6.444 lest ·
23 svar
6k lest
23 svar
Armering, samvirkeplate, k-tegning
Skal bygge på og nå begynner snart støping av grunnplaten og så følger lecaveggene. Tredje steget er betongdekket. Jeg vil forstå hva konstruktøren mener, gjerne i løpet av helgen 
Samvirkeplaten underst og stukket inn i UPE180-bjelken på nedre siden. Dette da jeg har vindusbue helt opp til taket. Samvirkeplaten forankres med 10 mm bøyde armeringsjern ned i U-blokkene og støpes fast med finsement.
Overkantsarmeringen med 6150 ligger vel ca 20-30 mm ned i 180 mm platen? Står på distanser... Legger man gulvvarmerørene over 6150 eller henger dem på undersiden under nettet? Sett forskjellige bilder..
Det jeg ikke skjønner er de 2 stk 10 mm jernene som går på tvers av retningen på dekket samt langs med dekket. 2 stk 10 mm per blokk står det. Er dette en form for fordelingsarmering? Legges denne direkte på samvirkeplaten løst og najas bare? Hvorfor bruker man ikke f.eks. 8150 i stedet?
Veldig vill i armeringsjungelen da det ikke finnes så mye bilder eller gode beskrivelser
MvH Joakim
Samvirkeplaten underst og stukket inn i UPE180-bjelken på nedre siden. Dette da jeg har vindusbue helt opp til taket. Samvirkeplaten forankres med 10 mm bøyde armeringsjern ned i U-blokkene og støpes fast med finsement.
Overkantsarmeringen med 6150 ligger vel ca 20-30 mm ned i 180 mm platen? Står på distanser... Legger man gulvvarmerørene over 6150 eller henger dem på undersiden under nettet? Sett forskjellige bilder..
Det jeg ikke skjønner er de 2 stk 10 mm jernene som går på tvers av retningen på dekket samt langs med dekket. 2 stk 10 mm per blokk står det. Er dette en form for fordelingsarmering? Legges denne direkte på samvirkeplaten løst og najas bare? Hvorfor bruker man ikke f.eks. 8150 i stedet?
Veldig vill i armeringsjungelen da det ikke finnes så mye bilder eller gode beskrivelser
MvH Joakim
Som jeg tolker det er det 10 mm både langs og 10 mm tvers retningen, dvs et "nett"? Najtråd i krysset antar jeg? Så hvorfor ikke et regelrett nett i stedet? Går jeg glipp av noe?Matti_75 skrev:
Kan man forresten armere for mye? Slik at betongen sprekker lettere eller lignende?
Vennlig hilsen Joakim
Matti_75 skrev:
Hmm beklager dumme spørsmål, men:Matti_75 skrev:
1. Grønn linje viser er platens lengderetning.
2. Rød linje står 2*10 mm per blokk, men er altså i samme lengderetning som platen. Skulle man legge disse over hele uten ville disse jernene havne enten i dalen eller på bølgetoppen.
3. Gul linje samme som nr 2.
4. Blå og lilla tvers over platene, og her kan jeg forstå armeringen så man får opp stivheten mellom platene, da kan man legge armeringen direkte på platens "bølgetopper".
Føler meg utrolig treg akkurat nå, men vil gjerne forstå for fremtiden
MvH Joakim
JoakimSwe skrev:Hmm unnskyld dumme spørsmål, men:
1. Grønn linje viser er platens lengderetning. Nei dette viser leggningsretning på nederste armering.
2. Røde linjen står 2*10 mm per blokk, men er altså i samme lengderetning som platen. Skulle man legge disse over hele uten skulle disse jern havne enten nede i dalen eller på bølgetoppen. Disse er forankringsjern som skal ned i veggblokkene 2 stk jern per veggblokk Ser ut som b-jern (jern bøyde i 90* vinkel.)
3. Gul linje samme som nr 2. Nei dette er nederkantjernene.
4. Blå og lilla tvers platerne og her kan jeg forstå armeringen så man får opp stivheten mellom platene, da kan man legge armeringen direkte på platens "bølgetopper". Lilla og rød er nummer 2.
Blå viser strekket som underkantarmeringen skal legges altså hele husets lengde.
Føler meg utrolig treg akkurat nå men vil gjerne forstå for fremtiden
MvH Joakim
Det ser ut til å være noen misforståelser her. Det som er markert grønt er retningen av hovedarmeringen. Påvirker ikke i det hele tatt UK da den bare ligger i riktig retning, men bare ØK.
