Hei!

Jeg skal bygge en innervegg av murblokk, og den kommer til å være litt spesiell (se bilde) så jeg kommer til å trenge å armere den. Veggen er en seksjon murblokk, deretter en stabel med glassblokk, og deretter en seksjon murblokk igjen. Det vil også bli hengt dusjdører (på baksiden) og kommode på den.

Jeg har hørt at det er dumt å legge inn vanlige armeringsjern fordi de ruster over tid og da ekspanderer og kan skape sprekker i veggen mellom flisene. (Typ Ölandsbron men litt langsommere om jeg ikke blander mørtel på saltvann. :cool: ) Jeg har også sett sprekker i gamle hus over vinduene og fått høre at det skyldes at der ligger overflatisk armering... Selv når man armerer i flytende gulv brukes jo galvaniserte nett. Nåja, skrøne eller ikke, kanskje dumt å ta sjansen.

Så da leste jeg om bistål som finnes som rustfritt og galvanisert. Men det virker ikke som det er noen som selger det i Skåne (muligens som bestillingsvare) så da lurer man jo på hvor vanlig det er egentlig. Hva er gjengs praksis?

Hvordan ville dere gjort det?

Baderomsdesign med innvendig vegg laget av murblokker og glassblokker, med servant, speilskap, og toalett synlig.
På baksiden henger dusjdør. Veggen med speilskap på kobler til en annen steinvegg (lettbetong) til høyre som ikke vises på bildet.

Min plan, fram til jeg leste om bistål, var å ta galvanisert armeringsnett (punktsveiset) for flytesparkling og klippe stenger med litt tverr-stenger igjen. Altså en lang stål med en 5 cm stål på tvers hver 10. cm.

corre skrev:
Glasblocksarmering burde fungere bra.
Der ser man, et nytt produkt som jeg aldri har hørt om! :) Takk for tipset!

Skal du ha noen vertikal armering også? Det er jo ganske tynt og en del vekt på veggen. Kanskje felle inn et firkantrør 40*40 som festes i gulv og tak f.eks.

corre skrev:
Skal du ha noe vertikal armering også? Det er jo ganske tynt og en del vekt på veggen.
Kanskje felle inn et firkantrør 40*40 som festes i gulv og tak f.eks.
Kan jeg feste noe i takstolene uten at bevegelser i trevirket i takstolene gir mer skade enn nytte? Jeg har fundert litt på det, hvis treverket trykker armeringsjernet 1 mm i sideveis vil det kanskje presse løs flisene på veggen.

Jeg har vurdert forskjellige typer av vertikal armering, men spørsmålet er om det trengs. Siden veggen går i en krok med glassblokkene, tenker jeg at det skal mye til før veggen på en eller annen måte raser eller sprekker. Jeg fester jo den i veggene i ytterkantene. Ofte når jeg bygger ting så gjør jeg det sterkt som en okse og overdimensjonerer med både belte og bukseseler, så innser jeg at det er 10 ganger sterkere enn det som trengtes. Så nå tenkte jeg at jeg ikke skulle være så paranoid. :)

Man kunne sette en støtte over innertaket og feste veggen, men er ikke det å ta i for mye? :-o
3D-skisse av bad med veggfestet toalett, vaskeservant, dusj og rød armeringsbjelke i taket over.

Du har ikke vurdert å bygge en ramme med plateregler og feste luxskiver? Kanek går å gjøre bedre innfesting for veggpartiet da.

Men jeg kan vel ikke feste dusjdører etc i lux-plater uten kortlinger? Det bare føltes som om en murt vegg ville bli mest stabil og lettest å gjøre innfestinger i, eller?

Byggtegning av et bad med mur- og glassblokker midlertidig plassert. Veggen til venstre skal delvis rives for stabilitet.
Bakside

Bad under oppussing med murblokker og midlertidig plasserte glassblokker. Vindu øverst, rå vegger og gulv. Vennstre vegg skal delvis rives.
Hvordan det ser ut nå. Murblokkene og glassblokkene er bare midlertidig plassert. Veggen til venstre skal (delvis) rives.

Sist redigert:
Jeg vet ikke, har ingen erfaring med å montere i slike vegger, bare litt kraftigere :/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.