement om at man ikke trenger å bekymre seg for eventuell asbesteksponering fordi det finnes farligere ting er for meg helt ulogisk. Hvorfor vaksinere deg når du reiser til utlandet når det er mye større risiko for at du dør av et hjerteinfarkt? Dessuten krever asbest ca. 150 liv per år (men så klart hovedsakelig ved yrkesmessig eksponering) mens ca. 250 dør i trafikken, så forskjellene er ikke så store som du synes å tro.
Selvfølgelig skal man ta risikoer på alvor, men man bør samtidig være nøye med å vurdere risikoene og være bevisst på hva en risikoforhøyelse egentlig innebærer.
Selvfølgelig forstår jeg bekymringen i relasjon til deres sønn, man vil jo absolutt ikke utsette barna sine for noe som kan skade dem! Men det finnes betydelig mye farligere ting han vil bli utsatt for. På den andre siden, er du bekymret så kan dere ta inn på hotell når arbeidet pågår og vaske før han kommer hjem igjen. Hvis du fortsatt er bekymret, altså.
Bare som en sammenligning relaterer vi antallet personer som dør av asbestrelatert sykdom til antallet som dør av KOLS eller lungekreft? Ca. 5200 personer dør årlig av kreft forårsaket av røyking, og 3000 nordmenn dør av KOLS (av de som rammes er 80% røykere, noe som betyr at 600 personer dør av KOLS uten å ha røkt, i stedet har de kanskje bodd i områder med mye smog, røyk eller andre luftforurensninger....). Bare som en liten sammenligning for å sette ting i perspektiv....
Hei
Noen som har noen erfaring med dette og kanskje vet noe mer?
Hans
Om leilighetsdørene i bygningen er brannklassifiserte og satt inn før ~1970, så kan det være asbest i selve dørene. Ingen anelse dog hvor vanlig det var å sette inn brannsikre leilighetsdører før. Men ingen risiko hvis dørene plukkes ned hele, noe de nok kommer til å gjøre.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.