Det grå på de røde platene i det andre bildet er ikke at de er ødelagte, men det var det som festet de oransje platene oppå de røde.

A Albin Johansson3 skrev:
Det grå på de røde platene i det andre bildet er ikke fordi de er ødelagt, men det var det som festet de oransje platene på toppen av de røde.
Flislim fra den tiden kan inneholde asbest men uten prøvetaking er det umulig å si sikkert om det er tilfelle.

• Liker
Festlund og 1 annen
  • Laddar…
Det går som vanlig ikke an å se på bilde om det finnes asbest, hvorfor nå alle tror det. Men de brune platene er jo lagt langt senere i hvert fall.

• Liker
Festlund og 2 andre
  • Laddar…
De oarnga platene er som sagt trolig nyere. Ingen asbest i det festet. Men hva som finnes under opprinnelige platene kan vi ikke gjette.

Men sørg for å bruke vernemaske. Støvet er ikke nyttig, uansett om det er asbest.

• Liker
Bitterhetsakademin og 2 andre
  • Laddar…
Update: Jeg hyret et firma
Stefan N Stefan N skrev:
Det går som vanlig ikke an å se på bilde om det finnes asbest hvorfor nå alle tror det. Men de brune flisene er jo lagt langt senere i hvert fall.
Jeg hyret et firma som sjekket det og de sa at det antagelig var asbest i det svarte limet under de røde flisene. De slo løs en bit og teipet deretter over. De sa også at det var trygt å oppholde seg der og bare legge nye fliser over de røde dersom det bare var limet som inneholdt asbest og ikke selve sementen. De sa også at det var ok at noen av de røde flisene hadde sprukket, noe jeg håper stemmer 😅

H hempularen skrev:
De oransje platene er som sagt trolig nyere. Ingen asbest i den fugen. Men hva som finnes under de opprinnelige platene kan vi ikke gjette.

Men sørg for å bruke beskyttelsesmaske. Støvet er ikke sunt, uavhengig av om det er asbest.
Jeg hyrte et firma som sjekket det, og de sa at det sannsynligvis var asbest i det svarte limet under de røde platene. De slo av en bit og teipet deretter over. De sa også at det var trygt å oppholde seg der og bare legge nye plater over de røde dersom det bare var limet som inneholdt asbest og ikke selve sementen. De sa også at det var ok at noen av de røde platene hadde sprukket, noe jeg håper stemmer 😅(beklager copy paste men det var stort sett samme informasjon jeg ville formidle) og takk for det øvrige støv rådet 👍

• Liker
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Flisefix fra den tiden kan inneholde asbest men uten prøvetaking er det umulig å si sikkert om så er tilfelle.
Jeg hyret et firma som sjekket det, og de sa at det sannsynligvis var asbest i det svarte limet under de røde flisene. De slo løs en bit og teipet deretter over. De sa også at det var trygt å oppholde seg der og bare legge nye fliser over de røde dersom det bare var limet som inneholdt asbest og ikke selve sementen. De sa også at det var ok at noen av de røde flisene hadde sprukket, noe jeg håper stemmer 😅(beklager copy paste men det var i stor grad samme informasjon jeg ønsket å formidle)

Update : Jeg hyret en firma

Jeg hyret en firma som sjekket det opp, og de sa at det sannsynligvis var asbest i det svarte limet under de røde flisene. De slo løs en bit og teipet deretter over. De sa også at det var trygt å oppholde seg der og bare legge nye fliser over de røde dersom det bare var limet som inneholdt asbest og ikke selve sementen. De sa også at det var ok at noen av de røde flisene hadde sprukket, noe jeg håper stemmer 😅
Jeg hyret en firma som sjekket det opp, og de sa at det sannsynligvis var asbest i det svarte limet under de røde flisene. De slo løs en bit og teipet deretter over. De sa også at det var trygt å oppholde seg der og bare legge nye fliser over de røde dersom det bare var limet som inneholdt asbest og ikke selve sementen. De sa også at det var ok at noen av de røde flisene hadde sprukket, noe jeg håper stemmer 😅(beklager kopier og lim, men det var i hovedsak den samme informasjonen jeg ønsket å formidle) og takk for de øvrige støv-rådene 👍
Jeg hyret en firma som sjekket det opp, og de sa at det sannsynligvis var asbest i det svarte limet under de røde flisene. De slo løs en bit og teipet deretter over. De sa også at det var trygt å oppholde seg der og bare legge nye fliser over de røde dersom det bare var limet som inneholdt asbest og ikke selve sementen. De sa også at det var ok at noen av de røde flisene hadde sprukket, noe jeg håper stemmer 😅(beklager kopier og lim, men det var i hovedsak den samme informasjonen jeg ønsket å formidle)

Satsuki
Jeg forstår ikke verken spørsmålet eller svaret.. har du tatt opp grå klinkerfliser som satt over noen form for røde fliser der bildene er så uklare at det ikke går an å se om det oransje gulvet er korkiplast, klinker eller vinyl?
Og hva skal inneholde asbest ifølge selskapet du har snakket med?

Düsseldorff
Satsuki Satsuki skrev:
Jeg forstår verken spørsmålet eller svaret.. har du tatt opp grå klinkerfliser som lå over noen form for røde fliser der bildene er så uskarpe at det ikke går å se om det oransje gulvet er korklplater, klinker eller vinyl?
Og hva skal inneholde asbest ifølge selskapet du har snakket med?
Tolker det som at han har svartlim under de oransje platene.

Litt rotete. Jeg tolker deg slik:
I ditt kjøkken finnes to gulvlag. Det nederste består av røde plater som er festet med svart lim. Analyse tyder på at dette inneholder asbest. Huset er fra 60- eller 70-tallet (vet du ikke eksakt?) så det er fullt rimelig at gulvet er festet med asbestholdig materiale. Fugene mellom de røde platene er ikke analysert. De kan potensielt også inneholde asbest.
Oppå de røde platene lå/ligger et annet lag med plater som er oransje. Som andre har sagt er de trolig nyere (moteriktig er det 90-tall) og dermed montert uten asbestholdig materiale. Har du gjort analyse på disse?

Hvis du kan nøye deg med å fjerne det øverste laget og beholde de røde platene under ditt nye gulv trenger du ikke bekymre deg. Vil du fjerne de røde bør du la en asbestsanerer gjøre det.

useless useless skrev:
Hvorfor skriver du det samme svaret flere ganger?
Det var til forskjellige personer. Jeg ville at alle som hadde bidratt med informasjon skulle få en update på hvordan det gikk.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Tolker det som at han har svartlim under de oransje platene.
Svartlimmet var under de røde, ikke de oransje. Det var det selskapet sa. De sa at limet nesten garantert inneholdt asbest, men at det ikke var noen fare så lenge det ikke ble slipt eller at de røde platene ble løftet opp. I stedet ville de kontrollere sementen som lå oppå de gamle røde asbestlimte platene, den som ble brukt for å dekke dem med de nyere oransje platene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.