Har et hus fra 20-tallet med gamle rør i kjelleren. Da vi kjøpte huset i fjor tenkte vi ikke på at det kan finnes asbest i rørisolasjonen. For ca 15 år siden har man gjort tiltak i kjelleren bla installasjon av bergvarme. På kjellerrørene finnes det hull i isolasjonen. Dels i bøyer og dels på rette strekk. Siden vi bruker rommet som vaskerom og henger vårt tøy der så er jeg bekymret for om det er sånn at det finnes asbest som støver fra den "åpne" isolasjonen. Vurderer å levere inn en prøve for analyse for å være på den sikre siden, men egentlig vil jeg kle inn rørene/ reparere isolasjonen så den ikke er "åpen". Mitt spørsmål er da: hvilket isolasjonsmateriale skal man bruke som slutter så tett at man kan være sikker på at eventuell asbest ikke kommer ut i rommet?

• Gamle rør i en kjeller med skadet isolasjon som henger løs. Rørene har mørke flekker og noen er delvis eksponert, trolig fra tidligere reparasjoner.
  • Rør med skadet isolering i en kjeller, muligens med asbest, omgitt av andre rør og koblinger. Bekymring for støv fra åpen isolasjon.
  • Gammelt rør fra 1920-tallet i kjeller, med skadet isolasjon og potensielt asbest. Flere rør, både kobber og metall, installasjoner synlige.
Jeg har et lignende problem i vårt hus, gammel rørisolasjon, delvis eksponert i kjelleren som vi bruker som vaskerom. Ukjent om det er asbest i isolasjonen eller ikke, men huset er bygget i 1950, så risikoen er definitivt til stede.

Hvordan gikk du videre? Tør man tape sammen rørene, eller risikerer man bare å frigjøre eventuell asbest da tro?

Jeg kan ikke avgjøre om det er asbest eller ikke.

Men selv om det er asbest så er det helt ufarlig at det ser ut som det gjør. Vil man tape over defekter og skjøter er også det ufarlig.

Det er litt som å være bekymret for at naboen i huset ved siden av røyker siden det noen ganger går an å skille ut røyklukt, og alle vet jo at passiv røyking er farlig...

Firmaet som installerte varmepumpen min sa at asbesten vanligvis sitter nettopp i bøyene. Og den frigjøres når man river den, ikke ellers. Vet ikke om det stemmer. Men vi har det likt på vaskerommet vårt som på TS bilder, så litt fundersam er man...

• Liker
henric78
  • Laddar…
Så likt ut her i huset. Den enkle løsningen på problemet var å kappe rørene ved siden av isolasjonen og kaste ut dritten helt uten å røre det......

Hvorfor ikke ta en liten bit og sende den til fiberanalyse, tar 2 dager og koster ca 800kr, så slipper du å bekymre deg?

• Liker
henric78
  • Laddar…
I mitt tilfelle har vi flere forskjellige typer rør og lindninger (ser ut til å være forskjellige tidsperioder), da bør man jo ta prøver på alle typene for å være sikker.

Siden det også virker som at asbest ofte sitter i bøyerne (hva jeg har lest her) skal man jo i så fall klippe opp bøyerne og ta en representativ bit på 3x3 til 5x5 cm, jeg ville helst unngått å begynne å klippe i isolasjonen i det hele tatt.

Som jeg ser det så er mine valg:

1) Ta asbestprøver på alle typer rør.
2) Varsomt tape sammen og forsøke å forsegle alle rør (eller iallfall bøyerne).
3) Ta inn en profesjonell asbestsanerer som fjerner all isolasjon og rydder opp etter seg.
4) Sage ned rørene utenfor isolasjonen, ta ned og erstatte med nye rør.

Nr 4 høres jo litt drastisk ut, men det blir kanskje ikke så mye dyrere enn en sanering, hva vet jeg.

Det skjer jo ikke så mye så lenge man ikke begynner å skade isoleringen. Det ser på den andre siden ikke så friskt ut med støvete gasväv. Det finnes hylser i grå plast som man kan kle inn isoleringen med. Det ser freshere ut og er avtørkbart. Jeg ser ikke hvordan det ser ut ellers, men om alt er feilfritt ellers kanskje det er bedre å vente til det er på tide å gjøre inngrep i varmesystemet og da vurdere å bytte rørene? Det er jo gamle jernrør som (selv om de holder veldig lenge) før eller senere vil være utslitte.

• Liker
henric78
  • Laddar…
Gamle jernrør er fint å ha den dagen man er sulten og ikke har penger til mat. Det finnes mye godt der...:

Gamle jernrør med rust innvendig, nærbilde av rørets åpning.

• Liker
Asbesträdd og 2 andre
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Gamle jernrør er fint å ha den dagen man er sulten og ikke har penger til mat. Finnes mye godt deri...:

Enig.. Men spesielt sulten ble man ikke etter å ha kuttet ned kjøkkenavløpet :)

[media]

• Liker
Linkt
  • Laddar…
Haha, den var faen verre enn mine vannrør......! :thumbup:

MathiasS MathiasS skrev:
Såg likadant ut her i huset. Den enkle løsningen på problemet var å kappe rørene ved siden av isolasjonen og hive ut dritten helt uten å røre det......
Hvor leverer man det inn da?

Twisty_canard Twisty_canard skrev:
Hvor leverer man det inn så?
Det er litt forskjellig i ulike kommuner, så sjekk med din kommunes avfallshåndtering. For eksempel her i Huddinge kunne man tidligere levere inn mindre mengder på valgfritt ÅVC, men nå skal all asbest leveres på et spesifikt anlegg.

Ja man må sjekke med kommunen, har ikke kastet asbest på 10 år nå, så det har fått endret seg, vanskeligere å bli kvitt nå enn tidligere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.