6.435 lest ·
3 svar
6k lest
3 svar
Arbeide med ekspanderbruk/betong - som slime
Holder på å legge ekspanderbetong øverst på min søyle som jeg har murt opp med betonghullstein. Tanken er at ekspanderbetongen skal ligge inntil taket som søylen skal støtte opp. Men selv om jeg har en ramme rundt 3 av sidene, så rekker jeg ikke å legge på betongen og lukke den 4. siden av rammen før betongen velter over - verre enn slime!! Har noen tips eller en idé om hva jeg kan gjøre?
Vurderer å imot anbefalinger jeg tidligere har fått, bruke vanlig betong, som jeg hadde når jeg murte opp betonghullsteinene i stedet… hva tror dere om det?
//Melie
Vurderer å imot anbefalinger jeg tidligere har fått, bruke vanlig betong, som jeg hadde når jeg murte opp betonghullsteinene i stedet… hva tror dere om det?
//Melie
Ekspanderbetong skal være lettflytende for å fylle ut formen ordentlig. Det går ikke å ha en side åpen. Den er tross alt til for f.eks. understøping. Årsaken til at du velger en ekspanderbetong er jo fordi den ikke skal krympe bort til slutt, som en vanlig mørtel ville gjort, men mot tak er det vanskelig å påføre. Velg i stedet en tiksotrop, ekspanderprodukt. Riktig produkt på riktig sted 
Riktig produkt på riktig sted var det ja...
Trist når proffene i byggeforretningen anbefaler oss ikke-proffer feil produkter for formålet
Forsøkte å Google på tixotrop, expanderprodukt - men ble ikke helt klok...
Vidhæfter den mot taket (i dette tilfellet) likt et lim? Blander man limsubstansen (tixotrop) med betong eller hvordan bruker jeg den?
Takknemlig for hjelp.
//M
Forsøkte å Google på tixotrop, expanderprodukt - men ble ikke helt klok...
Vidhæfter den mot taket (i dette tilfellet) likt et lim? Blander man limsubstansen (tixotrop) med betong eller hvordan bruker jeg den?
Takknemlig for hjelp.
//M
Tiksotrop betyr at du stort sett kan rulle en ball av produktet. Man sparkler rett og slett dit den. Man kjøper et ferdig produkt og blander med vann.
http://www.maxit.se/922/pagetype/1/url/12495/section/116/
Den eneste måten for dere å få det bruket dere har til å fungere ville være om dere kunne bygge en tett form og deretter påføre bruket ovenfra.
Dessverre jobber det få proffer i byggevarehuset, men de gjør så godt de kan. Tross alt har de tusenvis av produkter å holde styr på, og skulle de vært proffer, ville de antageligvis ikke jobbet der på grunn av lønnen, vil jeg tro.
http://www.maxit.se/922/pagetype/1/url/12495/section/116/
Den eneste måten for dere å få det bruket dere har til å fungere ville være om dere kunne bygge en tett form og deretter påføre bruket ovenfra.
Dessverre jobber det få proffer i byggevarehuset, men de gjør så godt de kan. Tross alt har de tusenvis av produkter å holde styr på, og skulle de vært proffer, ville de antageligvis ikke jobbet der på grunn av lønnen, vil jeg tro.
Klikk her for å svare