jon_h skrev:
Jeg er helt enig med deg Mathias, når man ser på de som jobbet helt uten beskyttelse dag ut og dag inn på fabrikker der asbeststøvet hang i luften som en tåke. Da var det hovedsakelig røykerne som fikk problemer, og det var ikke alle som fikk det, selv etter mange års eksponering. Asbestfaren er veldig overdrevet. Men jeg ville nok brukt en maske uansett, det gjør jeg også når jeg håndterer isolasjon eller sliper sparkel. Jeg er veldig glad i lungene mine.. :)
Ja, en maske er selvsagt. Jeg kan trivdes godt med halvmaskene fra Sundström ink passende filter. Bra passform til en rimelig pris (jeg bruker den grønne masken) og den sitter fint, selv etter en dags arbeid.

bruke maske en hel dag, er visst også farlig, noe med vann i lungene eller lungeødem eller lignende... Kondens i masken var ikke nyttig, så tøymaske med blåpluppen er visst bedre...

Men jeg har ingen konkret fakta....

Vet ikke hvordan filtrene skiller mellom sivile msker og forsvarets men de var jo "ok" å ha heldag....

Vil ikke være en moralkake når det gjelder sikkerhet. Det kan være bra å vite hvordan yrkesfolk håndterer farlig materiell, hva man eventuelt må tenke på. F.eks. sanering osv. Uavhengig av om man gjør det ved en anledning, er det dumt å ta sjanser. Tenk om du dør av kreft som viser aspestnos (usikker på stavemåten) og det ikke er av aldersplager.

Slurvet med håndtering og støv ligger igjen på bakken, og barna dine løper der to dager senere.

Bør nok tenke en eller to ganger før.

jon_h skrev:
Jeg er helt enig med deg Mathias, om man ser på de som jobbet helt uten beskyttelse dag ut og dag inn på fabrikker der asbeststøvet hang i luften som en tåke. Da var det hovedsakelig røykerne som fikk problemer, og det var likevel ikke alle som fikk det, selv etter mange års eksponering. Asbestfaren er veldig overdrevet. Men jeg hadde nok brukt en maske i alle fall, det gjør jeg med også når jeg håndterer isolering eller sliper sparkel. Jeg er redd for lungene mine som fanden.. :)
Finnes en bra artikkel her på byggahus om eternittak
http://www.byggahus.se/bygga/eternit_byta_bevara.htm

Vi som jobbet med disse produktene på den tiden (60-70-tallet) visste ikke noe om de farene som fantes med asbesten, og de aller fleste har gått videre i livet uten skader. Hvem skulle betale for all den verneutrustningen som er vanlig i dag, hansker, hjelmer, hørselvern, munnbind osv. Da Eterniten i Lomma (noen km fra min bolig) stanset produksjonen, ble hele maskinparken sendt til Sør-Rhodesia (Zimbabwe) for å fortsette med produksjonen der. Også andre småfabrikker brukte asbest i sine produkter, bl.a. til vinduskitt i veksthus.

Bla. plater av den typen Peter_K viser, ble brukt innen rørlegging, til flenspakninger og til kjeler-varmesentraler m.m.

MathiasS skrev:
Jeg vil gjerne hevde at det ikke er rimelig å ved enkelte eksponeringer anvende samme regler for håndtering av dette som ved yrkesmessig regelmessig håndtering/eksponering.
Antar at en eneste sigarett sannsynligvis er betydelig farligere enn å bli eksponert en liten stund i asbest.
Tenk for noen år siden da folk blåste ren bremser på lastebiler/busser og biler med trykkluft....tror dere de røyk noe asbeststøv?
De døde sannsynligvis ikke fordi de utsatte seg en eneste arbeidsdag uten flere flere år med samme arbeidsoppgave.

Morsan var 13 år og hjalp til når de satte opp eternitt på husveggene på deres hus. Hun har det da bare prima fortsatt :) Riktignok røyker hun jo ikke... hehe!

Nei, nok tror jeg det er en aning overreklamert. Men som sagt, en bra maske er jo ikke dumt. Hanskene kan man jo kaste etterpå også. Det burde rekke langt for noen enkelteksponering.

Henke

Som jeg har forstått av asbest så trenger man ikke å puste inn mye. Og det trenger ikke være langvarig håndtering heller. Problemet kommer etter mange år når asbesten har festet seg til lungene. Og skaper et helvete. Det finnes alltid "tøffe" karer på byggene som heller gjør som sjefen sier enn å følge reglene.

Mvh Putte

Sitat:
Opprinnelig postet av spocks_beard
Og om det skal være noen mening med det filteret så skal en heldrakt brukes siden asbest også kan tas opp av kroppen gjennom huden.
MathiasS
Næh, det er vel ikke riktig.

Å bruke engangsklær kan være smart siden det kan være vanskelig å bli kvitt støvet på en fornuftig måte. At asbestfiber skulle gå gjennom huden og inn til lungene høres likevel ikke helt riktig ut.
Det var faktisk en fyr som sa det til meg, han jobber som vaktmester.
Men det er kanskje feil??

For øvrig så var det en del asbest i bremsebelegg i ganske mange år.

Det som holdes opp på bildet er med 99.9% sikkerhet asbest.

Jeg har jobbet som asbestsanerer og jeg kan si at man ikke får noen varige men av å ha plukket ut asbest fra en branndør, revet en eternitfasade eller revet et enkelt baderom med asbestfix. Det er når man eksponeres for det regelmessig at det er farlig. Og det er de små, små støvpartiklene som man ikke ser som er farlige, støvet som man ser med øyet er såpass stort at det fester seg i halsens flimmerhår. Det er også derfor det er så mye farligere å håndtere asbest hvis man er røyker, siden røykere har færre flimmerhår. Det stemmer også som noen skrev at det viser seg først etter 20-30 år.
Noen mennesker ble fullstendig livredde når de hørte ordet asbest når man var ute og jobbet, noen tror at det er radioaktivt og alt mulig. Asbest er et naturlig steinmateriale som har vært brukt siden uminnelige tider fordi det er så motstandsdyktig mot varme.

Men man bør selvfølgelig alltid beskytte seg mot støv når man jobber, uansett om det er asbeststøv, betongstøv, støv fra isolasjon etc etc...

I
Det er asbest. Ikke noe tu tal om saken. Materialet heter Internit, ikke Eternit. Det ble hovedsakelig brukt til innvendig bruk og er grønt i overflaten og halvmjukt.

Så lenge det sitter urørt er det ingen fare å ha det kvar. (Ikke engang eternittak og dito fasade.) Det er først når man begynner å røre i det at risikoen for spredning av fibrene oppstår. Og siden de er korte, leter de seg lett ned i luftveiene.

Samme risiko foreligger for øvrig med steinull. Den er kortfibret enn glassull og plastes derfor hardere i produksjonen. Første generasjonens steinull er ikke det. Men ennå har jeg ikke sett noe alarmerende om det materialet til tross for at det også leter seg vei ned i luftveiene ved f.eks. rivningsarbeid.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.