Hei,
Holder på å renovere osv i mitt 60-tallshus og jeg har allerede støtt på en del asbest i kåken og jo mer man leser på desto mer bekymrer man seg. Sagde av en gammel vinduskarm i dag for å korte den ned uten å tenke meg om og sånn i etterkant slo det meg at det kanskje er asbest i den også? Noen som har noen anelse? Legger ved bilder av elendigheten. Ser jo ut som vanlig sponplate men tenkte mest på overflatene.
Vinduskarmer med asbest er vanligvis av presset og polert eternitt (asbestsement), og er steinharde som granitt.
I ditt tilfelle kan vinylen (plasten) muligens være vinylasbest (mønsteret ser typisk ut som det). Har imidlertid aldri hørt om at man hadde det som laminat for f.eks. vinduskarmer. Tror likevel ikke jeg ville blitt overrasket om så var tilfelle.
Spurte villaeiernes rådgiver og fikk svar at " Det er oppbygd av flere lag plastimpregnert papir, deriblant et mønstret overflatesjikt av melamin (Krantz-Jensen, 1978:37) Tila var konkurrent til Perstorp med lignende produkter og ble kjøpt opp 1974"
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.