Holder på og river en innvendig vegg (murstein) i leiligheten. I tilknytning til denne går en gammel ventilasjonskanal som ikke er i bruk. Jeg hadde tenkt å la denne være inntil videre fordi den kan inneholde asbest. Dessverre løsnet murstein ved sagingen ved siden av ventilasjonskanalen og blottet et større hull i den. Jeg har ikke saget i selve kanalen, men det finnes et svart materiale der, som jeg mistenker er asbest.

Mitt spørsmål er: hva gjør man nå? Er leiligheten ubeboelig til noen har testet og sanert? Jeg har plastet over det aktuelle området og teipet nøye. Ventilasjonskanalen er kanskje to meter lang, så hva kan man vente seg for pris omtrent for en sanering?

Tips er velkomment på hvordan man skal håndtere problemet. Jeg antar at om det har spredd seg asbest i forbindelse med at mursteinen løsnet (det kan ikke være mye i så fall) bør det vel legge seg etter hvert (jeg er uansett borte over helgen) og da bør jeg gjøre hva da? Skrubbe hele huset?

L
Ventilasjonskanaler med asbest er laget av eternit og er rektangulære i formen og betonggrå i fargen. Du skrev svart?

L
Slik ser de ut 77957834-nKfe5.jpg

Det er ingenting å bekymre seg over.
Det blir ikke ”farlig” ved bare noen få eksponeringer, men først etter mange års daglig eksponering.

Selvfølgelig bør man prøve å unngå unødvendig eksponering, men man trenger ikke å bli redd og overreagere.

Gikk kanalen i stykker, eller er det det svarte du tror er asbest?
Hvordan ser det svarte ut?

Bilde(r) er ikke feil.

L Lärospånet skrev:
Ventilasjonskanaler med asbest er laget av eternitt og er rektangulære i formen og betonggrå i fargen. Du skrev svart?
Den er rektangulær på utsiden akkurat som ditt bilde, men det ytre laget kan vel neppe være asbest. Det kan vel neppe være lov å la en asbestkanal sitte om man bare maler litt på toppen?

Det svarte synes best i den ene enden av kanalen. Det er puss utenpå enden, og dette løsnet litt i forbindelse med rivingen av teglveggen, og innenfor dette finnes et svart materiale som ikke forekommer i teglveggen ellers.

• Liker
Warleod
  • Laddar…
L
Hele rørene (som jeg snakker om) er støpt av asbestsement - altså Eternit. De produseres ikke lenger, men sitter jo fortsatt i mange hus. Men svarte var de aldri - om ikke noen har malt dem så klart.

L Lärospånet skrev:
Hele rørene (som jeg snakker om) er støpt av asbestsement - altså Eternit. De produseres ikke lenger, men sitter jo fortsatt i mange hus. Men svarte var de aldri - om nå ikke noen har malt dem så klart.
Okei, nei det er noe spesielt materiale dette her som er (eller har blitt) svart. Det er ikke malt, men sitter innenfor pussen. Jeg har bare hørt at ventilasjonskanaler kan inneholde asbest og huset er gammelt. Min tanke var at det kanskje er en eller annen form for asbestisolering.

Demmpa Demmpa skrev:
Det er ingenting å bekymre seg over.
Det blir ikke "farlig" ved bare noen få eksponeringer, men først etter mange års daglig eksponering.

Selvfølgelig skal man prøve å unngå unødvendig eksponering, men man trenger ikke å bli redd og overreagere.

Gikk kanalen i stykker eller er det det svarte du tror er asbest?
Hvordan ser det svarte ut?

Bilde(r) er ikke feil.
Det svarte vises best i den ene enden, kanalen sluttet mot en teglvegg som jeg fjernet. I forbindelse med dette løsnet også en del puss eller lignende på kanalen, og under dette fantes dette svarte materialet. Jeg kikket ikke så nøye, men strukturen minnet litt om grov asfalt nesten. Jeg har ingen anelse om hva det kan være, men jeg tenkte at det kanskje er en eller annen form for isolering, og siden ventilasjonskanaler i gamle hus kan inneholde asbest, ble jeg usikker.

Utover dette ble det et hull på siden. Ventilasjonskanalen ligger direkte mot teglveggen jeg fjerner, og når jeg saget rett under den, løsnet et par teglsteiner i et hull. Jeg kikket ikke så nøye annet enn at det virket som det også var noe svart materiale der inne.

Jeg skal ta noen bilder neste gang jeg er der.

Vil du fjerne den så har jeg bestilt en del saneringsjobb. Området må plastes inn, deretter skal kanalen rives og området skal stå med undertrykk i x antall timer. Så støvsuges og tørkes overflaten før plasten fjernes. Ofte er det to sanerere, og de trenger minst 4 timer. Men bli ikke overrasket om det blir to mann 8 timer da de også skal kjøre og kaste. 2 personer 4-8t=4400kr-8800kr. På dette kan du få ROT. I tillegg kan det komme kostnader for støvfelle med HEPA-filter, støvsuger, engangsoverdeler samt kostnad for deponering. Det kan beløpe seg til 1000kr til. Dessuten kan det komme en etableringskostnad. Den kan være opp mot 1500kr. Ring og sjekk med et saneringsfirma og be om fast pris. Det kan være at de ikke kan gi fast pris, om det stemmer vet jeg ikke. Du bør imidlertid kunne få opplysninger om deres faste kostnader. Eventuelt tar de også ut en avgift for den meldingen de må gjøre til arbeidsmiljøet minst 48 timer før de kan starte.

Men, det varierer fra firma til firma samt hvor seriøse de er. I et bransjeblad leste jeg for noen år siden at 8/10 saneringer utføres feilaktig...

Stopp det i en søppelpose og kast det på en gjenvinningsstasjon, de har en container for eternitt.
Vil du øke sikkerheten, så bløtlegg det med vann først så reduseres risikoen for støv. (Du må håndtere røret i 30 år daglig for at du skal få skader av det.)
Hvor enn du befinner deg på kloden så puster du inn 20-100 fiber av asbest hvert time, og menneskeheten har ikke dødd ut av det.
Det er først når konsentrasjonen er like tett som røyken på en konsert at asbest er farlig.

https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/

Sist redigert:
Materialet er helt ufarlig så lenge du ikke sager/borer i det eller knuser det. Plukk løs rørene forsiktig, pakk dem inn i plast og lever på fyllinga.

• Liker
guggen og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.