Forekom før asbest i isolasjonsmateriale som ser ut som hvit "vatt"?
Omtrent som hvit løsull.
Men, ikke like "glinsende" som glassfiber.
Har funnet hvit "løsull" som ser nesten ut som "vatt", viklet som isolasjon rundt bl.a. gamle vannrør innendørs. I hus fra slutten av 1800-tallet, men som er renovert i omganger gjennom årene.
Noen som vet?
Noen som har bilde, eller lenke til bilde, som viser asbest i form av løsull for isolasjon?
Om det nå har eksistert sånt..
Jeg trodde mest at asbest når det gjelder isolasjon rundt rør hadde blitt brukt i type pulverform, rundt rørbøyer. Men, jeg kan ha helt feil.
Det brune kan være kamelhår (ja, det høres utrolig ut, men det ble brukt før).
Det hvite er jeg usikker på. Trolig ikke asbest, men ta prøve om du virkelig må finne ut av det. Det kommer jo litt an på hva som skal gjøres.
Din påstand om pulverform (gurmassa) i rørbøyer er ellers helt korrekt.