Nei, magefølelse.

Kane skrev:
Nei, magefølelse.
Les trådskapernes andre tråder

roland53 skrev:
Selvfølgelig kan også fagfolk gjøre feil, men man bør forvente av en seriøs fagperson at han tar konsekvensen selv og gjør om og gjør riktig.
Å overføre "feilløsningen" til en annen yrkeskategori (maler) er vel neppe seriøst.
Bortsett fra om det er riktig eller feil dosborr så må jeg spørre hva du mener med "at han tar konsekvensen selv og gjør om og gjør riktig"?

Kan ikke en anerkjent reparasjon av et hull være å ta konsekvensen av feilen sin? Hvem vet om han ikke selv har reparert med gipspuss slik vi ser det på bildet.

Jeg er helt overbevist om at ingen har reparert med sparkel, men fylt med gipspuss akkurat som det ser ut til å være. Å finsparkle det som vises tar ikke engang 1 minutt for en maler når han/hun uansett skal sparkle veggen, og det kan nok snekkeren og maleren løse seg imellom hvis det er et problem.

Hvis en elektriker sporer feil i en murvegg, mener du da at elektrikeren skal mure opp en helt ny murvegg selv, eller kan man anta at man kan reparere det i henhold til gjeldende metoder med bruk av en passende type mørtel?

Tråden ser ut til å spore av, og det virker som om man plutselig skal finne på ting om at reparasjoner faller av og ikke fungerer. Gipsskjøter sitter normalt veldig bra og forener seg på en god måte med gipsen i platen og også trelekter bak. Hvis elektrikeren har festet boksen slik den skal festes, skal den ikke bevege seg i forhold til platene, og da ser jeg ikke noe teknisk problem med en reparasjon.
Så kan man diskutere i evighet hva som er riktig eller galt, og hvilken størrelse på boksborr som burde vært brukt, men reparasjoner i gips er det vanligvis ikke noe teknisk problem med.

• Liker
Facket og 1 annen
  • Laddar…
Mikael_L
oceanis skrev:
Om elektrikeren har festet boksene som de skal festes så skal jo ikke den bevege seg i forhold til platene og da ser jeg ikke noe teknisk problem med en reparasjon,
Koblingsbokser er i plast og beveger seg dessverre uansett hvor godt man har festet dem på den ene siden.

@polos, feil gjør vi alle, men her har de gjentatt feilen 7 ganger i rask rekkefølge. Jeg synes "nonchalans" er riktig ord, ikke "feil".

• Liker
lars_stefan_axelsson og 2 andre
  • Laddar…
Ja, det er virkelig rart om "snickaren" ikke skulle ha oppdaget at det var feil dosfräs etter det første hullet.

• Liker
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Eller så gikk den rette i stykker eller så hadde snekkeren en dårlig dag og glemte en av sine verktøykasser 10mil bort hos en annen kunde, eller...Mye snakk om ingenting og TS sovnet for 1 uke siden :(

• Liker
Facket og 1 annen
  • Laddar…
elmont skrev:
Ja det er virkelig merkelig om "snickaren" ikke skulle oppdaget at det var feil dosfräs etter det første hullet.
Men uansett om det skal regnes som en feil eller ikke. Så gjenstår spørsmålet hvorfor det er feil å reparere med en vanlig metode og hva får deg til å tro at sparkel skulle falle av mer her enn alt det sparkel man legger i plateskjøtene.

Sparkel brukt på riktig måte pleier sjelden å falle av og om det skulle være et generelt problem med sparkel så ville det ikke blitt brukt. Så reparerer man ikke den slags hull som er på TS bilde med sparkel men med gipsbruk og det faller ikke av. Finnes uendelig med reparasjoner i gipsplater i norske hus og disse har ikke falt av.
Likeså finnes det jo gipsstukaturer som bare er festet med tynt gipsbruk og som har sittet i hundrevis av år og disse sitter på alle slags underlag fra dårlig puss til tre.

Merk at jeg ikke tar stilling til problemet med dosborren, kostnaden eller om det er en feil eller ikke, men stiller spørsmål ved hvorfor ikke en reparasjon kan anses som fullgod ifølge noen her i tråden.

• Liker
schmakita og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har sett flere enn en reparasjon rundt bokser som etter at man har satt inn stikkontakten noen ganger sprekker og løsner fra gipsplaten. Det skyldes at den som reparerer vanligvis bruker det vedkommende har for hånden, og det er vanlig sparkel som brukes som ved hvilken som helst "grop". Og at sparkelen ikke fester så godt på en gipskant som er "støvete" av gips som ligger igjen etter hulltakingen er jo helt naturlig, samt at det blir en viss belastning på skjøten hver gang man rører på stikkontakten fordi mørtelen trolig har festet i boksen. Selvfølgelig går det an å reparere med gipsmørtel, men jeg har nesten aldri sett gipsmørtel på et vanlig bygg. Så at det går an å reparere, er jeg helt enig i, men mest sannsynlig sparkles sprekken med vanlig sparkel, og det fungerer kanskje/kanskje ikke.

• Liker
End
  • Laddar…
Det enkle svaret på ts spørsmål er jo NEI.

De malerne vi samarbeider med har da alltid med seg gips, i tilfelle det skulle oppstå for store gliper eller skader i gipsen.

Er de vant til å jobbe etter dårlige snekkere så det trengs?

• Liker
Joak
  • Laddar…
elmont skrev:
Jeg har sett flere enn én reparasjon rundt bokser som etter at man har satt inn støpselet noen ganger sprekker og løsner fra gipsplaten. Det skyldes at den som reparerer vanligvis tar det som vedkommende har for hånden, og det er vanlig sparkel og sparkler som ved hvilken som helst "grop". Og at sparklet ikke fester så bra på en gippskant som er "støvete" av gips som ligger igjen etter hulltakingen er jo helt naturlig, samt at det blir en viss belastning på skjøten hver gang man rører på støpselet da mørtelen sannsynligvis har festet seg i boksen. Det går selvfølgelig å reparere med gipsmørtel, men jeg har nesten aldri sett gipsmørtel på et vanlig bygg. Så at det går å reparere er jeg helt enig i, men mest sannsynlig sparkles glippen med vanlig sparkel og det fungerer kanskje/kanskje ikke.
Som elmontør, burde du kjenne til hvordan en boks skal monteres. Det er ikke gipsplaten/gipsmørtelen/sparklet, som skal holde fast boksen. Hvis boksen løsner, er den ikke korrekt festet/montert.

Haha, ja absolutt er det så. For det skjer jo selvfølgelig ikke at man får pallevis med gips og noen plater er skadet, og man velger å i stedet for å kaste disse platene og i tillegg betale for deponi, så lar man maleren blande litt gipsbruk i en bøtte og dra på skaden, noe som tar noen minutter.

Om man kjøper pallvis med plater pleier man å bestille noen ekstra men det kan kanskje være forskjellig ?

Er det ikke bedre jeg leverer tilbake de ekstraskivene jeg har til byggevarehandelen eller legger det på vårt lager og bruker på en annen jobb enn å kaste den ødelagte skiven? Mange tar sikkert den veien, men jeg synes det er viktig å tenke på miljøaspektet, alle bekker små.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.