1.973 lest ·
24 svar
2k lest
24 svar
Asbest spørsmål igjen
Bare en kort kommentar, for tydelighetens skyld - det heter ASBEST (ikke asbets eller asbests eller noen annen variant)A Albin Johansson3 skrev:Svartlimmet var under dem røde, ikke dem oransje. Det var det selskapet sa. De sa at limet nesten garantert inneholdt asbest men at det ikke var noen fare så lenge det ikke ble slipt eller at de røde platene ble løftet opp. I stedet ville de kontrollere sementen som lå oppå de gamle røde asbest limte platene, den som ble brukt for å dekke dem med de nyere oransje plater.
Ingen kan si noe om asbestinnhold uten at man analyserer en prøve. Jeg hadde aldri stolt på hva noen trodde, er det viktig for deg må du sende en prøve til analyse.
Kan du forklare alder og rekkefølge igjen? Som du sikkert vet totalforbød de asbest på begynnelsen av 80-tallet men man hadde forbudt det i visse bruksområder allerede før...
Akkurat. Du tolket det helt rett. Selskapet analyserte ikke limet under de røde flisene, de slo bare løs en bit, teipet over der de slo og så sjekket og sa at det nesten var garantert at det var asbestlim og derfor bare en ekstra kostnad for meg å sende det til analyse.P peroande skrev:Litt rotete. Jeg tolker deg slik:
På kjøkkenet ditt er det to lag med gulv. Det nederste består av røde fliser som er festet med svartlim. Analyse tyder på at dette inneholder asbest. Huset er fra 60- eller 70-tallet (vet du ikke nøyaktig?) så det er helt rimelig at gulvet er festet med asbestholdig materiale.
Fugen mellom de røde flisene er ikke analysert. Den kan potensielt også inneholde asbest.
På toppen av de røde flisene lå/ligger et annet lag med fliser som er oransje. Som andre har sagt, er de trolig nyere (i motemessig forstand er det 90-tallet) og dermed montert uten asbestholdig materiale. Har du fått gjort analyse på disse?
Om du kan nøye deg med å fjerne det øverste laget og beholde de røde flisene under det nye gulvet ditt, trenger du ikke bekymre deg. Ønsker du å fjerne de røde, bør du la en asbestsanerer gjøre det.
Men de sa at om så var tilfelle, at det bare var asbest i limet under de røde flisene, så var huset ikke kontaminert selv om noen av dem sprakk fordi limet var på undersiden av flisene.
Er ikke sikker, men tror de røde flisene var noe plastaktig?
De ville i stedet sende bit av sementen som lå oppå de røde og sa at det var den som støvet og potensielt kunne spre asbest.
De sjekket aldri fugen mellom de gamle røde flisene, det var ikke jeg som fjernet 90-tallsflisene, det var min far (som gir blaffen i sikkerhet),
han gjorde det ved å slå løs dem med en skrutrekker og en hammer (mange av dem sprakk),
de røde asbestflisene skal ikke rives opp, men i stedet legges nytt gulv over, men jeg var bekymret for at det potensielt kunne ha spredd asbest på grunn av hans primitive metode å bare slå bort de gamle øverste flisene samt deres sement. Noen jeg snakket med på reddit beskrev det som når man river av et plaster og hår følger med, at det på den måten kunne ha revet med en del av det under.
Og hvor gammelt er huset og når ble (sannsynligvis) de oransje platene av ukjent materiale lagt?
At huset skulle være "kontaminert" trenger du ikke bekymre deg for, men du kan jo våttørke hele gulvet og veggene hvis du er bekymret.
Så vidt jeg vet la man ikke eternitt som gulvplater inne, derimot skal det kunne finnes asbest i visse gulvplater som ble limt på gulvet, men det er tynne plater som man knapt kan slå av et hjørne på.
Så om jeg forstår det riktig har din papp fjernet et lag røde plater som satt med grå fix oppå et lag av oransje plater som (ifølge et firma) sannsynligvis er limt med svart lim?
Og du tenker ikke å ta opp det oransje gulvet, men bare legge nytt gulv oppå?
I så fall ville ikke jeg bekymret meg i det hele tatt… Evt (ingenting er sikkert uten analyse) asbest er jo begravd under to gulv og i bundet form.
At huset skulle være "kontaminert" trenger du ikke bekymre deg for, men du kan jo våttørke hele gulvet og veggene hvis du er bekymret.
Så vidt jeg vet la man ikke eternitt som gulvplater inne, derimot skal det kunne finnes asbest i visse gulvplater som ble limt på gulvet, men det er tynne plater som man knapt kan slå av et hjørne på.
