6.444 lest ·
23 svar
6k lest
23 svar
Armering, samvirkeplate, k-tegning
Det finnes ingenting på tegningen som sier at det finnes mer enn én retning i UK. Det du har markert som lilla og blå på tegningen er bare målekjeder.JoakimSwe skrev:Her er hvordan jeg tror UK skal se ut, hengende 10 mm i hver dal i platen (altså langsretningen, grønn, rød og gul) men bare 1 stk i hver dal/1 stk/300 mm. Så for å bære opp disse ligger ytterligere 10 mm direkte på platen med 300 mm mot blått og lilla-retningen. Altså som et nett hvor man najer sammen alle kryss. Så kommer de bøyde L:ene opp fra murblokkene, 2 stk per blokk og najes sammen med ÖK eller UK?
[lenke]
Som det er tegnet, og hva som gjør mest nytte, er at B-jernene(eventuelt AB, fremgår jo ikke) skal opp i ÖK.
Litt mer info når du uansett snakker om najer. De fyller ingen som helst funksjon annet enn å holde armeringen i riktig posisjon under støping.
Skulle det være slik at du løsarmerer ÖK så gir det deg ingenting å naje hvert kryss i stedet for f.eks. hvert tredje.
OK! Da henger jeg ikke med hvordan jernene henger isåfall, men så lenge det ikke fører til andre problemer burde jo jern tvers over platen (blå/lilla-retningen) også hjelpe og henger da opp de røde/gule i dalene også.C C.Lundin skrev:
Litt rart at det står 2*10 mm, CC300, men det kanskje er jernene ned i blokkene? Dvs 2 per blokk? Isåfall begynner jeg å forstå!
Kan legge til at et undertak monteres også.
Absolutt, henger med på najtrådens begrensede funksjon. Men ØK legges vel bare med 500 mm overlapp og så er man fornøyd så?C C.Lundin skrev:Det finnes ingenting på tegningen som sier at det finnes mer enn en retning i UK. Det du har markert som lilla og blå på tegningen er bare målekjeder.
Som det er tegnet, og hva som gjør mest nytte, er at B-jernene (eventuelt AB, fremgår jo ikke) skal opp i ØK.
Litt mer info når du likevel snakker om najere. De fyller ingen som helst funksjon annet enn å holde armeringen i riktig posisjon under støping.
Skulle det være slik at du løsarmerer ØK så gir det deg ingenting å naje hvert kryss istedenfor f.eks. hvert tredje.
Det må du løse selv. En konstruktør tar sjeldent hensyn til selve utførelsen.JoakimSwe skrev:OK! Da henger jeg ikke med på hvordan jernene henger hvis det er tilfellet, men så lenge det ikke medfører andre problemer burde jo jern på tvers av platen (blå/lilla-retning) også hjelpe og da henger de røde/gule i dalene også opp.
Litt merkelig at det står 2*10 mm, CC300, men det kanskje er jernene ned i blokkene? Altså 2 per blokk? I så fall begynner jeg å forstå!
Kan legge til at et undertak monteres også.
Det er to forskjellige poster. 2*10mm er jernene fra blokkene opp i ØK og fi10@cc300 er rettjern. Hvorfor de ligger på to forskjellige målekjeder kan jeg dog ikke svare på, det hadde fungert fint å bruke samme.
Så mye trenger du ikke på fi6-jern som det er tegnet, men da har du margin. Du må jo imidlertid sikre plasseringen.JoakimSwe skrev:
Toppen! Da er jeg med. Skal kontakte konstruktøren og be ham presisere...C C.Lundin skrev:Det får du løse selv. En konstruktør tar sjelden hensyn til selve utførelsen.
Det er to forskjellige poster. 2*10mm er jernene fra blokkene opp i ØK og fi10@cc300 er rettjern. Hvorfor de ligger på to forskjellige målekjeder kan jeg dog ikke svare på, hadde fungert fint å bruke samme.
Så mye trenger du ikke på fi6-jern som det er tegnet, men da har du margin. Du må jo imidlertid sikre plasseringen.
Blir nok dog rettjern også den andre veien for å holde opp rettjernene i overkant dal samt stive av litt på tvers.
Så lenge mer armering bare koster penger så øser jeg nok på litt mer
Så nå også at Norosteel har regnet feil på bredden... 9 stk. rekker bare til 6,75 m og trenger ca 7,3 m totalt, dvs. 10 stk. plater. Gah...
Plasseringen blir på plastdistanser tror jeg. Må snakke med betonggutta på mandag også hva de foretrekker.C C.Lundin skrev:Det får du løse selv. En konstruktør tar sjelden hensyn til selve utførelsen.
Det er to ulike poster. 2*10mm er jernene fra blokkene opp i ØK og fi10@cc300 er rettjern. Hvorfor de ligger på to ulike målkjeder kan jeg dog ikke svare på, hadde fungert fint å bruke samme.
Så mye trenger du ikke på fi6-jern som det er tegnet, men da har du margin. Du må dog sikre plasseringen.
I de fleste tilfeller holder 300 mm på fi6-jern.JoakimSwe skrev:
Dette skal imidlertid konstruktøren presisere da man ved lengre avstander generalskjøt enten ønsker å forskyve skjøtene eller gjøre dem dobbelt så lange.
Det er enkelt å legge 6 m fra den ene siden og så bytte til den andre siden. Da havner skjøten veldig langt fra hverandre, og 600 mm skjøt er jo en liten kostnad også. Blir nok begge!C C.Lundin skrev:
Klikk her for å svare