P
Har en gammel dør til fyrrommet som var kledd med en metallplate på innsiden. Begynte å løsne den, men oppdaget raskt at det satt en til plate som så mistenkelig ut som asbest. Bar ut døren og på med heldekkende engangsoverall, gummistøvler samt maske. Tok et bilde av en liten bit. Meninger om det er asbest eller?

• En hånd holder en liten, lysegrå bit som kan ligne på asbestmateriale.
Ser mistenkelig ut.
Ligner eternit.
Skal du ha asbestprøve kan du jo
prøve å ringe previa.
Vi tar prøver gjennom dem.

Mvh Putte

Du kan nok være ganske sikker på at det der er asbest/eternitt. Det var jo vanlig at man brukte det som brannbeskyttelse på dører inn til fyrrom etc. Det er bare å rive ned, putte i poser, teipe igjen og dra til tippen.

P
Platen var ganske så myk, ikke som eternit men mer som en ca 3-4 mm pakning.
Plukket den bort og puttet i en søppelsekk samt kastet engangsdress og åndedrettsvern. Sto utendørs så jeg tror ikke det var noen større fare og platen føltes ganske så "fast" så den så ikke ut til å støve noe spesielt.

Døren står igjen ute inntil videre da jeg ikke vil ta den inn om det finnes fibre igjen på treet.

bløter du den (med vann) så ryker den ikke, og blir mer formbar.

Selv om det er Eternit, er det ikke sikkert at den inneholder asbest. Men å sende en plate på en dør for testing kanskje er å overdrive? :)

Om du bor i Stockholmsområdet så kan du levere asbest på f.eks. Lövsta. Sjekk deres nettside, der står regler for hvordan det skal være pakket, og hvor store pakkene kan være (skal kunne komme inn gjennom luken til containeren).

Det var nesten helt sikkert en mer eller mindre ren asbestplate. Døren kan du trolig skrubbe eller spyle av. Men det bør man kanskje spørre noen som har greie på sanering om.

Når du river, bruk en ekte filtermaske med P3-filter, ikke tullete støvbeskyttelse av papp for 19 kroner.

Quote:
Når du river, bruk en ordentlig filtermaske med P3-filter, ingen fjollete støvbeskyttelse av papp til 19 spenn.

Og om det skal være noen mening med det filteret så skal en heldrakt brukes siden asbest også kan tas opp av kroppen gjennom huden.

spocks_beard skrev:
Og hvis det skal være noen mening med det filteret så bør en heldrakt brukes fordi asbest også kan tas opp av kroppen gjennom huden.
Neinei, sånn er det vel ikke.

Å bruke engangsklær kan være smart siden det kan være vanskelig å bli kvitt støvet på en fornuftig måte. At asbestfiber skulle gå gjennom huden og inn til lungene høres dog ikke helt riktig ut.

Det er et utyske spesielt om det er innendørs. Der rekker det ikke med en engangsoverall fra Classe eller Jula. Er ikke tilstrekkelig tett og slipper gjennom asbestfibrene. Helmaske gjelder også innendørs. Støvsuger med "absoluttfilter" Teip og skjerme av øvrige deler. Vanne så det ikke støver. Les asbestforskriften verneombud.

Utendørs, for eksempel bytte asbesttak går det bra med halvmask.

Send bort resten av familien ved håndtering.

P
Venter på at det skal bli varmere ute så jeg kan spyle av døren som nå står utendørs. Vil jo ikke ha en stor isklump med innfrosne asbestsfibre :)

Jeg vil gjerne hevde at det ikke er rimelig å ved enkelte eksponeringer anvende de samme regler for håndtering av dette som ved yrkesmessig regelmessig håndtering/eksponering.

P
Enig, får vel se om en 20-30 år men da har man kanskje gått bort uansett :)

MathiasS skrev:
Jeg vil gjerne hevde at det ikke er rimelig å ved enkelte eksponeringer anvende samme regler for håndtering av dette som ved yrkesmessig regelmessig håndtering/eksponering.
Jeg er helt enig med deg Mathias, hvis man ser på de som jobbet helt uten beskyttelse dag ut og dag inn på fabrikker hvor asbeststøvet hang i luften som en tåke. Da var det hovedsakelig røykerne som fikk problemer, og det var ikke engang alle som fikk det, selv etter mange års eksponering. Asbestriskoen er veldig overdrevet. Men jeg ville nok ha brukt en maske uansett, det gjør jeg også når jeg håndterer isolasjon eller pusser sparkel. Jeg er redd for lungene mine som bare det.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.