15.747 lest ·
5 svar
16k lest
5 svar
Å bruke forankringsmasse eller ikke? Få festet armeringsjern til fundamenter på fjell.
Jeg skal støpe 14 stk sokler på et berg og på berget skal en attefallsstue stå.
Har boret 3 hull per sokkel (soklene er 20x20cm). Borehullene er 20mm og hadde tenkt å bruke 16mm armeringsjern.
Lurer på om det er aktuelt å bruke ankerlim eller ikke for å feste jernene? Leste imidlertid et sted at det ikke beskytter mot armeringskorrosjon med for "trangt" borehull og ankerlim, og at jeg i så fall trenger forsinkede forankringsjern?
Hadde egentlig tenkt ekspanderbruk eller lignende, men da burde jeg kanskje ha boret større hull?
Alternativt å gå ned i størrelse på jernene, til 12mm??
HJELP!!
//Anders
Har boret 3 hull per sokkel (soklene er 20x20cm). Borehullene er 20mm og hadde tenkt å bruke 16mm armeringsjern.
Lurer på om det er aktuelt å bruke ankerlim eller ikke for å feste jernene? Leste imidlertid et sted at det ikke beskytter mot armeringskorrosjon med for "trangt" borehull og ankerlim, og at jeg i så fall trenger forsinkede forankringsjern?
Hadde egentlig tenkt ekspanderbruk eller lignende, men da burde jeg kanskje ha boret større hull?
Alternativt å gå ned i størrelse på jernene, til 12mm??
HJELP!!
//Anders
Når du bruker kjemankermasse, er tommelfingerregelen at du borer 2 mm større hull enn diameteren på bolten. Armeringsjern har riller som bygger mer, så 20 mm hull er perfekt for 16 mm armering. Det er bedre å bruke forzinkede jern, for når du støper mot fjell, kan fuktigheten uansett søke seg mellom betong og ankerjern. De kan du kjøpe på f.eks. Byggmax. Forbruk av ankermasse er ca. 1 tube per 2 søyler, en tube koster ca. 250 kr.
Et alternativ er jo å slisse armeringsjern og deretter sette inn en liten kile i slissen. Deretter er det bare å ta frem storsleggen. 
Prinsipp ifølge denne: https://www.marinvaror.se/produkt/bergskil-armeringsjarn-1-hal-2/
Prinsipp ifølge denne: https://www.marinvaror.se/produkt/bergskil-armeringsjarn-1-hal-2/
Sist redigert:
Klikk her for å svare