Hei

Jeg sitter og skisser på en "boks" (140 x 70 x 110 cm) jeg vil bygge i romjulen. Det er kompressoren som skal "bygges inn" både for lyddemping men også for å bedre kunne bruke rommet den står i. Jeg tar selvfølgelig hensyn til lufttilgang, varmeutvikling og brukervennlighet i selve konstruksjonen.

Jeg tenkte først å bygge i OSB, men så slår det meg at gipsplater nok er det beste å bruke av flere grunner, men designen er tegnet for OSB/finer og et par steder i konstruksjonen forutsetter treets styrke, noe jeg har fått for meg at gips ikke takler like bra. Typisk nær kanter osv.

Jeg lurer derfor på hvordan man armerer gips slik at det holder? For eksempel hvis en stor tung foret plate skal kunne skrus av for regelmessige kontroller/vedlikehold og denne hviler på stendere, men låses med "et par" vingeskruer, eller lignende for å slippe verktøybiten helt ved kontroll/service. Holder det med såkalt "malerremse" (glassfiberremse) (og polyester?) eller er gips rett og slett ikke riktig materiale for oppgaven?

Jeg forstår at dere kanskje får mange oppfølgingsspørsmål av min vage problembeskrivelse, men designen er langt ifra spikret og jeg kan ikke skanne papirene (tegningene) nå, derfor mitt noe uklare spørsmål.

jeg hadde bygget den i kryssfiner. kommer vell an på hvor stille man må ha det, men boksen trenger kanskje ikke engang å isoleres. + om det likevel trengs så finnes det nok lyddempingsmatter på biltema for en billig penge?

Ved lydisolering etterstrebes en tung konstruksjon. Derfor er tykk kryssfiner, MDF eller sponplater passende og tåler betydelig mer enn gipsplater.

Jeg var inne på OSB fra starten, som en billigere variant av kryssfiner. Vet at MDF er stivt og tungt, men også dyrt (?) og derfor ble det materialet diskvalifisert som kandidat allerede fra begynnelsen. Og i dette tilfelle likestilte jeg OSB og kryssfiner rent konstruksjonsmessig, at kryssfiner er penere tok jeg ikke hensyn til. Så sa kompisen til meg at jeg burde bruke gips og det er jo både tungt, stivt og billig. Men så ble holdbarheten et problem og jeg innser nå, etter responsen fra dere her at jeg bør skrinlegge også den ideen.

MEN...

Det kanskje ikke gjør så mye, for nå skal jeg begynne å skisse på en ny idé som kanskje begrenser materialbruken og dermed gjør valget av materiale lettere.

Hvor synes dere jeg skal kjøpe materialet da? For å "komme unna" rent prismessig, mener jeg. Jeg har vært helt inne på å kjøpe platene på Byggmax av den grunn, men de er kanskje ikke billigst på akkurat platemateriale?

Lydisolasjonen har jeg kontroll på. Det blir en kombinasjon av materialer. Jeg jobber tilfeldigvis på Biltema, men å jobbe i asfaltmatter eller lignende blir neppe en økonomisk løsning i dette tilfellet. Kanskje noen av platene skal forsterkes med disse.

Får jeg til en skisse jeg er fornøyd med, skal jeg prøve å skanne den og poste her, så kan dere slakte eller hylle ideene mine.

Takk for responsen! :)

Hvor lite har du tenkt å legge? En 16mm MDF 120x240cm koster 227:-

En gammel fryseboks demper nok lyden ganske effektivt, ferdigbygde og stabile er de også.
En gammel frysbox med brun topp, plassert i et lagringsrom, omgitt av banankasser og verktøy. Selges for 300 kr.

Hmm, fryseboks var interessant, har en sånn jeg har tenkt å avhende (kaste/selge billig/gi bort), men selv om min er av den større modellen, er den ikke tilnærmelsesvis stor nok.

Kompressoren er minst 50 cm bred, 140 lang og drøyt 100 høy, og selv om en fryseboks er stor, så er nok et såkalt "standardmål" ca. 85 høy (yttermål regnet) og det faller jo flatt dessverre. Dessuten vil jeg ha det servicevennlig og godt ventilert. Så i dette tilfelle finnes det nok ingen snarveier... Eller?

Tips på hvor jeg kjøper plater rimelig imøteses med takknemlighet! Øvrig materiale er en mindre affære i sammenhengen. Så skal jeg si at jeg kan betale for meg, men skal man kjøpe noen kvadratmeter så er det greit å kjøpe alt på samme sted til en fornuftig pris. Har mest "fått for meg" at MDF er dyrt, men det er kanskje det beste valget likevel?

Skal passe på å nevne at jeg har tenkt å anskaffe noen store billige treplater, uten bemerkelsesverdige krav til holdbarhet, lydisolasjon eller utseende til et par andre prosjekter jeg har tenkt å gjøre samtidig. Tynnere kryssfiner ville vært perfekt til det, men det finnes kanskje ikke i store størrelser?

