Jeg har flyttet en vegg m.m. og med det så er det ulike nivåer på hver side av den gamle veggen.
Har tenkt å sparkle opp dette med gipsbruk, spørsmålet er, burde jeg armere den på noen måte?
Det er cirka 1,5-5 cm som trenger å fylles ut.

• Veggen mellom to rom, gammel murvegg synlig. Ulike nivåer i veggen. Stige og vaterstokk står opp mot veggen.
må være enklere å kappe til virke og fylle med og så slå gips....

• Liker
eleson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
må være enklere å kappe til virke og fylle med og så slå gips....
Nja, vet ikke om jeg er enig.. mener du virke så gipsplate eller virke så gipsbruk?
Virke og gipsbruk føles som en dårlig konstruksjon, treet vil krympe osv.
Virke og gipsplate ville vært veldig pirkete da veggen er veldig ujevn, og ville uansett ha trengt å avslutte med et skikkelig lag sparkel eller bruk for å få den til å matche veggen ved siden av.
Overordnet føles det mer riktig å fylle opp med bruk/puss for å få en homogen overflate mellom gamle og nye, hvis jeg blander inn andre materialer imellom føles det dømt til å sprekke i skjøten på sikt.

Jeg mener at sage stendere så du får veggen i liv med den til venstre og så slå gipsplater over hele veggen etterpå.
Det er jo bare holde en stender tvers over og så måle hvordan kilene skal bli. Tre stykker burde rekke.

Så lenge du følger råd om hvor tykk påføring du kan gjøre samt følger toleranser for mengden vann i forhold til mørtelen, er det ikke nødvendig. Gipsen skal du kunne trekke opp, og den skal også bli der uten tendenser til å renne nedover. Når man jobber litt på følelsen og har fått litt for mye vann, kan mørtelen vise tendens til å gli ned en anelse. Men så lenge du har god vedheft, kan du skjære av det som buler ut med en sparkelspade når mørtelen begynner å sette seg. En normalt blandet mørtel skal ellers klare seg.

Men hvis du skal fylle ut hele dette og gjennomsnittsdybden er ganske stor, vil det jo gå med en del mørtel... På større flater med stor dybde kan man tjene på å fylle opp med blokk som tar opp volum. Hvis man for eksempel har et område med 5 cm dybde, kan man, om man limer opp (med gipsmørtel) for eksempel lettbetongblokker med 3 cm tykkelse, lette betydelig og redusere volumet av puss som deretter trengs.

Ikke at du egentlig trenger det, men et pussnett kan imidlertid lette påføringen, og om din største tykkelse er for eksempel ved gulvet, kan man sette pussnettet der med litt avstand til underlaget og i overkant sette det direkte mot overflaten.

Gips som tidligere nevnt har selvsagt sine fordeler, men en ulempe blir definitivt risikoen for sprekker mellom de to forskjellige materialene på veggen over årstidene.

U
Funker kanon, kjører med weber gipsym, jeg har pusset opp en vegg 2-6cm ca 2kvm med det.
Jeg brukte ikke armering men jeg brukte primer på teglet før.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.