Utgår fra prinsippet "Underst i underkant og overest i overkant".
Så er UK på tegningen tegnet som overkantsarmering, så man lurer jo på hvilken tjommi som har tegnet dette.
Utgår fra prinsippet "Underst i underkant og overest i overkant".
Så er UK på tegningen tegnet som overkantsarmering, så man lurer jo på hvilken tjommi som har tegnet dette.
Nå ble det enda mer forvirrende, men får ringe konstruktøren på mandag. Skulle gjerne forstått prinsippet, men det ser ikke ut til å bli slik.C C.Lundin skrev:Det ser ut til å være noen misforståelser her. Det som er markert grønt er retningen av hovedarmeringen. Påvirker ikke i det hele tatt UK da den bare ligger i riktig retning, kun ØK.
Utgår fra prinsippet "Underst i underkant og øverst i overkant".
Så er UK på tegningen tegnet som overkantsarmering, så man lurer jo på hvilken kar som har tegnet dette.
Grønn pil viser hvordan platene går (fra høyre til venstre dvs), så jeg forstod ikke hvorfor armering skal gå langs dem. Men men.
Tegningen har en del å ønske når det gjelder tydelighet. 2 stk armeringsjern per blokk er tegnet som B-byglar som går ned i Lecaveggen men teksten er feilskrevet. Det burde stått 2ø10 -B.
Skal platen bare være 180 mm? Eller er det utover combiplaten i bunnen? 180 er uansett altfor tynt for 6,5 m spennvidde.
Skal platen bare være 180 mm? Eller er det utover combiplaten i bunnen? 180 er uansett altfor tynt for 6,5 m spennvidde.
Hmm, fri spennvidde er 5,926 m (total bredde på lecamurene er jo 0,6 m). PEVA45 med 180 mm fikser 6 m?W witten skrev:Tegningen har en del å ønske når det gjelder tydelighet. 2 st armeringsjern per blokk er tegnet som B-bøyler som går ned i Lecaveggen, men teksten er feilskrevet. Det burde stått 2ø10 -B.
Skal platen bare være 180 mm? Eller er det i tillegg til kombiplaten i bunnen? 180 er uansett altfor tynt for 6,5 m spennvidde.
Så er det jo dette mysteriet med UK som jeg aldri synes å forstå. Finnes det noe bilde et sted?
Mvh Jocke
Kikker også på Plannjas Combideck som fikser 5,9 m uten UK samt med C25/30.W witten skrev:
Jeg vil få C35/C45.
Men likevel er det snurr med UK som jeg ikke forstår, så får kontakte konstruktøren og be ham tydeliggjøre.
Er det likt et nett i UK så forstår jeg. Skal det ligge direkte mot platen og najas i krysset forstår jeg. Er det CC300 forstår jeg.
Ellers er jeg forvirret. Men hvorfor holde på med armeringsjern når nett i så fall burde fungere står fortsatt som spørsmål, hvis det nå er både langsgående og tverrgående jern i UK-armeringen...
JoakimSwe skrev:Jeg ser også på Plannjas Combideck som klarer 5,9 m uten UK samt med C25/30.
Jeg vil få C35/C45.
Men likevel er det surr med UK som jeg ikke forstår så jeg må kontakte konstruktøren og be ham presisere.
Er det likt et nett i UK så forstår jeg. Skal det ligge direkte mot platen og najas i kryssene forstår jeg. Er det CC300 forstår jeg
Ellers er jeg forvirret. Men hvorfor drive med armeringsjern når nett i så fall burde funke gjenstår som spørsmål, hvis det nå er både langsgående og tverrgående jern i UK-armeringen...
Her er hvordan jeg tror UK skal se ut, hengende 10 mm i hver dal i platen (dvs. langsretningen, grønn, rød og gul) men bare 1 stk. i hver dal/1 stk./300 mm. For å bære opp disse ligger ytterligere 10 mm direkte på platen med 300 mm i blått og lilla-retningen. Altså som et nett der man najer sammen alle kryss. Så kommer de bøyde L-ene opp fra murblokkene, 2 stk. per blokk og najes sammen med ØK eller UK?
https://www.byggahus.se/forum/attachments/oek_1_bock-jpg.45947/
https://www.byggahus.se/forum/attachments/oek_1_bock-jpg.45947/