Så om jeg forstår det riktig har din papp fjernet et lag røde plater som satt med grå fix oppå et lag av oransje plater som (ifølge et firma) sannsynligvis er limt med svart lim?
Og du tenker ikke å ta opp det oransje gulvet, men bare legge nytt gulv oppå?
I så fall ville ikke jeg bekymret meg i det hele tatt… Evt (ingenting er sikkert uten analyse) asbest er jo begravd under to gulv og i bundet form.
Takk, skal forsøke å forbedre meg med stavningen.Satsuki skrev:
Bare en kort kommentar, for tydelighetens skyld - det heter ASBEST (ikke asbets eller asbests eller noen annen variant)
Ingen kan si noe om asbestinnhold uten at man analyserer en prøve. Jeg ville aldri ha stolt på hva noen trodde, er det viktig for deg må du sende en prøve til analyse.
Kan du forklare alder og rekkefølge igjen? Som du sikkert vet ble asbest totalforbudt på begynnelsen av 80-tallet, men man hadde forbudt det i visse bruksområder allerede før…
Angående dette med prøve, mener du en slags luft partikkelprøve? De tok som sagt en bit av sementen da de sa at det var den som støvet, og om asbestlimet bare var på undersiden av de nederste platene så ville det ikke være noen fare.
Når det gjelder husets alder så vet jeg ikke eksakt, men det er fra et sted mellom 60- og 70-tallet.
Skal se om jeg kan forklare hendelsesforløpet mer kronologisk.
1. De øverste oransje platene ble fjernet med en hammer og skrutrekker.
2. Det var røde plater under, de virker å være noe plastaktige (men usikker da jeg ikke har våget å røre dem og kun gått etter hvordan min far beskrev dem da det var han som fikk for seg å fjerne de gamle).
3. Jeg ringte et firma som så slo løs en bit av de røde platene og teipet deretter over der de slo bort.
4. De så på biten, så at det var svart lim under, sa at det nesten garantert var asbestlim og derfor ingen vits å sende inn.
5. I stedet mente de det var bedre å analysere en bit av sementen da de sa at det var den som kunne spre mest.
6. De sa at det var greit at noen av de røde platene var litt småskadet da limet satt på undersiden. Er usikker på om det var noe imellom de røde platene eller om det bare var under.
Takk! Da forstår jeg litt bedre!A Albin Johansson3 skrev:Takk, skal forsøke å forbedre meg med stavningen.
Angående det med prøve, mener du typ en luft partikkel prøve? De tok som sagt en bit av cementen da de sa at det var den som støvet og om asbestlimet bare var på undersiden av de nederste platene så skulle det ikke være noen fare.
Skal se om jeg kan forklare hendelsesforløpet mer kronologisk.
1. De øverste oransje platene ble fjernet med en hammer og skrutrekker.
2. Det var røde plater under, de virker å være noe plastaktig (men usikker da jeg ikke har turt å røre dem og kun gått etter hvordan min pappa beskrev dem da det var han som fikk for seg å ta bort de gamle)
3. Jeg ringte et firma som deretter slo løs en bit av de røde platene og teipet deretter over der de slo bort.
4. De kikket på biten, så at det var svart lim under, sa at det nesten garantert var asbestlim og derfor ingen idé å sende inn
5. I stedet syntes de det var bedre å analysere en bit av cementen da de sa at det var den som kunne spre mest
6. De sa at det var ok at noen av de røde platene var litt småskadet da limet satt på undersiden. Er usikker på om det var noe mellom de røde platene eller om det bare var under.
Hvor gammelt er huset, er de nederste platene originale og hvor gamle er platene din pappa hakket bort (du skrev 90-tallet, da var asbest for lenge siden forbudt)
Litt usikker på det men tror de øverste skal være ganske sikre, mange både her, samt bedriftsfolkene syntes de så for nye ut til å være originalplater, tror min pappa sa at de ble satt dit rett før vi kjøpte huset som var rundt 2013, men han roter mye, så får ta det med en klype salt.Satsuki skrev:
Jeg vet ikke helt om de nederste var originalplatene, men ville gjettet på det.
Det som bekymrer meg mest er om de under har blitt skadet av hans feilaktige fjerningsmetode og på den måten spredd asbest.
Dessverre kan jeg ikke gi noen eksakt byggetidspunkt for selve huset, jeg vet bare at det ble bygget en gang mellom 60- og 70-tallet.
Om de øverste platene ble satt etter 1982, inneholder verken platene eller festematerialet de satt i noen asbest.
