Tenkte å støpe lampearmaturer til hagebelysning i betong. For å gjøre formbyggingen lettere (15 armaturer) lurer jeg på om jeg kan støpe 15 sylindre og deretter bearbeide disse etter en tid for å få til de hulrommene og mønstrene som kreves/ønskes. Er dette en god idé? Når under herding er det i så fall best å gjøre dette? Med bearbeide mener jeg ikke noe mer avansert enn en morakniv med hvilken jeg skraper ut der det trengs. Kan tillegge at hulrommene er ganske små i forhold til betongvolumet (ca 10x10 cm sylinder skal ha et konisk hull inn til midten fra siden med største åpning på kanskje 3-4 cm).
Har støpt en del betongelementer på fabrikk.L LukasK skrev:Tenkte å støpe lampearmaturer til hagebelysning i betong. For å lette formbyggingen (15 armaturer) lurer jeg på om jeg kan støpe 15 sylindre og deretter bearbeide disse etter en tid for å få til de hulrommene og mønstrene som kreves/ønskes. Er dette en god idé? Når under herding er det i så fall best å gjøre dette? Med bearbeide mener jeg ikke noe mer avansert enn en morakniv som jeg graver ut der det trengs. Kan legge til at hulrommene er ganske små i forhold til betongvolumet (ca 10x10 cm sylinder skal ha et konisk hull inn til midten fra siden med største åpning på kanskje 3-4 cm).
Der brukte vi isopor, tre eller gummi for å lage hulrom m.m. Disse må imidlertid smøres inn slik at de enkelt kan fjernes.
Hvis du manuelt skal skjære ut disse hullene.
Kommer du til stedene når formen sitter igjen?
Må nok dessverre fjerne formen, men tenkte at det ikke burde være noe problem om man støper med såkalt jordfuktig betong? Alternativt om man venter til betongen har herdet nok for formfjerning (men fortsatt kan skjæres i)?T Tompafix skrev:
Test! Kan ikke bli verre enn at det går feil. 🙂
Men i prinsippet burde det gå bra synes jeg. Det er jo som med riving og glatting, gjelder å time inn akkurat riktig konsistens. Men lettere sagt enn gjort om du spør meg.
Best er nok uansett å få med det fra starten. Overflaten blir finere også.
Men i prinsippet burde det gå bra synes jeg. Det er jo som med riving og glatting, gjelder å time inn akkurat riktig konsistens. Men lettere sagt enn gjort om du spør meg.
Best er nok uansett å få med det fra starten. Overflaten blir finere også.
Klikk her for å svare
