Hei! Er i full gang med carport byggingen denne sommeren. Men var litt fundersam angående armeringen i plintene.

Holder på å grave ca 1,6 meter dype hull for å legge i 20-30 cm pukk som pakkes og så helle i grovbetong ca 10-15 cm som en fotsåle før støpeformen tar plass.

Støpeformen er 20 cm i diameter, 1,2 meter dyp.

Planen er å bruke 3 armeringsjern som en trekant, disse vil trolig sveises litt enkelt for å holde formen når man plasserer dem ned og deretter bøyes den nedre delen til en L på hvert jern som så støpes fast i betongfoten.

Så mine spørsmål er disse.

1. Hvilken dimensjon på armeringen bør man bruke?

2. Holder det med 3 armeringsjern sveiset som en trekant med noen cm fra hverandre så de holder formen?

3. Skal stolpeskoen fysisk sitte fast med armeringsjernet eller holder det at de støpes sammen med noen cm mellomrom? Så jeg altså har stolpeskoen i midten av armeringstriangelen?

4. Hvor lenge skal man vente etter man har støpt foten til man kan legge på støpeformen og støpe resten av plinten?

5. Hva er enkleste måte å sørge for at armeringsjernet ikke havner for dypt så de ligger i midten av betongen i foten?

Takk på forhånd! Mvh Henke

Lyktes å få fram svar på spørsmålene 1, 2 og 5.
Noen vennlig sjel som kan svare på de andre?

4 Sett formen i den våte betongen dvs vent ikke i det hele tatt.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
4 Sett formen i den våte betongen dvs vent ikke i det hele tatt.
men selve stolpefundamentet bør jeg vel vente med kanskje 1 dag før den støpes? så foten får herde en stund

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.