Gjenstår i så fall de nedre platene som kan være limt med svartlim, og avhengig av materiale/merke/produsent kan også selve platen inneholde asbest. Nå er det øverste laget borte og dere skal legge nytt over, i stedet for å fjerne de eldre platene. Da er det jo ikke noe å bekymre seg for 👍
Lykke til med renoveringen!
Gjenstår i så fall de nedre platene som kan være limt med svartlim, og avhengig av materiale/merke/produsent kan også selve platen inneholde asbest. Nå er det øverste laget borte og dere skal legge nytt over, i stedet for å fjerne de eldre platene. Da er det jo ikke noe å bekymre seg for 👍
Lykke til med renoveringen!
Fargene er snudd men ellers riktig 😅.Satsuki skrev:
Og hvor gammelt er huset og når ble (sannsynligvis) de oransje platene av ukjent materiale lagt?
Du trenger ikke bekymre deg for at huset skulle være "kontaminert", men du kan jo våttørke hele gulvet og veggene hvis du er bekymret.
Så vidt jeg vet la man ikke eternitt som gulvplater inne, derimot skal det kunne finnes asbest i visse gulvplater som ble limt på gulvet, men det er tynne plater som man neppe kan slå av et hjørne på.
Så om jeg forstår det riktig har din pappa tatt bort et lag røde plater som satt med grått fiks oppå et lag av oransje plater som (ifølge et firma) sannsynligvis er limt med svartlim?
Og du tenker ikke å ta opp det oransje gulvet men bare legge nytt gulv oppå?
I så fall ville ikke jeg bekymret meg i det hele tatt... Evnt (ingenting er sikkert uten analyse) asbest er jo begravd under to gulv og i bundet form.
"...derimot skal det kunne finnes asbest i visse gulvplater som ble limt på gulvet, men det er tynne plater som man neppe kan slå av et hjørne på."
Platen de slo bort en bit på var ganske tynn, litt tynnere enn en flisbit men tykkere enn et papir, kanskje som en flytteeskes vegg?
Opprinnelig var meningen at den skulle sendes inn, men da de så limet på undersiden syntes de ikke det var noen vits.
"Og du tenker ikke å ta opp det oransje gulvet men bare legge nytt gulv oppå?"
Akkurat, jeg er som nevnt bare bekymret for at han skadet dem under mens han slo bort de øverste, så selv om de senere legges over så har de kanskje allerede spredd noe asbest når han slo bort de som satt øverst.
Men hvis han ikke har revet opp alle platene er det nok ikke mye som har løsnet og huset er neppe asbestkontaminert. Derimot blir det en del støv når man slår bort flis+fiks, det er ikke sunt å puste inn det.A Albin Johansson3 skrev:Fargene er bakvendte men ellers riktig 😅.
"...derimot skal det kunne finnes asbest i visse gulvplater som ble limt på gulvet, men det er tynne plater som man neppe kan slå av et hjørne på."
Platen de slo bort en bit på var ganske tynn, litt tynnere enn en flisbit men tykkere enn et papir, kanskje som en flytteeskes vegg?
Fra begynnelsen var det meningen at den skulle sendes inn men når de så limet på undersiden syntes de ikke det var noen idé.
"Og du tenker ikke å ta opp det oransje gulvet men bare legge nytt gulv oppå?"
Akkurat, jeg er som sagt bare bekymret for at han skadet de under mens han slo bort de øverste, så selv om de så legges over så har de kanskje allerede spredt en del asbest da han slo de som satt over.
Hvis dere nå har sterk mistanke om at det nedre laget inneholder asbest kan man jo skrive på dem eller lime fast en lapp/brev med beskjeden før dere legger det nye gulvet. Kanskje noen i fremtiden som vil ta bort alt og da er det jo bra for dem å vite?
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 113 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.113 innlegg
Okei. Svartlim under det nedre laget plater. Om det er svartlim så inneholder det asbest, det er liksom selve greia med svartlim. Men om du ikke skal bryte opp de platene så spiller det som sagt ingen rolle. La det være, svartlim er et utrolig bra lim så lenge man lar det være.A Albin Johansson3 skrev:Svartlimmet var under dem røde, ikke dem oransje. Det var det firmaet sa. De sa at limet nesten garantert inneholdt asbest, men at det ikke var noen fare så lenge det ikke ble slipt eller at de røde platene ble løftet opp. I stedet ville de kontrollere sementen som lå oppe på de gamle røde asbest limte platene, den som ble brukt for å dekke dem med de nyere oransje plater.
Klikk her for å svare