Forekom før asbest i isolasjonsmateriale som ser ut som hvit "vatt"?
Omtrent som hvit løsull.
Men, ikke like "glinsende" som glassfiber.

Har funnet hvit "løsull" som ser nesten ut som "vatt", viklet som isolasjon rundt bl.a. gamle vannrør innendørs. I hus fra slutten av 1800-tallet, men som er renovert i omganger gjennom årene.

Noen som vet?
Noen som har bilde, eller lenke til bilde, som viser asbest i form av løsull for isolasjon?
Om det nå har eksistert sånt..

Jeg trodde mest at asbest når det gjelder isolasjon rundt rør hadde blitt brukt i type pulverform, rundt rørbøyer. Men, jeg kan ha helt feil.
 
Legg opp et bilde så får du sikkert bedre hjelp.
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Her kommer bilde. Er ikke glassull, det vet jeg sikkert. Glassull er mer "glansete". Dette er mer matt materiale, som typ "vatt".

Tar også med takk imot tips på den brune isoleringen som er festet med lindet kobbertråd. Hvitt, matt isolasjonsmateriale som ligner på vadd, ligger i en plastpose. Ikke glansaktig som glasull. Brun isolasjon innpakket med kobbertråd, festet mellom trevegger, ser matt ut som vatt, med ulik tekstur fra glansfull glassull.
 
  • Liker
larsbj
  • Laddar…
Det brune kan være kamelhår (ja, det høres utrolig ut, men det ble brukt før).
Det hvite er jeg usikker på. Trolig ikke asbest, men ta prøve om du virkelig må finne ut av det. Det kommer jo litt an på hva som skal gjøres.

Din påstand om pulverform (gurmassa) i rørbøyer er ellers helt korrekt.
 
  • Liker
Krabbeluring og 1 annen
  • Laddar…
S
send til analyse så vet du. her får du bare vite hva det kunne være.
 
  • Liker
Stina71 og 1 annen
  • Laddar…
brenner det? Det kanskje er saueull? Jeg hadde noe lignende som isolasjon i veggen i en gammel stall på gården.
 
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.