En annen problemstilling er vel om det er hensiktsmessig å bygge den inn i det hele tatt? En kompressor på 5,5 kW gir i prinsippet 5,5 kW varme ved drift, jeg leste på maskincentrum at anbefalt ventilasjon er 550 l/s og ventilasjonsåpning 40x40 cm.

Gjelder antagelig ved kontinuerlig drift, men i prinsippet umulig å få til den ventilasjonen i en liten boks og samtidig dempe lyden.

En bra spørsmålsstilling synes jeg, men at all effekt skulle utvikles i form av varme er jeg ikke enig i. Selv om tap av energi i form av lyd, til slutt blir varme, vibrasjoner til slutt blir varme, foruten den varmen som direkte dannes av selve elmotoren og friksjonen ved stemplene, så blir en del av energien lagret i form av komprimert luft. Den spillvarmen som blir av den komprimerte luften, kommer jo "ut" av boksen via trykkledningen og i form av friksjon i verktøy osv. Men det ville være interessant med et omtrentlig tall på den totale virkningsgraden hos en vanlig stempelkompressor.

Om dette kan man holde på å fundere i det uendelige, jeg er klar over at jeg bør overvåke funksjonen hos boksen og det kommer jeg til å gjøre også og modifisere den ved behov. Jeg vet at det er bygget lignende konstruksjoner før, så det skal ikke være en umulighet, "det umulige tar bare litt lengre tid".

Med hensyn til alt dette kommer boksen ikke til å bli "liten", selv om hva som er stort eller lite er et relativt begrep... :)

OSB er ikke direkte "dyrt" - Visst at du kan få tak i gips for under hundrelappen per plate men en OSB skal ikke koste mer enn ca 120-150 spenn per plate.

Å bygge en kasse til halve prisen av gips som ikke holder mål etter et par måneder og som krever mer tid å sette sammen - DET er derimot dyrt.

Jeg hadde definitivt valgt å bruke K-Plywood, Byggmax tar 189 SEK per plate. Valget er enkelt.

Jeg får ikke til kombinasjonen godt ventilert og lyddempet. En kasse av tynn kryssfiner eller lignende kan nok til og med forsterke visse frekvenser. Visst kan man skjerme av en del lyd, men å dempe særlig mye lurer jeg på om det går med gitte forutsetninger.

Jeg har min kompressor i et lite skap laget av kryssfiner, men det er mest for å lette rengjøring. Den blir ikke like støvete der inne. Lyden har forandret seg noe, men ikke er det dempet.

Nå får vi nok ta og endre litt på holdningen i denne tråden synes jeg, det er en ting å si at "det der går ikke" og gjøre det med en vennlig innstilt holdning. Jeg har nok allerede fått den hjelpen jeg søkte, nå handler det mest om å "spåne videre". :)

HVOR har jeg skrevet at OSB er dyrt? Jeg kan ikke se det i alle fall. Og om man leser utviklingen av tråden kan man også lese ut at gips-alternativet er forlatt allerede. Så det er ikke lenger spørsmålet.

Jeg er fullstendig klar over at om konstruksjonen bygges feil, så kan en trekonstruksjon forsterke lyden, det har vi jo alle akustiske instrumenter som bevis på, men slik vil jeg naturligvis ikke bygge det, det ville jo vært upraktisk. Og noe som er godt ventilert og lyddempet? Tja en bilmotor kanskje? Selv om lyddemping og ventilasjon normalt sett jobber mot hverandre, betyr ikke det at det ikke kan overvinnes, eller hva? Lys og kulde er to andre ting som sjelden går sammen, men også den hindringen kan overvinnes hvis man vil.

Den største årsaken til at jeg vil bygge det er nettopp for bedre kunne "møblere" (bruke) rommet, lyddempingsaspektet er en ren bonuseffekt som kan være verdt å legge litt energi på.

Som det ser ut nå, kommer andre parametere rundt byggingen være det store spørsmålet, så jeg retter meg inn på disse nå. Det er dog fortsatt interessant med tips på hvor man kan kjøpe materialer, i nåværende situasjon er jeg innstilt på å besøke Byggmax for ærendet.

OM du vil bygge i gips, kan du da ikke lage stenderverket av lekter som du kler med gips? Da blir det jo stabilt i kantene... :)

Nja, holdningen er det vel ikke noe feil med. Ikke min i alle fall. Jeg har jo selv satt kompressoren min i en plywoodboks. Lurer mest på hvordan du skal få til det. Er nysgjerrig for å eventuelt forbedre boksen min.

Så angående bilmotorer og demping. Vanlige tiltak for å øke effekten er jo nettopp å øke "ventilasjonen". Turbo, kompressor, mindre lyddemping, etc. Alle tiltakene medfører en økning av lyden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.